Jump to content

Kan motoren forstyrre ekkoloddsignalet?

Ronald

Recommended Posts

..Evnt. flytte svingeren. Er den hekkmontert går det an å skru den løs og sjekke hva som skjer om du holder den ned i vannet ett stykke unna motoren...

Har tenkt på det, men saken er at svingerens festebrankett (den som er på selve svingeren) var brukket av når jeg kjøpte båten (brukt). Egentlig hadde jeg sett for meg at jeg måtte kjøpe ny svinger, men så fikk jeg til en litt "Reodor" løsning hvor jeg klarte å feste svingeren med skruen på detene feste-"øret" som var helt, og med div. epoxy-lim rundt det andre øret. Derfor er den ikke så lett å skru av. Teoretisk kan dette feste-greiene ha noe med problemet å gjøre, men jeg får ikke sammenheng med motor i gang til å passe inn der.

...Kan ikke se at du har nevnt hvilket type lodd det dreier seg om, kan jo være intr. å vite for de som planlegger kjøp...

Det dreier seg om et Humminbird Wide 128, noen år gammelt. Tror dette er ganske så utbredt lodd, i alle fall er Hummindbird anerkjent og mye brukt. Så jeg tror det blir feil å se på dette som en generell svakhet med denne produsenten sine lodd. Tror nok heller at det er en engangs-feil i mitt tilfelle, eller at feilen kanskje ikke har noe med loddet å gjøre i det hele tatt (les: motor).

Forresten så spurte Larspo i innlegg #3 om svingerkablen kunne ha vært brutt og så skjøtet igjen. Jeg svarte at det var den ikke, men kan selvsagt ikke stå inne for den delen av kabelen som ligger skjult i kanaler. Tror vel ikke så mye på at årsaken ligger i noe slikt, men tanken slo meg litt at dersom så skulle være tilfelle, så vil den muligens være mindre skjermet for omkringliggende støy akkurat der.

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)

Så vidt jeg har forstått gjennom kommunikasjon med AIRMAR,

en av verdens ledende produsenter av svingere til ekkolodd,

at det ikke er problem med å skjøte kabelen fra svinger til instrument.

Det er derimot viktig å opprettholde samme motstand i ny kabel i forhold orginal kabel.

Lengden på kabelen må eksempelvis ikke forkortes eller forlenges, idet dette angivelig kan gi andre dybdeverdier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...