Smaapala Startet 24.September.2006 Del på Facebook Startet 24.September.2006 Hei Jeg har tenkt å legge om / skifte hoved strøm brytere for start og forbruksbank. Da er spørsmålet hvor stor bryter skal jeg sette inn? Jeg har rele for lading av forbruksbank og opplever at det er spenningstap over hovedstrømbryter. Har skiftet annen hvert år og vill nå sette inn noe skikkelig bryter som holder mål. Og dermed nytt komplett opplegg med nye kabler og brytere. Har en 55 Hk Yanmar og da er spørsmålet. Hvor mye startstrøm går det over bryter og hvordan skal jeg dimensjonere både for start og Forbruk. Er det noen som har tips eller erfaring? Smaapala. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 En 55HK yanmar kan umulig kreve så ille mye startstrøm. Har selv en dobble V8´ere og drar dette fint gjennom en bryter dimmensjonert til 300amp kont. Hvor mye spenningstap har du i bryteren din? Regner med at du har større tap i ledningen, evt. i koblingene dine. Hva for en tykkelse på ledningen, og hvor lange er disse? Mitt råd er å kjøre så tykke kabler som mulig, så korte strekk som mulig, ha skikkelige koblinger og gjerne loddet. Det burde holde i massevis med en standard bryter (250Ah kont) hos deg. Ellers så kan du altids kjøpe en grov bryter, eks: http://www.bluesea.com/dept.asp?d_id=18015...459&l2=7492 Og holder ikke dette, sett 2 eller 10 slike i parallell. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2006 Nei jeg snakker ikke om spenningstap over kabler. det ligger 0,2 til 0,3 volt over bryter når dynamoen lader med 15-20 amp. Dette mener jeg er alt for mye. Noen ganger må jeg lirke med bryter for i det hele tatt å få kontakt. Bryteren en montert tør og fint: Småpala Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Trekk en ny kabel direkte fra dynamo til forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 det ligger 0,2 til 0,3 volt over bryter når dynamoen lader med 15-20 amp. Dette mener jeg er alt for mye. Noen ganger må jeg lirke med bryter for i det hele tatt å få kontakt. Synes ikke det er så ille jeg. Vi snakker her om et tap på 3-6 W. Men det skal ikke være unødvendig å lirke med bryteren for å få kontakt. Denne høres sliten ut. Men som ingar sier, en kabel direkte utenom er også en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Jeg hadde samme problem med den ene av mine to hovedbrytere. Og spenningsfall er aldri bra! Så jeg demonterte bryteren (kun to små "pinner" i plastflensen som skal skyves ut), pusset kontaktene rene med pussefilt og monterte den igjen! Siden har den fungert helt utmerket, med null spenningsfall! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Har inntrykk av at mange av disse hovedstrømbryterne over tid blir dårligere, kjenner til en båt det der ble målt nærmere 1 Volt spenningsfall. Mistenker at endel av disse bryterne ikke tåler spissbelastningen de blir utsatt for over tid... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smaapala Svart 25.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2006 Hei Kabel direkte fra dynamo via skille rele som jeg har var ikke dumt. Det blir nok vinter arbeid med komplette brytere og kabel. Hoved brytere blir sikkert størrelse hest. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Hadde også prob m hovedbryter... renset polene og fylte hele bryteren med silikonfett...hadde ikke noe mer tull med denne... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Som det går frem av en annen tråd så hadde vi - og har kanskje fortsatt - noen startproblemer med vår 3GM. Stakkars shunten fikk jo skylden før jeg oppdaget at det var heller min hukommelse som sviktet. Etter at jeg hadde kastet ut minus-bryteren og dermed et stykke kabel med tvilsom skjøt gjorde jeg et forsøk og maskinen startet som en drøm. ( https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=577148 ) Dagen etter dro med-rederen på en ukes ferie og selv om han ikke rapporterer om fortsatt-katastrofe så synes han vel fortsatt at det kunne bli bedre. Men selv om det skulle vise seg at startingen nå er mye bedre så har jeg sterk mistanke at også den gjenværende hovedbryter på pluss-siden er muligens av Biltema-type som tåler 100A ( http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76523 ), i korte perioder 250A. Dette er helt sikkert for lite - i den andre tråden tippet vi (!) på kanskje opp til 1000A ved veldig kald motor. Har undersøkt litt hva som finnes bortsett fra Biltema og fant på Seatronic noe fra Quick på opptil 2000A i 3 sekunder - men kontinuerlig også bare 140A (side 69 i den håpløse nettkatalogen), SeaSea har en - http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=5408 - som ser ut som Biltema sin men for 500A... . Watski har denne: http://watski.no/www/produkter_meny.asp?pr...rentGroupID=300. Prisene re jo uansett lave samlignet med mye annet, så det spiller ingen rolle, og jeg betaler uansett bare 40%, men noen brytere har jo andre dimensjoner og da må det liksom en ombygging til. SeaSea-bryteren kunne evt ha samme dimensjon. Noen som kjenner andre alternativer? Noen tanker hva som synes lurt? Eller noen som vet mer presis hvor mye en Yanmar 3GM trekker under start? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 1-1,2 Kw Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Javel? altså ikke mer enn min 3 sylindret Honda påhengs? Den bruker 90A. 90A x 12V = 1,08kW Legger til: ifølge merkeskilt. Og den er sikret med en 100A automatsikring som aldri gikk. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Sikringer er som brytere, tåler høyere belastning ved korte intervaller. Trege sikringer som brukes på slike belastninger har en tabell som viser en faktor i forhold til tid. ANL for eks. har en karakteristikk som gjengitt i parantesene: (Merkestrøm x 1,8 / 300 sek)-(Merkestrøm x 2 / 30 sekunder) -(Merkestrøm x 2,2 /10 sekunder) osv. osv. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Dette gjelder vel både 3-syl-Honda og 3-syl Yanmar. Det du sier er at begge typer motorer - en 3-sylindret påhengsmotor og en 3 sylindret dieselmotor - omtrent bruker samme effekt til startmotoren. Startmotoren på Hondaen er forøvrig en god del mindre enn på Yanmaren. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Vet ikke om det er mine innlegg du refererer til, men det står ofte oppgitt effekten på starteren eller i delekatalogen. En del startere har permanentmagneter eller og utveksling i dag, og de bruker i grunnen ikke så mye strøm. På mindre motorer er det utrolig hvor fort startmotoren trekker rundt motoren med relativt lite strømforbruk. Hva var spørsmålet igjen? Det er vel heller sjeldent at en startmotoren sliter ut hovedstrømbryteren direkte, for det klarer hovedbryterne godt selv hvis de bare er av dårlig nok kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 100A kontinuerlig og 250A i korte perioder er jo faktisk mye mer enn du trenger. Starter for Yanmar 4LHA-serie (3,5 liter 4-sylindret diesel for opp til ca 230 hester) er på 2,5 kW. Din starter trekker antageligvis ca halvparten. 1000 A? 12 kW ? Det var vel å smøre lovlig tykt på, Trikola? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Ok, leser hva dere skriver. Men jeg synes fortsatt, at det er usannsynlig at en 3 sylindret påhengsmotor med en fysisk mye mindre starter skal bruke like mye effekt som en 3-sylindret 3GM. Men ok, da klarer jeg meg altså i lange baner med en SeaSea-bryter - bytter bare for å være sikker, gidder ikke å undersøke lenge om nåværende brytere er dårlige eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Hva med å henge på et tangamp.meter og måle startstrømmen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.