Jump to content

Kan motoren forstyrre ekkoloddsignalet?

Ronald

Recommended Posts

I tillegg til snekka, har jeg en 17,5 fots Askeladden til fiske etc. Kjøpt brukt i fjor, men først i går fikk jeg ordentlig skikk på strømforskyningen til ekkoloddet som var montert. Har testet det i dag, og opplever en litt pussig sak...

Svingeren til loddet er hekkmontert, altså i kort avstand til motoren (utenbords, Honda 75 hk). Når båten ligger stille så virker loddet ok. Også når motoren startes opp, og når jeg tusler framover i gear på tomgang. I alle fall en stund (3-6 minutter, kanskje). Så blir signalet gradvis dårligere (les: "brudd" i opptegningen), og til slutt viser det ingen bunn, fisk el.l.. Loddet forøvrig oppfører seg tilsynelatende normalt - displayet viser skala osv., og har ingen feilmeldinger.

Om jeg gir gass rett etter start, så oppstår problemet i løpet av vesentlig kortere tid (sekunder).

Først tenkte jeg at det sikkert skyldtes skum/bobler i hekken rundt motoren, og at det medførte støy i betyelig skala for svingeren under kjøring. Men så viste det seg at om jeg setter i fri og lar motoren gå på tomgang så kommer ikke signalet tilbake - selv om jeg venter til skum/bobler definitivt har gitt seg.

Hmm... Så stoppet jeg motoren (tenning), og umiddelbart kommer signalet tilbake. Starter opp igjen, og signalet består så igjen noen minutter (langsom gange) eller noen sekunder (hurtig gange). Dette kan gjentas gang på gang.

Teori-1: Jeg har en eller annen form for støy fra motoren, og denne forstyrrer signalet fra ekkoloddet. Tror ikke det er tenningsstøy - da ville nok problemet ha vært der konstant. Men en eller annen form for dynamostøy, kanskje? Altså at så lenge motoren lader batteriet så fungerer loddet, men etter hvert som ladingen gradvis avtar - og til slutt kobles ut - så støyer det altså elektrisk på et vis som får loddet til å falle ut.

Teori-2: Signalet fra svingeren bortfaller fordi spenningen på batteriet blir for høy når batteriet er ferdig oppladet (jeg har ikke målt om det er vesentlig endring i spenning når det virker, og når det ikke gjør det).

Personlig heller jeg mest til teori #1 (mulig teori-svakhet måtte være at jeg forventet mest støy under lading, og ikke etterpå). Hva tror dere? Kan det være en holdbar teori? Noen som har opplevd det samme? Og kanskje forslag til hva som kan være løsningen?

Hilsen Ronald

....som gjerne skulle hatt dette på plass til hummerfisket begynner 1/10 her på Østlandet...

Redigert av Ronald (see edit history)

Hadde dette problemet på min Buster M med 40hk, og feilkilden til dette var faktisk at svingeren bak var plassert for langt ned i vannet? Skjønner ikke dette helt selv, men når jeg hevet svingeren til å ligge helt på kant med bunn på hekken, eller noen millimeter over så fungerer loddet helt etter boken og sjekket med diverse båtsportskart for kontroll av dybde med mer.

Saken var at så lenge man kjørte rolig eller hadde motor av, så fungerte loddet helt, og gjorde ikke noen spesielle utslag eller merkelig ting. Når farten økte så hadde bunn og dybde en tendens til forsvinne fra loddet eller dybden forandret seg til 1-2 eller 4 meter, og dette midtfjords. Så etter denne finstillingen av loddets svinger fungerer det helt perfekt :yesnod:

Har aldri opplevd elektronisk støy fra motoren til ekkoloddet. Det er dermed stor sansylighet for feil pga. luft og andre forhold som blir på hekken.

Hva for en type overføring er det til ekkoloddet, er det analogt eller digitalt? (analogt er typiskt en coax kabel og har kun 2 ledere), elektronisk har minst 3 ledere. Er det snakk om coax så er det mulig at annet utstyr kan forstyrre denne, men som regel er det motsatt (ekkoloddet som forstyrrer GPS el.).

Jeg synes det kan virke som om svingeren ikke er montert langt nok ned i forhold til hekken (den skal stikk ut under båten). Den skal også peke litt framover (ca. 5-6 grader). Gjør den ikke det, så vil du få problemer i fart med ekkoloddet. At det ikke kommer når du stopper, kan være at ekkoloddet ikke helt har stabilisert seg enda. Noen bruker litt tid på å korrigere for diverse støy og finne "range'n" på dybden. En del ekkolodd har også muligheter for å justere slike instillinger manuelt. Hva for en type er det du har?

Du har vel ikke tilfeldigvis kuttet kabelen og så "loddet" den sammen igjen vel?

Hadde dette problemet på min Buster M med 40hk, og feilkilden til dette var faktisk at svingeren bak var plassert for langt ned i vannet...

Takk for svar. Jeg er likevel ikke helt sikker på om det er samme problem hos meg. For da burde jo signalet komme tilbake når jeg setter motoren i fri, og lar den gå på tomgang noen minutter. Da ligger båten garantert stille i vannet. Dessuten - selv i gear på tomgang, altså der det virker rett etter start, så virker det altså bare noen minutter selv om farten ikke endres i det hele tatt. Hos deg virket den vel hele tiden om du holdt deg på denne lave farten?

Båten skal snart opp, så jeg skal selvsagt sjekke ditt tips om svingeren høyde. Men faktsik tror jeg den står en cm eller to over bunnen.

Ronald

Hva for en type overføring er det til ekkoloddet, er det analogt eller digitalt? (analogt er typiskt en coax kabel og har kun 2 ledere), elektronisk har minst 3 ledere...

2 ledere.

...Jeg synes det kan virke som om svingeren ikke er montert langt nok ned i forhold til hekken (den skal stikk ut under båten)...

Vel, bluesea gir motsatt råd, altså litt over bunnen. Hva jeg har er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det ligger rett over. Skal sjekke når båten kommer opp i høst.

...At det ikke kommer når du stopper, kan være at ekkoloddet ikke helt har stabilisert seg enda. Noen bruker litt tid på å korrigere for diverse støy og finne "range'n" på dybden...

Tenkte på det, men tror ikke det er årsaken. Det er nemlig slik at jeg kan ligge minutter uten signal på loddet etter å ha stanset opp, men i samme sekund som tenningen brytes så er signalet der igjen. Har sikkert testet det 6-7 ganger, så jeg tror ikke det tids-sammentreffet kan tilskrives tilfeldinghetene.

...Du har vel ikke tilfeldigvis kuttet kabelen og så "loddet" den sammen igjen vel?...

Nei, helt sikkert ikke av meg. Har heller ikke sett tegn på kabelen som tyder på at tidligere eier har gjort dette.

Hilsen Ronald

Flott at dette temaet tas opp.

Jeg antar at det er viktig å inkludere en teori #3: plassering av svinger i forhold til skrog.

Selve ekkolodd-instrumentet sender en elektrisk impuls med spesifikk frekvens og amplityde. Impulsen går via kabel til svingeren som har innstøpt et piezokjeramiske elementet innbakt i et sølvbelegg på hver side.

Når impulsen treffer det piezokjeramiske elementet produseres en lydbølge som bestemmes av piezoens utforming, tykkelse og diameter.

Den samme svingeren mottar reflekterte lydbølger og omdanner denne til elektrisk energi - på samme måte som piezo-mikrofonene på gitarer - og returnerer signalet til selve ekkoloddet.

Teknologien i ekkoloddet er avgjørende for hvor avansert tolking som foretas av det returnerte signalet sammenlignet med det opprinnelige signalet.

Når det gjelder frekvensen som sendes fra svingeren har bl.a. Airmar blitt kjent for sine 50/200 kHz transducere hvor det piezo kjeramiske elementet kan vibrere effektivt ved to separate frekvenser.

Tykkelsen på elementet gir effektiv lydsvingning ved 200 kHz og diameteren gir effektiv lydbølge ved 50kHz - dette er i alle fall slik jeg har forstått det ved lesing av litt båtblader opp gjennom årene.

Plassering av svingeren på båtskroget kan gi turbulenseffekter (bobledannelse) som endrer refleksjonsforholdene, noe som igjen kan forklare ulike avlesninger av dybde under forskjellige hastigheter.

Det er viktig at giveren plasseres på områder som verken påvirkes av skrogets planingsegenskaper eller av propellstrømninger - og dette kan flere ganger være vanskelig.

Jeg har nå en svinger som er plassert relativt langt foran men som gir utrolig stabile dybdeangivelser i fartsområdet 0 - 26 knop på dybder ned til 30 meter.

Egenskaper ved bunn-forholdene vil også være avgjørende for kvaliteten på dybdemålingene.

Igjen - takk for rask tilbakemelding fra flere av dere :yesnod:

...Jeg antar at det er viktig å inkludere en teori #3: plassering av svinger i forhold til skrog....

Også de to andre svarene så langt går på dette. Som jeg sa i mitt forrige innlegg over (#5), så synes jeg det er påfallende at signalet kommer tilbake så snart tenningen brytes, og det gjelder enten jeg (for lengst) ligger stille, eller om båten siger litt framover (stopper mens den er i gear). Men jeg skjønner at jeg bør ta ta dette ekstra nøye i øyensyn når båten er oppe.

Noen spurte forresten om type lodd - glemte å svare på det. Ikke husker jeg helt heller, men det er en velkjent variant av Humminbirds Fishfinder, men eksakt typebetegnelse husker jeg ikke her jeg nå sitter. Tipper det er 3-5 år gammelt.

Ronald

Roaldbj: Selve ekkolodd-instrumentet sender en elektrisk impuls med spesifikk frekvens og amplityde. Impulsen går via kabel til svingeren som har innstøpt et piezokjeramiske elementet innbakt i et sølvbelegg på hver side.

Er ikke alle ekkolodd som sender imuplsene og mottar disse. Dette er typiske ekkolodd som er koblet til svingeren med en coax kabel for overføring og svingeren fungerer som en slags "antenne". På en del nyere ekkolodd, så er selve senderen og mottakeren i svingeren. Svingeren blir påsatt en spenning, og leverer et digitalt utsignal (og gjerne i tillegg til vanntemp og hastighet).

Jeg har drøftet de mer tekniske aspektene med dybdemålere med flere fagpersoner.

Av og til skal det hele være så "innmari" hemmelig i forhold til forsvarshemmeligheter.

Jeg har forstått at hjernen i det hele er det piezokjeramiske elementet innbakt i et sølvbelegg på hver side inne i selve giveren /svingeren.

Impulser som treffer det piezokjeramiske elementet produseres en lydbølge som bestemmes av piezoens utforming, tykkelse og diameter. Denne svingeren mottar reflekterte lydbølger og omdanner denne til elektrisk energi til selve ekkoloddet.

Gutta på "Kongsberg" kan fortelle mer om dette.

At frekvenser på motoren kan påpvirke dybdemålinger via piezokjeramisk teknologi er ukjent for meg.

Har du målt ladespenningen ut fra motoren? Det kan jo være at denne er for høy for ekkoloddet ditt...

Som nevnt, så har jeg ikke fått målt denne. Derfor min teori #2 (som jeg vel likevel ikke har mest tro på).

Da antar jeg at det er godt med luftbobler på svingerens overflate...

Antar du med overflate her mener overflaten på undersiden av svingeren. Ser poenget ditt, men tror egentlig ikke det. I så fall kan jeg ikke forstå at det å slå av tenningen løser problemet umiddelbart - hver gang. Jeg kan altså ligge stille i et minutt eller to (etter å ha kjørt litt), og svingeren virker ikke - båten har garantert sluttet å sige. Tenningen slås av, og umiddelbart virker loddet. Man skal selvsagt ikke se bort fra at kombinasjonen av bobler fra kjøringen, sammen med kjølevannsutslippet fra motoren, gir en uheldig virkning som vedvarer så lenge motoren går (etter å ha kjørt båten litt). Og at dette opphører når motoren stopper. Men jeg synes kanskje det virker lite trolig.

Vil også føye til at jeg slett ikke er sikker på at svingeren står over hekkens bunn. En to cm som jeg skrev tidligere er nok uansett for mye. Tror den tangerte nesten, men husker ikke sikkert om den lå litt over eller litt under.

Ronald

Svinger skal vel monteres minst 30 cm fra drev/undervannshus. På skjærgårdsjeepen hadde vi et morsomt fenomen. Kvar gang vi starta motoren var der fisk.. :lol: Sikkert forstyrrelser. På Wellcraften min er det slik at når eg starter motoren og begynner å gå på tomgang i gir og det begynner å bli dypt 60-70 meter og meir mister loddet bunnkontakten. Slår eg av motor og ligger heilt i ro finner den bunnen igjen etter en stund.

TRor min svinger står for nermt Flapsene.

Kopi_av_Div_002.jpg

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Først tenkte jeg at det sikkert skyldtes skum/bobler i hekken rundt motoren, og at det medførte støy i betydelig skala for svingeren under kjøring. Men så viste det seg at om jeg setter i fri og lar motoren gå på tomgang så kommer ikke signalet tilbake - selv om jeg venter til skum/bobler definitivt har gitt seg.

Hmm... Så stoppet jeg motoren (tenning), og umiddelbart kommer signalet tilbake. Starter opp igjen, og signalet består så igjen noen minutter (langsom gange) eller noen sekunder (hurtig gange). Dette kan gjentas gang på gang.

Ut ifra din beskrivelse tror jeg ganske sikkert at det er elektrisk støy fra motoren som får loddet til å stoppe. Prøv støydempingsutstyr på strømforsyningen. I bil benyttes en induktans, oftest en ferritt bolt med kabelen snurret noen tørn rundt. At du får tilbake målingene med en gang du slår av motoren er jo et klart signal på at problemet kommer derfra.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Messey,

kan du si noe mer konkret om hvordan jeg med enkle midler kan prøve å støydempe. Hvor skal i så fall induktansen settes? Kan det evt. være en alternativ å holde en metallplat el.l. mellom motor og svinger/kabel for å se hvilken effekt det har?

Reiser antakelig til hytta i helgen (båten ligger der), og da kan jeg jo prøve litt...

Ronald

Støy på ekkolodd kan komme av både luftbobler, elektrisk støy (både lednings og luft-båret) og vibrasjoner i skroget.

Men ut fra din beskrivelse høres dette abs. ut som elektrisk støy.

Kan tenkes at det blir mer transienter på ladestrømmen når den avtar en stund etter at du har startet motoren.

Om du ikke allerede har gjort det kan det hjelpe å koble loddet direkte til batteriet.

Ville startet med å ta med ett ekstra batteri og koble loddet til dette. Da vil du få ett sikkert svar på om støyen er ledningsbåren eller ikke.

Her kommer en liten oppdatering...

Har i helgen fått testet med separat bateri som strømkilde. Resultatet er uforandret - loddet mister signal etter relativt kort tid. Denne gang har jeg ikke hatt båten i bevegelse i det hele tatt - problemet lar seg greit gjenskape ved brygga.

Oppsummert problem (for de som ikke har, og ikke orker, lese hele tråden): Ekkoloddet virker helt fint over lang tid uten motor i gang. Når motoren er i gang virker det kun kort tid etter oppstart, kanskje 2-4 minutter (anslagsvis) om jeg lar den gå på tomgang. Om den ruses forsvinner signalet nesten med en gang. Jeg la merke til at dersom den ruses kortvarig, så vil den normalt virke litt igjen når den faller til tomgang, mens dette ikke skjer dersom den ruses litt lengre tid. Og det kanskje viktigste av alt: Dersom motoren stanses så virker det hele igjen i løpet av 0-2 sekunder.

Jeg tror jeg opprettholder opprinnelig teori om at dette må skyldes støy fra motor, og mest sannsynlig noe med i tilknytning til ladestrøm. Siden separat strømkilde ikke hadde effekt, vil jeg tro at det er selve svinger-signalet som blir forstyrret. Om det er selve motoren eller en overfølsom svinger som er årsaken, vet jeg imidertid ikke. Selvsagt også mulig, dog ikke like sannsynlig, så kan det være selve loddet som er overfølsomt. Jeg har ikke lykkes med å få tak i annet lodd som bruker denne type svinger for å teste ut akkurat det.

Forøvrig så jeg at svingerkabelen allerede i motorbrønnen er stripset sammen med ledninger (og div.) fra motoren, og at den nesten helt fram til loddet følger en "klase" med ledninger. Jeg tenkte på å gjøre om dette for forsøkets del, men pga. mye skjult kabling i div. kanaler og på trange steder, så lot jeg det være - i alle fall i denne omgang.

Tror jeg - for i år - slår meg til ro med at det er som det er...

Ronald.

Det er flott om du til våren gir en oppdatering av de tiltakene du iverksetter for å få bedre dybdesignaler. Jeg vil i utgangspunktet ikke tro at stripsingen av kablene betyr så veldig mye - men det er absolutt mulig. Får du forstyrrelse på radiomottager når du starter motoren - dette kan i så fall være et tegn på at motoren din skaper støy som også virker inn på svinger/signaloverføring/signalhåndtering i forbindelse med dybdeangivelsen.

Forøvrig så jeg at svingerkabelen allerede i motorbrønnen er stripset sammen med ledninger (og div.) fra motoren, og at den nesten helt fram til loddet følger en "klase" med ledninger.

Legg kabelen for seg og ikke med annet mikk-makk...

Det ville ikke forundre meg om turtelleren leverer støyen, kunne jo koblet denne fra og testet...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Flott med tilbakemelding!

Som du er inne på er det ikke stort annet du kan gjøre enn å forsøke å legge giver kabelen lengst mulig unna andre kabler.

Evnt. flytte svingeren. Er den hekkmontert går det an å skru den løs og sjekke hva som skjer om du holder den ned i vannet ett stykke unna motoren.

Men du bør ta dette opp med leverandøren, ett ekkolodd skal ikke oppføre seg slik.

Kan ikke se at du har nevnt hvilket type lodd det dreier seg om, kan jo være intr. å vite for de som planlegger kjøp...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...