Jump to content

Volvo Penta AQ151B og kompresjon.


rex

Recommended Posts

Iflg. manualen på VolvoPenta.se så skal den være 9.7:1.

 

Det skal sies at det er lite poeng å måle denne kompresjonen med en standard kompresjonsmåler, dette stemmer veldig skjelden. En kompresjonsmåler brukes til å måle forskjellen på kompresjon mellom synlindere. Sjekk alle sylinderene og noter reusltatet. Bør ikke variere mer enn 0,5 bar mellom de forskjellige.

Link to post

9.7:1 er i tilfelle kompresjonsforholdet. Dette går det ikke an å måle uten å plukke motoren i biter, og det forandrer seg heller ikke etter hvert som motoren slites.

 

Kompresjonstrykket kan måles med en kompresjonsmåler, og da sjekker du bare at det ikke er en eller flere sylindre som har lavere trykk enn de andre. Hvis du finner at en sylinder har lavere trykk enn de andre, kan dette skyldes f.eks en knekt eller ødelagt stempelring eller en ventil som ikke tetter skikkelig.

 

Kompresjonstrykket bør (etter boka) ligge på 10-12 kp/cm2

 

 

mvh

Nils Ragnar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...