Jump to content

Scand Boats - erfaring med Tropic/Nautic og Adriatic/Nordic

SF

Recommended Posts

Jeg var på åpenthus hos Scand Boats i Stavanger i helga og så litt på en 2006 mod Tropic.

Veldig kjekk båt som jeg kunne tenkt meg. En ny blir noe dyr så jeg vurderer en brukt.

Etter hva jeg forstår bør det være minst 200HK i disse. Skroget er ikke tradeisjonelt V-bunn menn mer buet (konsentrisk). Noen som har erfaringer med hvordan dette oppfører seg? Hva med halvplaneren Nautic? Noen som har erfaringer med denne? Hvilken motor bør du gå for, hva er fartspotensialet, spesielle svakheter?

Til slutt hva er for skjell mellom helplanerene Tropic og Adriatic? Og mellom halvplanerene Nordic og Nautic?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Adriatic/ Nordic er vel målt etter gammelmetoden ex baugspyd/ badeplattform (bredere/ lenger). Tropic/ Nautic etter nymetoden inkl...

Oversikt over modellene til Scand Boats, nye og gamle finner du her.

Jeg har en 2003- modell Scand 7800 Nautic med 120hk Yanmar. Kjøpte den i fjor høst og har således 1 års erfaring (100 timer).

Generelt er jeg meget fornøyd. Har tidligere hatt en Sollux 24 -82 mod (23 år) så det er en helt ny verden. Større hastighet/ plass/ mindre rulling :crazy:

Vi er en familie på 5 og overlevde to ukers båtferie med glans. Klart det blir trangt men ikke noe stort problem i sommer. Akterkabin med god plass til 2 voksne (ca 180 cm), kabin foran gjøres om til sengeplass for 2-3.

Scand Boats er kjent for å lage folkelige båter, i det legger jeg innholdsrike båter til en overkommelig pris. Grei finish/ materialvalg, ikke på høyde med f.ex Windy noe som gjenspeiler seg i prisen....

Jeg har toppet hastigheten med 20,3 knop med halvfulle tanker, medvind og hjemlengsel…. ”Normal” toppfart 17-18, marsfart ferielastet 14-15 knop.

Sjøegenskapene virker trygge, tørr og fin. Har ikke testet båten i mye sjø (ikke så mye av det i sommer da…), men rundet Lindesnes (2 ganger) i noe sjø uten problem. Noe slag i (stor) motsjø, men om den er bedre eller verre enn andre vet jeg ikke. Båten er lett håndterlig.

Motoren er jeg fornøyd med. Starter utrolig lett, forbruk gj.snitt 1,2 l pr nm. Litt mye støy. Eneste problem jeg har hatt er lekkasje i eksosbendet.

Ellers er det en test her:

Båtmagasinet sin test av Scand Nautic.

Våre kriterier var i hovedsak:

- Nyere båt/ motor

- Overnattingsmulighet for fem

- Høyere hastighet enn snekke

- AC fremfor stikkabin, virker tryggere med 3 små ombord

- Fast aksel mht vedlikehold (noe som sikkert kan diskuteres)

Negativt?

- Noe trang, båtens ytre mål legger en begrensning på plassen. (Bysse/uteplass)

- De beryktete Scand-hekkbølgene...drar med en del sjø som halvplanere flest og Scand spesielt ....men er det negativt :crazy::wink:

Men som sagt er jeg fornøyd med båten til vårt bruk.

Tropic'en virker også innholdrik med stikkabin, dvs noe bedre uteplass. Raskere enn Nautic. Ser det er en del til salgs på finn.no.

SF lykke til med valg av båt!

Er nok riktig det med målemetoden. Nordic er 27 netto-fot og 3.15m bred. Den er dessuten høyere enn de andre Tropic/Nautic. De er vel ca 25 fot og 2.85m bred iflg Båtmagasinet. 30 cm ekstra bredde er mye.

Har også vurdert de andre for noen år tilbake. Plassen i de kan ikke sammenliknes med Nordic.

Har sendt deg en IM med bilder.

Uansett hva du velger så ha lykke til med valget.

Som Oteren sier så er jo de andre Tropic og Nautic nyere båter.

Redigert av OLPI (see edit history)

Takker for tilbakemelding, jeg har vell sett mest på Tropic da denne har en størrelse som passer, bra marsjfart og moderne design. Tenkte å se på en Nautic til uka som ligger til salg, får mye av det samme på denne men selvfølgelig lavere marsjfart.

Hadde ikke tenkt å bruke over 400.000,- på båt og da begrenser utvalget seg litt :sad:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...