kristian Startet 24.September.2006 Link til dette innlegget Startet 24.September.2006 Er der noen som har anbefalinger når det gjelder propell på Yamaha 250hk, tror de blir levert med stål som standard, men det er sikkert mye å velge i. Noen som har noen erfaringer med store outboard? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.September.2006 Link til dette innlegget Svart 24.September.2006 De blir nok levert uten propell tenker jeg. Hva slags propeller du skal bruke er avhengig av hva slags båt du har. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Er båten ny, så gjør en avtale med forhandler slik at du får prøvd deg frem til det optimale.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lodda Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Ja, de leveres som oftest uten propell. Og som Daffy sier, avhenger veldig av båten du skal ha motoren på. Samt hvilke egenskaper du vil ha... som akselrasjon, maks fart etc... Snakk med forhandleren, så hjelper de deg videre... LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
kristian Svart 25.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Takker for svar, men forhandler tester vel bare ut hvilken orginalpropell som gir rett turtall for den båten. Det er jo bra, men det finnes sikkert en masse propell typer fra mange produsenter, og noen gir f.eks. bedre grep i vannet enn andre. Har sett propeller med bøyde "tipper" noe som nok ikke er orginalt, men har nok en funksjon, eller? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 250 har ingen "originalpropell" men velges etter den båten den skal sitte på. Yamaha har ca. 50 forskjellige propeller til den motoren, de aller fleste i SST. Det du sikter til heter "cupping" - sammen med rake, stigning, diameter og antall blader er det dét som endrer egenskapene til hver propell. Propell kan sjelden anbefales direkte med mindre man har erfaring med samme båt&motor. Det nærmeste man kommer, er en kvalifisert gjetning. Har du kjøpt ny båt av forhandler så syns jeg han skal hjelpe deg med dette. Har du kjøpt brukt, blir det værre. Da må du ta kontakt med Yamaha, opplyse om båttype, vekt, skrogtype o.l. og be om et råd... Du skal ha en propell som tåler uttrim, legger motorturtall opp i mot maks ved full gass og selvfølgelig går fort som f***.... -Båttype avgjør her hvilken propell.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Yamaha har jo vært flinke til å utarbeide "kjørefakta" , men ser at de ikke har fått utgitt for 76DC enda: http://www.yamaha-motor.no/produkter/marin...fakta/index.jsp Men er temmelig sikker på at data for 76DC/F250 er under utarbeidelse, det bør jo forhandler kunne fremskaffe fra importør. Som Rago sier, Yamaha har mange bra (og dyre) propeller å velge mellom , som f.eks Pro series. Men uansett veldig vanskelig å treffe perfekt på første forsøk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lodda Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Dagens GULLTIPS!!! Om du kontakter Winrace Propellers får du garantert et svar som neppe er mye galt. Har snakket med folk som har ringt og bare sagt hvilken båt og motor de har, så får de svar på hvilken propell de trenger å kjøpe... Winrace Propellers LYKKE TIL! LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
kristian Svart 25.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Takker for innspill, finner sikkert noe her som egner seg. Skal ikke sjøsettes før neste år, så det er gode muligheter for at Yamaha får kjørefakta før dette. Ellers er jo Winrace rett i nærheten Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Hei Kristian, Gratulerer med ny båt Har du solgt 610'en? 76C er en spennende båt. Første båt der Yamarin beveger seg oppover i segmentet for overnattingsbare båter. Og denne er jo også garantert fri for turbohavarier Er båten din levert uten propell - eller er det slik at du har fritt valg? Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 25.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Jo, takk Bitteliten Nidelven er byttet inn i denne Yamarin 76DC, leveres til våren. Slipper vinteropplag og service i år Kom greit ut av det økonomisk også Hadde lyst på outboard igjen, og nå sto valget mellom Ibiza 24 og Yamarin, Yamarin vant, pga. medfølgende utstyr, std med teak dekk, dørk og badeplatform, std med kjøleskap, vann, toalett, trimflap, kokemuligheter, og løsninger oppi båten, slik som en stikkøye under førerplassen og U sofa bak, samt dobbel førerstol(koslig). Mere støysvak en Nidelv med innenbors motor, billigere service, men mere drivstoff forbruk Men med min kjøring blir de årlige utgiftene nesten det samme. Meget spennende motor. Den blir levert komplett med propell, men antar jeg står fritt til å velge litt her. Det samme gjelder utstyr som ankervinsj, plotter osv. PS. Føler jeg kan Garmin så godt, at jeg fortsetter med den, blir en 2106 med interface, slik at jeg får dybdemåler,vanntemp osv. Så på nye karter Bluechart G2, men var ikke fornøyd, så jeg beholder de "gamle" oppdaterte. Finner ikke loddskudd på de nye??? Hvorfor vet jeg ikke, men håper på noen her på forumet kan fortelle litt om G2 kart. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Takker for innspill, finner sikkert noe her som egner seg. Skal ikke sjøsettes før neste år, så det er gode muligheter for at Yamaha får kjørefakta før dette. Ellers er jo Winrace rett i nærheten Heisann,du sier lite om hvilken yamaha 250 det er....er det en HPDI/V-Max eller en 4-Takter?? Men som jeg kan se av båten din,så er denne stor og tung derfor burde du gå for en 4-blads propell for å få nok skyvekraft og akslerasjon. Du vil kanskje miste en 2-3 knop på toppfarten,men det skal du ikke tenke så mye på da bensinprisene per i dag gjør at du drar av 1000-1500 omdreininger ved marsjfart. Videre så vil du få en mye jevnere/lettere styring,mindre vibrasjoner og kraft nok når været ikke er helt på din side....Har selv en 250 Suzuki på tur til meg,og denne leveres med en "Ballistic" 4-blads propell som skal passe på min RIB på 24-fot. Grunnen til at jeg gikk for en 4-blads er at jeg kun har gode erfaringer med disse og de har mang en gang reddet meg når været har vært "Heftig" for å si det mildt Uansett, lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er en 4 takts motor, mener du det er bedre grep i en 4 blads, siden du sier du bør ha en fordel i sjø? Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er en 4 takts motor, mener du det er bedre grep i en 4 blads, siden du sier du bør ha en fordel i sjø?Hei igjen, ja en 4-blads propell har bedre akslerasjon dvs bedre grep Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Gratulerer med ny båt, og velkommen i 4-takt klubben. Nå kan du kaste øreproppene. Jeg har selv stålpropeller fra Winrace, og er meget godt fornøyd. Du kan få dem til å beregne riktig dimensjon for 150 kr, som du får tilbake om du kjøper hos dem. En stålpropeller til din motor tror jeg ligger på rundt 5000 kr. Ellers har jo Yamaha mye gromme originalpropellere... Disse er jo dyrere da. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Gratulerer med ny båt, og velkommen i 4-takt klubben. Nå kan du kaste øreproppene. Jeg har selv stålpropeller fra Winrace, og er meget godt fornøyd. Du kan få dem til å beregne riktig dimensjon for 150 kr, som du får tilbake om du kjøper hos dem. En stålpropeller til din motor tror jeg ligger på rundt 5000 kr. Ellers har jo Yamaha mye gromme originalpropellere... Disse er jo dyrere da. Hei igjen,her er en test av propeller : http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Denne testen gir deg også en pekepinn rundt Propell-teori God lesning Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 28.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Supert, tror ikke Yamahas orginal stål er så gal etter den sammenligningen. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Det man må ta hensyn til med den testen, er i første rekke at den er litt gammel - i tillegg har den ikke detaljspesifisert hvilke stålpropeller (Utenom Ballistic) de har benyttet. Der har produsentene i dag flere mulige varianter, og de 20+ som ikke er gjengitt i testen er heller ikke nevnt. I tillegg mangler mange gode amerikanske, samt flere 4-blader stålpropeller.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
kristian Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Er enig i det, men det man også kan lese av sammenligningen, mener jeg er: 1. De som ikke egner seg(kompositt og alu) 2. At Yamaha lager ganske gode propeller til sine egne motorer i stål 3. De finnes nok noen som er bedre, men det var slett ikke mye å hente på som er med i sammenligningen Konklusjon må bli å teste selv, få leverandør til å sette på en og prøve, det blir nok solgt endel med denne båten, motoren så noe erfaring er nok gjort før våren. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Jepp, kommer til bake med min erfaring med Power-Tech semi cleaver SCB 50 YS kontra Ballistic når jeg får testet.... - 15" Ballistic/5800o/min kontra 16" PT/xx/omin ...Ballistic har kun 15" til min motor.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.