Jump to content

Volvo Penta AQ151B og kompresjon.


rex

Recommended Posts

Iflg. manualen på VolvoPenta.se så skal den være 9.7:1.

 

Det skal sies at det er lite poeng å måle denne kompresjonen med en standard kompresjonsmåler, dette stemmer veldig skjelden. En kompresjonsmåler brukes til å måle forskjellen på kompresjon mellom synlindere. Sjekk alle sylinderene og noter reusltatet. Bør ikke variere mer enn 0,5 bar mellom de forskjellige.

Link to post

9.7:1 er i tilfelle kompresjonsforholdet. Dette går det ikke an å måle uten å plukke motoren i biter, og det forandrer seg heller ikke etter hvert som motoren slites.

 

Kompresjonstrykket kan måles med en kompresjonsmåler, og da sjekker du bare at det ikke er en eller flere sylindre som har lavere trykk enn de andre. Hvis du finner at en sylinder har lavere trykk enn de andre, kan dette skyldes f.eks en knekt eller ødelagt stempelring eller en ventil som ikke tetter skikkelig.

 

Kompresjonstrykket bør (etter boka) ligge på 10-12 kp/cm2

 

 

mvh

Nils Ragnar

Link to post

Takk for svarene. Har sjekket dette med en kompresjonsmåler og fikk resultatet fra sylinder 1 til 4 som følgende: 130-145-135-150. Noe jeg syntes var veldig varierende. Eller er det ikke det?

Føler at jeg ikke har hatt full sprutt på motoren idet siste.

Så det er mulig at det er noe som har skjedd. den er jo fra 1988.

Takknemelig for flere erfaringer!!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...