rex Startet 24.September.2006 Link til dette innlegget Startet 24.September.2006 Finnes det et sted her hvor jeg kan finne ut hvor mye komp. det skal være på denne motoren?? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.September.2006 Link til dette innlegget Svart 24.September.2006 Iflg. manualen på VolvoPenta.se så skal den være 9.7:1. Det skal sies at det er lite poeng å måle denne kompresjonen med en standard kompresjonsmåler, dette stemmer veldig skjelden. En kompresjonsmåler brukes til å måle forskjellen på kompresjon mellom synlindere. Sjekk alle sylinderene og noter reusltatet. Bør ikke variere mer enn 0,5 bar mellom de forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Nils_Ragnar Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 9.7:1 er i tilfelle kompresjonsforholdet. Dette går det ikke an å måle uten å plukke motoren i biter, og det forandrer seg heller ikke etter hvert som motoren slites. Kompresjonstrykket kan måles med en kompresjonsmåler, og da sjekker du bare at det ikke er en eller flere sylindre som har lavere trykk enn de andre. Hvis du finner at en sylinder har lavere trykk enn de andre, kan dette skyldes f.eks en knekt eller ødelagt stempelring eller en ventil som ikke tetter skikkelig. Kompresjonstrykket bør (etter boka) ligge på 10-12 kp/cm2 mvh Nils Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
rex Svart 25.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Takk for svarene. Har sjekket dette med en kompresjonsmåler og fikk resultatet fra sylinder 1 til 4 som følgende: 130-145-135-150. Noe jeg syntes var veldig varierende. Eller er det ikke det? Føler at jeg ikke har hatt full sprutt på motoren idet siste. Så det er mulig at det er noe som har skjedd. den er jo fra 1988. Takknemelig for flere erfaringer!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.