Jump to content

Høst og vinter (sukk)

bliss X

Recommended Posts

Høsten er her, og snart kommer vinteren. På tide å få noen flere rapporter fra årets sommerturer her? Hadde vært hyggelig med noen skikkelige reisebrev med bilder etc fra årets begivenheter.

Det gjør seg alltdi best med noen bilder til, og selv var jeg så sløv i år at jeg glemte å ta bilder til tross for en knallfin ferietur. Det angrer jeg på nå.  :yesnod:

Hei.

Her har du sommerens siste rapport!

Det skulle vel egentlig vært slutt på sesongen nå. Kuling og regn pluss is på bilvinduene her i østlandsområdet har vel skremt de fleste. MEN JEG GIR MEG IKKE!  Selv om Trude er i Kristiansund for å feire faren på hans 95 års dag, kribler det i båtfoten.

Uken har vært heller semmer, vind og regn. men værmeldingen for helgen var ikke så helgalen? Fredag vind (mye) og regn, men resten av helgen skulle ikke bli så helgal. Dermed på med vekkerklokken for lørdag morgen som en vanlig hverdag.

Lørdag morgen, blikkstille, helt klart og plussgrader! Dermed ble det etter en kort luftetur av skipshunden å fylle bagen med litt ankerdram, rødvin, Tuborg (under 10kr. pr flaske for tiden) en god biff, poteter, løk, egg, bacon og litt til!

Etter en times kjøring, omkjøring via Oslo pga. sperret E6, bar det avgårde i nærmest havblikk og morgensol for autopilot mot Kommersøy!

Dette er livet!!

Inn mot Kommersøy mellom Langøya, Gåserumpa og Bjerkøya måtte jeg nærmest kjøre slalom mellom alle småbåtene som lå og trakk garn. Og vel fremme ved Kommersøy var det en som holdt på å gjøre opp garnene. Han hjalp til met fortøyningen.

Bilde

Og da han hadde reist (han hadde med seg en hanhund), fikk Japp ta seg en tur iland løs og rase rundt. Glemte helt at jeg selvfølgelig tok meg en aldri så liten ankerdram umiddelbart etter ankomst. Så var det bare å slappe av med åpen båt i solskinnet.

Men både skipper og skipshund ble etter hvert sultne, så dermed ble det å skru kokeapparatet åpent for å skifte glødetråd som  streiket forrige helg. Grei jobb, - har gjort det noen ganger nå.

Så ble det biff (ikke hestebiff denne gang) med løk og rødvin til. (og hundemat med litt fra biffen til Japp).

Middagslur zzzzzzzzzzzz.

Måtte så sjekke om vi var helt alene på hele Kommersøy. Dermed fottur til Fantebukten.

Der så det temmelig øde ut. Både på østsiden,

Bilde

Og på vestsiden.

Bilde

Men litt lenger ute var det faktisk en enslig båt, - vi er nok ikke de enerste entuisiastene!

Bilde

Så var det å komme seg tilbake til båten og TV'en for å se Norge slå Luxembourg i fotball! Pluss et par tre små skarpe!

Og så ble det tidlig natt, det er ikke som i juli/august, leggetid før 2200. Men måneskinn over Kommersøy, hvilket syn!!!

Bilde

Søndag morgen startet med egg og bacon. Etter en tur med "dyret" bar det hjemover. Og der og da ble det avgjort, - SESONGEN ER OVER! Dermed ble det tur innom Kambo for å fylle opp dieseltankene for opplaget. I Son ble motoroljen skiftet uten en dråpe søl takket være ny vakumsuger. TV'en ble tatt med hjem, så nå er det klart for VINTERDEPRESJONEN.

Så kommer det mange sure oppstøt fra meg frem mot april, så vær litt snill med meg.

Lars H. :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for det, Lars. Vi får vel holde ut til det livnar i lundar igjen. Å ha båten på verft i Sverige tar hardt på for en som pleier å stikke nedom båthavna opptil flere ganger i uka.

Har vært så heldig at jeg har fått låne nøklene til en annen båt, så det ble hvertfall en kaffekopp og litt avslapping i maritime omgivelser i ny og ne.

sesong?

Båten ligger nå ute til isen kommer. Hvis det blir noe is da :lol:

Skal snart ta opp båten for skraping og påføring av nytt bunnstoff.

Skal nå ligge ute i vinter igjen og begynne på nytt overbygg :lol:

Gruer fælt for det, håper jeg egentlig får tak i en annen båt :lol:

Sist år opplevde jeg dette 20. oktober - 8 dager igjen!!

Håper ikke snøen og kulda kommer så tildlig i år.

Men det var jo ekstremt kaldt forrige vinter da. Båten gikk nesten ned fordi slangen til lensepumpa frøs igjen.

Hvasset med vann til knea i rundt 15 minus. var litt stressa da ja.

Båten hang igjen i isen. Flaks  :lol:

Synd jeg ikke fikk tatt bilde da :lol:

det skjer nok ikke i år Lars !

- men da vi skulle flytte den forrige seilbåten vår fra sommer til vinteropplagsplassen, på hver sin side av moloen, holdt vi på å ikke klare det. Husker ikke datoen, men det var i oktober.

1-2 cm stålis. Den "brøytejobben" kunne jeg gjerne vært foruten..

Suzuki - som nekter å ta frem vinterdekka enda. Har da 4x4 og sperre bak... !!

No boat needed..

Har lagt planer for vinteropplag i år for første gang siden båten var ny, men hver gang jeg ser et sommerbilde eller leser en historie som din, Lars, så begynner jeg å tvile.  Sant å si så får jeg ikke bestemt meg om båten skal ligge ute eller i opplag. :lol:

Her er et bilde fra sist vinter som taler for opplag

og ett som trekker i motsatt retning...

mvh

det skjer nok ikke i år Lars !

- men da vi skulle flytte den forrige seilbåten vår fra sommer til vinteropplagsplassen, på hver sin side av moloen, holdt vi på å ikke klare det. Husker ikke datoen, men det var i oktober.

1-2 cm stålis. Den "brøytejobben" kunne jeg gjerne vært foruten..

Suzuki - som nekter å ta frem vinterdekka enda. Har da 4x4 og sperre bak... !!

Er det sperre på Grand Vitara orginalteller har du ettermontet?

Ser du skal selge bilen, lykke til med salget! Prøv privat, forhandler gir alt for lite for den typen bil.

For å kommentere hovedtemaet: I dag var det faktisk isflak på vannet her. Fyttiggrisen!

Er det sperre på Grand Vitara orginalteller har du ettermontet?

Ser du skal selge bilen, lykke til med salget! Prøv privat, forhandler gir alt for lite for den typen bil.

For å kommentere hovedtemaet: I dag var det faktisk isflak på vannet her. Fyttiggrisen!

Original, diff brems da, og ikke "ordentlig" sperre..   :wink:

Åssen veit du at bilen er for salg mon tro ?   :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Hei,

Hva er dette for noe "surmuling". Her har vi hatt den fineste sommeren på lange tider og jeg vet hva jeg snakker om, msitet bare en helg i sommer. Skal man ha bedre sommer enn dette får en flytte sørover til varmere breddegrader.

Nei, nå har jeg fått opp båten, nå ligger den i hagen, og nå slipper jeg kjefting fra rederen for eventuelle prosjekter som jeg prøver å sette igang mens hun er ombord. Nå er båten bare min...  får ha den helt i fred, kan gå rund å stryke på den og nå blir det kanskje vinsj fremme og nytt dasbord med innfelt 12" kartskjerm. Ja her er det mye å glede seg til.

Hei, Hva er dette for noe "surmuling". . . .Nei, nå har jeg fått opp båten, nå ligger den i hagen,

Heldiggrisen, jeg har 7 mil for å komme til båten! Tenk om jeg kunne hatt den i hagen? Men med en rekkehushage på ca. 6 x 6 meter ville det bli trangt. Men det hadde jo gått, diagonalen blir 8,5 meter, og båten (uten braketten for ankeret) er 8,15 meter. Tenk å kunne sitte i stuen og se rett ut på skutesiden!?! Kanskje naboene på hver side ikke ville vært like fornøyd? :smiley::wink:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Original, diff brems da, og ikke "ordentlig" sperre..   :wink:

Åssen veit du at bilen er for salg mon tro ?   :smiley:

Suzuki

hehe...mente ikke å strø salt i brems og ikke sperre såret  :wink:

Har brems selv og skulle gjerne hatt sperre ser du.

Tror du nevnte du skulle selge bil, og så var det en kar som spurte om bilpriser på no.teknologi.bil  :wink:

Jeg nekter også at det er slutt  :smiley::wink: :wink: Hvis været blir bra neste helg SKAL JEG UT! Kanskje jeg prøver Kommersøy?

Hei.

Uanset hva du gjør, en eller annen gang må du da forsøke Kommersøy??

Og bestemmer du deg for å dra dit, kommer jeg også, selv om jeg hadde tenkt å dra i opplag! TV'en kan jeg jo ta med ombord igjen. Og dieselen som jeg hadde toppet opp kan jeg jo fylle opp igjen. Får neppe Trude med (dessuten jobber hun den helgen), men skipshunden har nok ikke noe imot en tur til Kommersøy.

Så langt er langtidsvarselet fra DNMI positivt, men kalt, med høytrykk meldt. Så er du like "keen" på å holde ut, møtes vi til en ankerdram på Kommersøy i Grisebukten på fredag/lørdag. VHF LA4608 Trudelutt, mobil 997 05 227!

Lars H.

Som nekter for at sesongen er slutt!!

har du maken eller Baat-Guru ?

Suzuki

Nei, har en 95 modell Chevrolet s-10 blazer. Veldig grei bil, men litt drøy i kosten.

(hehe....nå provoserer vi nok båtfolket som er innom denne tråden)

Du må jo finne deg en ny suzuki så du slipper å bytte nick. De gamle suzukijeepene er jo kjennt for å være knall på fremkommelihet!

Hei.

Uanset hva du gjør, en eller annen gang må du da forsøke Kommersøy??

Og bestemmer du deg for å dra dit, kommer jeg også, selv om jeg hadde tenkt å dra i opplag!

Lars H.

Som nekter for at sesongen er slutt!!

:smiley::wink:

Egentlig var det jo det jeg hadde tenkt å fremprovosere  :wink: :wink:

Vi får avvente værmeldingen.

Heldiggrisen, jeg har 7 mil for å komme til båten! Tenk om jeg kunne hatt den i hagen? Men med en rekkehushage på ca. 6 x 6 meter ville det bli trangt. Men det hadde jo gått, diagonalen blir 8,5 meter, og båten (uten braketten for ankeret) er 8,15 meter. Tenk å kunne sitte i stuen og se rett ut på skutesiden!?! Kanskje naboene på hver side ikke ville vært like fornøyd? :lol: :lol:

Lars H.

hmm jeg har 20 minutters biltur til båten min. Kommer meg ikke nok til den heller, ha den i hagen tror jeg ikke blir populært nei.. Båten er jo like lang som huset er bredt .  :lol: :lol:

MEN det hadde vært deilig å bare kunne gå ombord for å fixe ting ja,, tror jeg lar båten ligge ute i år også ..  

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Her på mine breddegrader markerer hösten begynnelsen på et mer humant klima.  Vi går nå fra dagtemperaturer rundt 45 grader til mer behagelig 20-30 grader.  Toppen i dag skal havne på 99 F/37 C, så det er fortsatt varmt nok.  Snö eller frost har jeg ikke sett mye antydning til ennå.  I en normal norsk skala for akseptabel temperatur, så varer båtsesongen fra nå og til slutten av mai neste år  :lol:

Kåre

Her på mine breddegrader markerer hösten begynnelsen på et mer humant klima.  Vi går nå fra dagtemperaturer rundt 45 grader til mer behagelig 20-30 grader.  Toppen i dag skal havne på 99 F/37 C, så det er fortsatt varmt nok.  Snö eller frost har jeg ikke sett mye antydning til ennå.  I en normal norsk skala for akseptabel temperatur, så varer båtsesongen fra nå og til slutten av mai neste år  :lol:

Kåre

Ja smør det inn.... :lol:  :lol:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...