Jump to content

Skvalpeskjær forsvant pga feil innstilling av plotter!

FredT

Recommended Posts

Alle instrumenter MÅ stilles inn korrekt for at de skal fungere tilfredsstillende. (Litt av en floskel hva??)

En plotter har mengder med innstillinger som kan gjøres, og det er fort gjort å bomme eller overse noe. En liten parallell til denne er min nye mobiltelefon, et instrument som i ugangspunktet skal overføre tale trådløst. Den kan tydeligvis en del mer. Bruksanvisningen i A5-format er på 110 sider! :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Da skulle ikke tankene/bygningene være problemet, det skulle være nok satellitter igjen med brukbar geometri i begge tidsrommene. Så noen forklaring på spredningen din kan ikke jeg finne ut av.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er du sikker på at det er posisjonsplott du har der? Kan det være posisjonene de forskjellige satellittene gir til enhver tid?

Når jeg leser diff. korreksjonen på GPS`ene vi har ombord nå, ser jeg at de korrigerer med alt fra 2 til 18 meter pr. satelitt. Uten korreksjoner vil jo da disse satelittene "hoppe" med disse 2 til 18 meter, men posisjonen vil ikke hoppe like mye, da et filter vil korrigere for det!

Mine plott viser båtens posisjon slik AISen rapportere den. Skulle forundre meg mye om det er noe annet enn en GPS-posisjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er nok det.

Forklaringen er nok ganske enkel. Posisjonen som står i displayet på GPS'en er filtrert. Posisjonen som kommer ut på utgangen er ikke. Derved ser man hvilken posisjon GPS'en har beregnet for det tidspunkt posisjonen skal sendes ut. Og da hopper den rundt slik.

Det samme sees dersom man kobler opp mot et plotteprogram. (Ikke kartplotter).

Har følgt litt med på AIS kartet over Haugesund no idag, http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php?id=26
At Røverfjord har anløp Knarravik er jo interressant...

AIS-SS-haugesund.jpg

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Det er nok det.

Forklaringen er nok ganske enkel. Posisjonen som står i displayet på GPS'en er filtrert. Posisjonen som kommer ut på utgangen er ikke. Derved ser man hvilken posisjon GPS'en har beregnet for det tidspunkt posisjonen skal sendes ut. Og da hopper den rundt slik.

Det samme sees dersom man kobler opp mot et plotteprogram. (Ikke kartplotter).

I tillegg så sender jo AIS signalene på VHF og de signalene kan jo lett forstyrres, så her er det store muligheter for feil! Ikke over tid, men slike øyeblikksplott vil nok sjelden bli helt like.

Sandnessjø oppdaterer hvert 2 minutt.

De plottene jeg har er "live", altså så kontinuerlig som det går an.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Legger du fra deg en stål-dings ved kompasset... :nono:

Det holder lenge med at mobilen er i nærheten av kompasset. :crazy:

Husk også at kartene på plotteren er like nøyaktige som de kartene en får kjøpt i butikken. Dvs. de er nøyaktige den dagen du kjøper dem.

Det var i gamle dager. Det er lenge siden kart ble rettet i butikken før de ble solgt, og kartene er ikke bedre enn den dagen de ble trykket.

Jeg har gjort en ligneden øvelse som SveinHa har gjort med to skip som begge ligger moored i Frierfjorden. Det som er interesant her er at det ene skipet beveger seg, det ligger ved gamle Trosvik verft i Breviskstrømmen. Bildet under er tatt over en persiode på 3 min fra AIS. Kan ikke gi en nøyaktig beskrivelse av distansen for dette skipet, men at det bevger seg er ikke noen tvil om. Hastigheten varierte mellom 0,0 og 0,1 knop og båten ligger godt ankret til kai siden den innredes for tiden på verftet..

Image3.jpg

Den andre båten ligger ved Rafnes og har ikke flyttet på seg en eneste mm.

Det som slår meg her er at på Rafnes så finnes det ikke noen hindringer i form av fjell eller lignende, men midt i Brevikstrømmen er det relativt høye fjell eller steile fjell rett i nærheten.. Avstanden mellom begge skipene er mindre en 5 nm, har ikke målt nøyaktig

Klokken var 21.15 nå i kveld og tatt med shipplotter

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I tillegg så sender jo AIS signalene på VHF og de signalene kan jo lett forstyrres, så her er det store muligheter for feil! Ikke over tid, men slike øyeblikksplott vil nok sjelden bli helt like.

En kan fortyrre alle signaler, men bruker en sjekksum vil kun de signalene som kommer korrekt frem bli benyttet...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...