Jens_P Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Alle instrumenter MÅ stilles inn korrekt for at de skal fungere tilfredsstillende. (Litt av en floskel hva??) En plotter har mengder med innstillinger som kan gjøres, og det er fort gjort å bomme eller overse noe. En liten parallell til denne er min nye mobiltelefon, et instrument som i ugangspunktet skal overføre tale trådløst. Den kan tydeligvis en del mer. Bruksanvisningen i A5-format er på 110 sider! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 (redigert) Ikkeno galt med dekningen i Haugesund. Rimelig bra faktisk. Bortsett fra en periode mellom 01:00 og 02:00 hvor det var helt på trynet. Redigert 27.September.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Da skulle ikke tankene/bygningene være problemet, det skulle være nok satellitter igjen med brukbar geometri i begge tidsrommene. Så noen forklaring på spredningen din kan ikke jeg finne ut av. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nøtterøy Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Er du sikker på at det er posisjonsplott du har der? Kan det være posisjonene de forskjellige satellittene gir til enhver tid? Når jeg leser diff. korreksjonen på GPS`ene vi har ombord nå, ser jeg at de korrigerer med alt fra 2 til 18 meter pr. satelitt. Uten korreksjoner vil jo da disse satelittene "hoppe" med disse 2 til 18 meter, men posisjonen vil ikke hoppe like mye, da et filter vil korrigere for det! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 fra 2 til 18 meter pr. satelitt. Det er ikke posisjonen hver enkelt satelitt gir som blir korrigert. Det er avstand til hver enkelt satelitt som kommer inn over RTCM telegrammet. En enkelt satelitt kan ikke bestemme en posisjon. Det må være tre eller fler. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er klart, men når avstanden varierer vil også posisjonen variere. Det er det jeg tror plottet til SveinHa viser, nemlig et plott av satelittene, som vil variere pga. avstands forsjellen til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Mine plott viser båtens posisjon slik AISen rapportere den. Skulle forundre meg mye om det er noe annet enn en GPS-posisjon. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Vanisian Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Mine plott viser båtens posisjon slik AISen rapportere den. Skulle forundre meg mye om det er noe annet enn en GPS-posisjon. Hei. Har følgt litt med på AIS kartet over Haugesund no idag, http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php?id=26 og her ser det ut som det blir navigert over stokk og stein, så her vil eg tru att det er noko galt med satelittsignala Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er nok det. Forklaringen er nok ganske enkel. Posisjonen som står i displayet på GPS'en er filtrert. Posisjonen som kommer ut på utgangen er ikke. Derved ser man hvilken posisjon GPS'en har beregnet for det tidspunkt posisjonen skal sendes ut. Og da hopper den rundt slik. Det samme sees dersom man kobler opp mot et plotteprogram. (Ikke kartplotter). Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 (redigert) Har følgt litt med på AIS kartet over Haugesund no idag, http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php?id=26 At Røverfjord har anløp Knarravik er jo interressant... Redigert 27.September.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Vanisian Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hei. Du kan og følge med på M/S ? Norcliff, så vil du sjå att enkelte ganger er den "parkert" langt inne på land. http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php?id=26 Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er nok det.Forklaringen er nok ganske enkel. Posisjonen som står i displayet på GPS'en er filtrert. Posisjonen som kommer ut på utgangen er ikke. Derved ser man hvilken posisjon GPS'en har beregnet for det tidspunkt posisjonen skal sendes ut. Og da hopper den rundt slik. Det samme sees dersom man kobler opp mot et plotteprogram. (Ikke kartplotter). I tillegg så sender jo AIS signalene på VHF og de signalene kan jo lett forstyrres, så her er det store muligheter for feil! Ikke over tid, men slike øyeblikksplott vil nok sjelden bli helt like. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hei. Nokon som veit kor ofte AIS radaren blir oppdatert? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 (redigert) Sandnessjø oppdaterer hvert 2 minutt. De plottene jeg har er "live", altså så kontinuerlig som det går an. Redigert 27.September.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mulligan Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det tror jeg har lite eller ingenting å si. Det er digitale signaler. Enten så kommer de igjennom, eller de gjør ikke. DGPS kommer jo inn på langbølge. Det er jo også digitalt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Legger du fra deg en stål-dings ved kompasset... :nono: Det holder lenge med at mobilen er i nærheten av kompasset. Husk også at kartene på plotteren er like nøyaktige som de kartene en får kjøpt i butikken. Dvs. de er nøyaktige den dagen du kjøper dem. Det var i gamle dager. Det er lenge siden kart ble rettet i butikken før de ble solgt, og kartene er ikke bedre enn den dagen de ble trykket. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det stemmer for norske kart, men ikke for Britih Admirality, de er rettet opp den dagen du kjøper dem puss minus etpar uker. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 (redigert) Jeg har gjort en ligneden øvelse som SveinHa har gjort med to skip som begge ligger moored i Frierfjorden. Det som er interesant her er at det ene skipet beveger seg, det ligger ved gamle Trosvik verft i Breviskstrømmen. Bildet under er tatt over en persiode på 3 min fra AIS. Kan ikke gi en nøyaktig beskrivelse av distansen for dette skipet, men at det bevger seg er ikke noen tvil om. Hastigheten varierte mellom 0,0 og 0,1 knop og båten ligger godt ankret til kai siden den innredes for tiden på verftet.. Den andre båten ligger ved Rafnes og har ikke flyttet på seg en eneste mm. Det som slår meg her er at på Rafnes så finnes det ikke noen hindringer i form av fjell eller lignende, men midt i Brevikstrømmen er det relativt høye fjell eller steile fjell rett i nærheten.. Avstanden mellom begge skipene er mindre en 5 nm, har ikke målt nøyaktig Klokken var 21.15 nå i kveld og tatt med shipplotter Redigert 27.September.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 I tillegg så sender jo AIS signalene på VHF og de signalene kan jo lett forstyrres, så her er det store muligheter for feil! Ikke over tid, men slike øyeblikksplott vil nok sjelden bli helt like. En kan fortyrre alle signaler, men bruker en sjekksum vil kun de signalene som kommer korrekt frem bli benyttet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.