Jump to content

Vinteropplag og e. vannpumpe

kristian

Recommended Posts

Hei, første sesong med el. pumpe til dusj på båten, jeg har kjørt vanntanken tom og lurer på om det er nok, noen mener jeg må kjøre trykkluft gjennom pumpe slanger osv. Hva er deres erfaring???

Batteri om bord i båten sier man går hvis det er ladet opp, men kan man lade med presenning på båten, blir det knallgass???

kristian

Eg bruker å løsne slangen på pumpens sugeside og på trykksiden ved accumulatoren. Da dette er laveste punktet tømmer slangene seg når eg åpner vannkranene. Varmtv.tk. tømmer eg ved å åpne sikkerhetsventilen, og løsne på varmtvannslange  utav tanken.

Dette har eg gjort nå i 20 år, og har ikkje hatt nokon frostsprenginger sjølv med temperaturer på minus 20gr.C Vannpumpa har stått i båten. Tar du den ut, er du jo heilt sikker.

Ladding av batterier med presenning over båten kan eg ikkje tru vil medføre nokon fare.

Steinar

Hei

Å lade med presenning er normalt ingen problem, men vær for sikkerhtsskyld forsiktig med gnister og åpen flamme rett over, nær batteriene.  Knallgassen, som er svært lett forsvinner til værs og tynnes kjapt i luft.

Ifm vannpumpen gjør jeg det samme som eystein; tar den inn etter at vanntank og bereder er kjørt helt tom.  Har laget meg hurtigkopling på kabel og slanger.  

Har forøvrig laget det slik at slanger etc. har T-koplinger med ventiler slik at jeg lett kan frostsikre f.eks sjøvannsinntaket til motor og vannintaket til dassen.  I dusj-sumpa som dreneringspumpa suger fra heller jeg litt frostvæske og kjører dette gjennom pumpe, filter og slanger.  Samme gjør jeg i dassen.

Vær forøvrig nøye med kuleventiler at disse ikke blir stående i helt lukket eller helt åpen posisjon, ihvertfall ikke uten at du er sikker på at der skikkelig drenert.  Et innestengt vannvolum i en slik ventil vil garantert fryse, og ventilen vil nesten helt sikkert sprekke med masse plunder og heft til våren.

Mvh

Vær forøvrig nøye med kuleventiler at disse ikke blir stående i helt lukket eller helt åpen posisjon, ihvertfall ikke uten at du er sikker på at der skikkelig drenert.  Et innestengt vannvolum i en slik ventil vil garantert fryse, og ventilen vil nesten helt sikkert sprekke med masse plunder og heft til våren.

Det er kun ved stengt kuleventil der er innestengt vann som sprenger ventilen. Normalt vil en sprengt kuleventil kun lekke når den er halvt åpen og vil være tett når den er helt åpen eller helt stengt.

Jeg pleier å tømme vanntanken så mye som mulig med pentrypumpa, koble fra slangene på pumpa og kjøre den i 10-20 sek. Lar alle vannkraner stå åpne. Har ALDRI sprengt noe i vannsystemene i båt med denne fremgangsmåte. I min forrige båt hadde jeg et vanlig dusjbatteri med termostat og dette tok jeg med hjem om høsten da jeg har en følelse av at der er en del små kanaler som vanskelig lar seg drenere skikkelig.

Batteriguruen Paul Rosenquist i Ladac har en enkel oppskrift på vinterlagring av batterier: Lad dem fullt opp og sett dem i fryseboksen til våren. De av oss som ikke gidder å bære blyklumpene høst og vår lar dem stå i båten med frakoblede ledninger (for å sikre at selvutladingen blir minst mulig).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er kun ved stengt kuleventil der er innestengt vann som sprenger ventilen. Normalt vil en sprengt kuleventil kun lekke når den er halvt åpen og vil være tett når den er helt åpen eller helt stengt.

Hei Svein

Dette blir fort en akademisk diskusjon, men det er vel slik at både lukket og åpen kuleventil "fanger" et lite vannvolum.  At volumet er størst ved steng ventil ettersom hele volumet i selve kula blir "fanget" er også kjent, men utenfor seteringene som tetter mot kula i åpen posisjon vil det også være en liten vannrest.  At det muligens finnes ventiler med litt spesiell oppbygning hvor så ikke skjer er ikke utenkelig, men i denne sammenhengen er det lite nødvendig for en, kanskje fersk båteier som ønsker råd, å ta hensyn til.  Ikke nødvendig å ta noen sjanser her, er nå min mening :yesnod:

Mvh

Hei Svein ....Dette blir fort en akademisk diskusjon, men det er vel slik at både lukket og åpen kuleventil "fanger" et lite vannvolum.  At volumet er størst ved steng ventil ettersom hele volumet i selve kula blir "fanget" er også kjent, men utenfor seteringene som tetter mot kula i åpen posisjon vil det også være en liten vannrest.  At det muligens finnes ventiler med litt spesiell oppbygning hvor så ikke skjer er ikke utenkelig, men i denne sammenhengen er det lite nødvendig for en, kanskje fersk båteier som ønsker råd, å ta hensyn til.  Ikke nødvendig å ta noen sjanser her, er nå min mening :yesnod:

Uten å gå inn i en slik antydet akademisk diskusjon - (mener at vi diskuterte dette inngående i fjor vinter? Var det ikke en av medlemmen som la en vannfyllt, stengt kuleventil i fryseboksen sin, for å teste dette? Ventilen holdt akkurat 5-6 timer, før den revnet.....)

- så kan man jo ganske enkelt fylle kuleventilen med glykolblanding, før man stenger den, så skulle vel den saken være "biff"???? :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Kan frostsikker kuleventil vera tingen?

Bilde

Ventilen blir forhandla i storleikar frå 1/2" til 2" av Dryppvanning AS på Bøverbru.  Prisen er ikkje avskrekkande, kun kroner i forskjell frå standardventilar frå same firma.  Om forsikringsselskapet er glad i kuleventilar av polypropylen er kanskje ein annan sak?

Om forsikringsselskapet er glad i kuleventilar av polypropylen er kanskje ein annan sak?

Hei,

Skal forsikringsselskapet bestemme hva slags type ventil vi bruker også?

Er ikke polypropylen bra nok? Alle slangene er jo av gummi eller plast. De fleste  (for ikke å si alle) pumpene er jo av en eller annen type plast. Til og med båten er jo av plast( ihverfall min rederinne's). Her er det mat for de kyndige.

KAT

Dette blir fort en akademisk diskusjon,

Det har du rett i  :lol:

:lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

(mener at vi diskuterte dette inngående i fjor vinter? Var det ikke en av medlemmen som la en vannfyllt, stengt kuleventil i fryseboksen sin, for å teste dette? Ventilen holdt akkurat 5-6 timer, før den revnet.....)

Jo det stemmer Walter, den tråden er her.

For min del er kuleventiler ut. De nye "syrefaste" jeg installerte for 2 år siden sitter bom fast.

Så lenge man ikke betjener ventilene regelmessig er min konklusjon at vanlige sluse-ventiler er best. Da slipper man også frost-problematikken.

Jeg må bytte ventilen på kjølevanns inntaket og hadde planlagt kuleventil. Når jeg nå ser at Ingar anbefaler sluseventiler blir jeg i tvil. Hva er en sluseventil? :lol:

Hei,

Dette er en sluseventil:

Bilde Sluseventil

Min erfaring med ventiler er at sluseventiler har en veldig lei tendens til å sette seg når en bruker dette på sjøvanns-siden. Kunne resultert i havari for mitt vedkommende. Fikk ikke steng inntaksventilen for septikspylingen pga fastrusting. For ferskvann funker det nok bedre.

Når det gjelder kuleventiler bør de etterlates halvt åpen etter at en har tappet ut vannet. Eventuell restvann som fryser har da rom å ekspandere på.  En vannfylt kuleventil som er stengt vil garantert fryse istykker eller pakningene ødelegges, dette fordi vannet i hulrommet ikke har noen veier å ekspandere ved frost. OBS OBS Så at Ellen Marie skrev det samme. Her er min erfaring omfattende - ikke bare på min lille båt.

KAT

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...