Jump to content

Skvalpeskjær forsvant pga feil innstilling av plotter!

FredT

Recommended Posts

Så det lenge det er flere av oss kverulanter her inne så er det intet annet å forvente... Jeg er ikke alene om dette, har godt selskap både her i denne strengen og i andre strenger.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

vannkoker, kompass eller kart eller direkte satelittoverførte bilder.

Bryggeseilerenes Landssammenslutning (BRYLS )har bestemt at grensen går ved PRESSKANNE.

Er man eier av en sånn, er man ikke pr. def. sjømann. Bare synd at vedtaket ble fattet med 2 mot 1 stemme, og vedkommende som stemte mot,er foreningens ENESTE medlem med transatlantisk erfaring. :lol:

PS - Mouche`s kommentar om verdensmestere støttes fullt ut.

Jeg rett og slett HATER folk som ikke innrømmer at de har feil.

Det ville jeg ha gjordt, om jeg hadde hatt noen... :rolleyes:

Suzuki

No boat needed..

Og så kan ellers jeg få opplyse at rederinne Bjørg i går kveld ble behørig påmeldt vinterens båtførerkurs i regi av båtforeningen vår. Tanken er da at neste år skal i den minste en av mannskapet kunne navigere.......

Man må jo lære av sine feil - eller iallfall erkjenne dem ;-(

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

På plotteren har det faktisk kommet advarsel, husker ikke helt hva det står når jeg slår på, men

det har ihvertfall blitt en advarsel att du ikke skal stole 100% på den eller mulighet for for det kan bli feil.

Men båten blir løftet i morgen opp for morgenstell og senkes senere ut igjen for en fin tilværelse på

sjøen i vinter.

Med bruk av plotter/papirkart er den faktisk uten en skramme. Forsiktig- ja. Men det er vel 2 typer

båteiere det er de som har vært på grunn og de som skal. Har vært på grunn, men forsiktig

kjøring.

Vi sees!

Med bruk av plotter/papirkart er den faktisk uten en skramme. Forsiktig- ja.

Som regel er det vel brygger og diverse situasjoner hvor kart og plotter er til liten nytte som forårsaker flest skrammer. :cryin: Av en eller annen grunn føler jeg meg tryggere når jeg seiler enn når båten er fortøyd. :rolleyes: Sesongens største smell for min del kom mens jeg lå ved en brygge og en middels stor Moody bommet på brygga og traff båten min i stedet. Heldigvis ble ingen skadet, og en båt uten litt småriper er en båt uten sjel. :lol:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg skremte en kompis senest i helgen når jeg fortalte han at han ikke skulle stole på posisjonen på plotteren sin, han fortalte at han hadde gått etter den da han ikke så noe som helst ute, var visst bekmørkt. Fortsetter du slik vil du få deg en stake mitt i trynet en dag var nå min mening...

Skal en ferdes om natten eller i tåke får en pinadø skaffe seg en radar!

Hmmm... Ved kjøring i mørke (og ellers også selvsagt), er UTKIKK et ganske smart "navigasjonshjelpemiddel" ... At ting og tang ikke finnes på kartet (selv og det vitterlig ER der), er ingen sensasjon akkurat! Bruker plotter mye (TelChart m/C-map), men når jeg går i ukjent farvann har jeg papirmølla oppe i tillegg.

Og å gå med full fart i mørke OG tåke, betegner jeg som dårlig sjømannskap, SELV om radaren er på.... (Den tungtflytende tømmerstokken har sjelden radarreflektor påmontert.)

Vel, det var nå MIN mening i skvalpeskjærsdiskusjonen. :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

På min Garmin kan jeg velge Detail levels. Dvs mye noe eller lite detaljer. Om jeg setter den til lite tror jeg kanskje ike skvalpeskjæra blir borte, men at mye informasjon forsvinner er sikkert. Men dette blir noe av det samme som å bruke kart med alt for stor måle stokk, masse informasjon forsvinner da også.

Så her ender vi vel opp igjen med at bruker må vite hva han gjør med instillingene på plotteren, akkurat som at han må vite hva slags kart en bruker ved de forsjellige farvann.

Men jeg er enig med deg, skjær og grunner skal ikke kunne redigeres bort!!

Alle instrumenter MÅ stilles inn korrekt for at de skal fungere tilfredsstillende. (Litt av en floskel hva??)

Skrur du på for mye clutter på en radar, forsvinner verdifull info!

Det samme skjer hvis du ikke innstiller plotteren rett, eller kanskje hvis du bruker kopierte gamle / dårlige kart/ program... (som man atpåtil ikke KAN bruke korrekt).

Legger du fra deg en stål-dings ved kompasset..... :nono:

Og slik kan man fortsette.

Å "kjøre" båt er ikke det samme som å ta en biltur; Etter å ha lest div. innlegg fra båteiere i flere fora de siste år, samt førstesidene i div. aviser, ser det ut til at MANGE enda sliter med forskjellen.

Etter å ha lest denne tråden (og mange andre om temaet plottere/feilkilder) så er jeg enda mere styrket i troen på at jeg har den beste løsningen for mitt bruk (ser alltid land :wink: ) nemlig papirkartene (Maptech) på PC, med Tiki-Navigator. Jeg ser jo at det er en nær sagt unison enighet om at papirkartene må være for hånden, da man ikke stoler på plotteren. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg navigerer på "gammel måten", dvs ved bruk av papirkartene, eneste forskjell er at de er linket til GPS/plotter som gjør det MYE kjappere og enklere å visuellt følge med på at kartet stemmer med terrenget...... og dette på en 15 tommers skjerm :yesnod: Jeg må også tilføye at etter å ha brukt dette i 3 sesonger så har jeg ikke EN gang konstatert noe merkbar misvisning av båtens posisjon i forhold til land/staker etc.....

Jeg har selvfølgelig også (identiske) papirkart for hånden i tilfelle PC problemer, og her har jeg nok en fordel...ved en evt overgang fra PC til papir så er alle symboler etc like......

Jeg synes også at bruken av Tiki/PC med mus er helt overlegen de fleste (i alle fall de rimelige) plottere. Jeg har sett mang en plotter selger rote seg bort i menyer og bruke en evighet på å lage en rute e.l...ting som er lekende lett på Tiki.

Understreker at dette overhodet ikke er en brannfakkel om valg av navigasjons løsning, det er selvsagt ulemper tilknyttet PC, og bevares....når man ser på "orntli" plottere med 15+ tommers skjermer, trackballs, radar overlays etc så er det ingen tvil at dette er flotte saker.....men da snakker vi om helt andre penger også.... :cryin: Og som har vært bevist gjentatte ganger i de senere år: Ingen hjelp i utstyr i hundretusen kronersklassen hvis man ikke evner/gidder å sette seg inn i korrekt bruk av de. Et minimum er RTFM!

Redigert av Atco (see edit history)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Jeg stoler like mye på plotteren som på papir kartene. Det er GPS`n som kan ha feil kilde. Om en bruker plotteren med det for øye at båtens posisjon på plotteren ikke nødvendigvis er korrekt til enhver tid, skal en ikke ha noen problemer med å bruke den. Husk også at kartene på plotteren er like nøyaktige som de kartene en får kjøpt i butikken. Dvs. de er nøyaktige den dagen du kjøper dem.

Og ved å kaste et raskt blikk på plotteren ser du med en gang hvor du er, i hvertfalll sånnn nogenlunde, det gjør du ikke med kun papirkart!

Jeg har aldri opplevd GPS`er med større feilmargin enn noen meter alikevel, og det holder lenge så fremt en ser ut av ventilen en gang i blandt samtidig!

ting som er lekende lett på Tiki.

Når man kan det ja.... slik er det med alt man kan her i livet.. det er lekende lett... også på min plotter som jeg kan.. men jeg kan det ikke med Tiki...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg må også tilføye at etter å ha brukt dette i 3 sesonger så har jeg ikke EN gang konstatert noe merkbar misvisning av båtens posisjon i forhold til land/staker etc.....
Det er ikke alltid så lett å oppdage men se her:

GPSfluktasjoner.JPG

Hver sorte prikk er en posisjon båten har hatt siste 30 minutt (for en times tid siden i dag) og for å se størrelsen på avviket så er båtens lengde 42 meter.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Jeg må også tilføye at etter å ha brukt dette i 3 sesonger så har jeg ikke EN gang konstatert noe merkbar misvisning av båtens posisjon i forhold til land/staker etc.....

GPS har en del misvisning, jeg har selv opplevd å ha seilet 38000nautiske mil på 3 min, alt i følge GPS!

(Ble plassert midt i innlandet i Nigeria faktisk, faktisk posisjon var Lyngør)

Etter å ha lest denne tråden (og mange andre om temaet plottere/feilkilder) så er jeg enda mere styrket i troen på at jeg har den beste løsningen for mitt bruk (ser alltid land :wink: ) nemlig papirkartene (Maptech) på PC, med Tiki-Navigator. .....

Jeg synes også at bruken av Tiki/PC med mus er helt overlegen de fleste (i alle fall de rimelige) plottere. Jeg har sett mang en plotter selger rote seg bort i menyer og bruke en evighet på å lage en rute e.l...ting som er lekende lett på Tiki.

Ha´kke peiling på Tiki og MapTec :smash: Men på TelChart, DER er det lett der :yesnod:

Autocad er no´forb#@!. herk. (Fordi jeg ikke KAN det!) Det samme VAR Sibelius3, helt til jeg lærte det :wink:

Spøk til side: Det systemet du bruker og har lært deg, ER det enkleste, uansett type etc! Gjelder alle typer programmer.

Hah. Du må ikke tro du kan komme trekkende med bevis.

Det blir avvist.

Tenkte nok det ja :lol:

Her er samme båt i samme posisjon siste 30 minutt:

GPSfluktasjoner2.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

Dette var jo et interessant plott SveinHa. Har du litt mer eksakt tidsrom for de to plottene dine? Og hvor ligger du, i Avaldsnes? Da kan en gå inn på Swepos og se om det var veldig få eller dårlig plasserte satellitter da det dårlige plottet ditt ble tatt. Var det noe annet som var forskjellig ved de to plottene, en annen stor båt som flyttet seg, en diger søppelbil på kaien under det ene plottet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pos. N59 20.195 E5 17.980

Tidspunktene er som beskrevet i innleggene, har ikke noe mer nøyaktig enn det. Der er tanker/bygninger på ene siden men fri sikt til tilnærmet horisont ca. 270 grader, ikke noe som flytter seg.

De plottene SveinHa presenterer er sikkert riktige, men gps`n vil ikke "hoppe" med posisjons anvisningene sine som det der. Gps`n har et filter som gjør at den mer eller mindre holder seg i ro, og vil se bort fra enkelt plott som ligger langt unna.

Ta en hvilken som helst håndholdt GPS, legg den i ro, og observer den i løpet av en halv time, og du vil ikke se slike hopp som dette. Men prøv og flytt den hurtig, og du vil få frem en hastighet, med det mener jeg at du ville også sett at den ville gi en fart om posisjonene flyttet seg såpass mye som vist på plottet til SveinHa.

At en har en feilvisning er utenom enhver tvil, men alle kan vel skrive under på at båtens markør på plotteren ikke flytter seg rundt i kartet hele tiden.

GPS har en del misvisning, jeg har selv opplevd å ha seilet 38000nautiske mil på 3 min, alt i følge GPS!

(Ble plassert midt i innlandet i Nigeria faktisk, faktisk posisjon var Lyngør)

Det som sjedde her var at du mistet GPS signalene helt og ble satt tilbake til nullpunktet som er N 00°00` E 000°00` som er på ekvator midt i Afrika et sted.

Hei.

Kan ikke se noe særlig forskjell i antall satellitter synlige over en horisont på 15° i de to aktuelle periodene, 6 - 8stk. Og spredningen på satellittene ser også nokså lik ut. Får dessverre ikke lagt ut skyplot. Nå kan det jo være at flere satellitter er blitt borte bak bygningene/tankene i det ene tilfellet. Hvilken retning er det til tankene/bygningene?

Addressen til Swepos er forøvrig: http://swepos.lmv.lm.se/pre/in.asp Her kan en sette inn posisjon og klokkeslett og finne hvordan det er, har vært, vil bli med satellitter hvor som helst, når som helst. Feil på satellitter er ikke med.

Gps`n har et filter som gjør at den mer eller mindre holder seg i ro, og vil se bort fra enkelt plott som ligger langt unna.
Riktig, men med reservasjoner. På min gamle Garmin 75 kan jeg sette dette til auto, fast, slow og muligens off. Det siste husker jeg ikke helt sikkert, GPS'n ligger i båten.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvilken retning er det til tankene/bygningene?
Øst til Sør-Øst for båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...