Jump to content

Flere instrumenter, flere bekymringer?

Sydvesten

Recommended Posts

Når jeg skiftet menighet fra motorbåtmenigheten til seilbåtmenigheten så falt antallet intrumenter jeg kunne kose meg med falt betraktelig... På Bavaria'n så er det et standard minimumspanel fra VP som kun inneholder turteller, alarm og varsellys for lading, temp og oljetrykk.... Det har i grunnen slått meg litt at dette synes å være i minste laget for en som liker målere å følge med på.... men samtidig så er det jo litt mindre å være bekymret for.... Så lenge jeg ikke hører noe er alt ok... ikke noen bekymringer for at tempen stiger litt mere enn normalt osv... siden jeg ikke vet om dette..

Tanken er at det man ikke vet har man ikke vondt av, således er det mindre bekymringer.... men samtidig så når man plutselig blir gjort oppmerksom på det så gjør det gjerne mere vondt....

Jeg tygger litt på om jeg montere inn flere duppdingser som jeg kan bekymre meg for... da er det primært oljetrykk og vanntemp.... Har jo plass og VDO har mange kjekke instrumenter....

Men samtidig så er jo livet greit slik som det er.... det man ikke vet om har man ikke vondt av... Det samme gjelder jo også for annen elektronikk vi drar med oss ombord.... kartplotter, AIS, radar, værfaks, osv.... I gamle dager seilte de uten, og mindre bekymringer...

Jeg sier ikke at slike hjelpemidler er unyttige, men dess mere vi vet dess mere kan vi bekymre oss over...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

NEEEEI!! vi må ha alle disse duppedittene. Vi er nå en gang båttullinger, og båttullinger er veldig opptatt av dubbeditter. Ikke før vi er ferdig med montering av en dupp går tankene mot neste editt som vi sikkert bør ha. Når vi har fullt opp den stakkars båten med alle duppedittene slik at den har mistet fem knop bytter vi motor. Og da tar det ikke så lang tid før vi må bytte båt. Vi må jo ha noe å putte nye duppeditter i...

Personlig foretrekker jeg minst mulig instrumenter, og en så ren styreposisjon som mulig. Noen instrumenter er det jo greit og ha, men man kan fort overdrive. Enkelte båter som jeg så på båtmessa sist minner jo mer om cockpiten på en Boeng 727 enn en båt. Men smaken er jo som kjent så forskjellig:

intir2.jpg

Du kan så si thor, jeg holder på med avveninngen fra alle bekymringene i mitt tidligere liv, men av og til melder abstinensene seg :lol: ......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det er vel nå suget etter seilinstrumenter kommer. Da jeg bestilte mast, ble jeg sett på som en bygdetulling fra Norge da jeg bare skulle ha trefarget lanterne, vindex og VHF-antenne i toppen av masten. Og dekkslys midt nedpå.

Min filosofi er to-delt. 1) Jo mer man har, dess mer er det som kan gå i filler. Dekkslyset har allerede kutta. 2) Man fant fram på havet i forhistorisk tid. Vikingene gikk i rutetrafikk fra Middelhavet og hele Nordatlanteren. Jeg har en veldig basic GPS, men drømmer om noe mer fikst. Dog, GPS'en forteller meg hvor jeg er, hvor jeg skal, hvordan- og når jeg kommer dit.

Dog, motoren har turteller, ladelampe, oljetrykkmåler, temp.måler kjølevann, temp.måler smøreolje. Eksostemp.måler? Hvis jeg ikke hører når V8'ern slutter å blåse kjølevann, bør jeg finne på noe annet å drive med. Avansert batteriovervåking: Syrevektmåler fra Biltema.

Da har vel vi noe felles med vikingene da... jeg har samme drømmer som dem... og det tror jeg våre etterkommere vil si om 1000 år også...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Når jeg skiftet menighet fra motorbåtmenigheten til seilbåtmenigheten så falt antallet intrumenter jeg kunne kose meg med falt betraktelig...

Det er det verste jeg har lest. :lol: Seilbåter kan du da fylle opp med dyre og fine instrumenter, for også mannskape bør få glede seg over disse opplysningene. Selvsagt kan vi klare oss med kompass, windex og noen lus, men...

Vindfløy er viktig, og den bør kunne bruke data fra kompass, logg og GPS så den kan regne ut sann vind. Vindlupeinstrument er et helt nødvendig tillegginstrument, selvsagt. VMG har allmen interesse, og instrumentnerdene burde snart få ut gode instrumenter for å vise avdrift og strøm. En elektronisk krengningsmåler kan fortelle deg når du egentlig bør ta rev i seilene, for slike beslutninger overlater vi ikke til mannskapets magefølelse. Rorindikator må du også ha for å se at seiltrimmen er som den skal være. Siden hovedmotoren din i praksis er en lynavleder kan du skaffe deg en lynsensor som viser deg hvor tordenværet er i forhold til båten. Det gamle ekkoloddet kan du bytte ut med en sånn kjekk sak som ser forover. :cool:

Spøk til side, et veldig nyttig instrument i seilbåt er et godt "battmeter" som forteller deg hvor mye strøm som er igjen på batteriene og vil gi deg enda en god unnskyldning om noen påpeker at du bruker jernseilet i utide. :wink: (Ok, det gjør sikkert inntrykk om du rister en syrevektmåler i retning av kritikeren.)

Andre nyttige instrumenter er digital nivåmåler med NMEA-utgang for drivstofftanken. En god dieselforbruksmåler er også kjekk å ha når en full tank varer hele sesongen. Da kan du dokumentere for dine gamle motorbåtvenner at du kun bruker noen dråper diesel på mila. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Med all respekt for vikingene

- De rotet seg bort noen ganger

- De raste ikke avsted i 30 knop ++ gjennom overbelastete skipleder

- De hadde en drøm om bedre navigasjons systemer

- Det gjør jeg og, Admiralen er hele tiden på meg med 'vet du hvor vi er nå?'

- Det gjør ikke sydvesten heller, ikke nå lenger. Dessuten hadde de fiendtlige klostere å slite med

- Sikkert, men først måtte de lære seg klokka

Nåja, vet ikke hvor mye de "slet" med nonneklosterne da.... litt ble det vel om de ikke var ungdommer da.. :lol:

Selvsagt er det mye kjet å ha seilbåten.... det har jeg funnet ut... men som sagt så sliter jeg abstinenser fra den gangen all tillit var viet de grønnmalte i kjelleren... men jobber med saken..

Når det gjelder dette batt.meteret så har jeg fulgt litt med i debattene, men for å være helt ærlig så ser jeg ikke poenget... Jeg har strøm når jeg har størm, det er tomt når det er tomt... det være

seg om jeg har batt.meter eller ikke.... Den gangen noen kan anbefale et batt.meter som koster mindre enn et par gode batterier på Biltema, og som kan gi meg samme mengde strøm, ja da skal jeg vurdere medlemskap i denne batt.meter sekten...

Så vidt jeg kan se så er det ingen batt.meter på markedet som kan gi meg mere strøm ombord i båten...... startbatteriet er hellig, og jeg kan sjekke hvilepsenningen på dette, som gir meg en brukbar indikasjon på tilstanden (om jeg vil få start eller ei)......

Redigert av sydvesten (see edit history)

Enig med dine betraktninger rundt battmeter.

Jeg ser ingen fordeler med dette som forsvarer prisen.

Voltmeteret forteller meg mer enn nok.

Ingen av båtene jeg har hatt har vært utstyrt med noe annet en standard VP panel med lamper og alarm. Har aldri savnet noen målere.

Hellig startbatteri? Det har vært svært hellig på enkelte Bavariamodeller. Det fikk ingen ladning fra hverken landstrømlader eller motor.

Flere instrumenter gir klart flere bekymringer :lol:

Hva skal en stakkar gjøre når kompasset sier en ting, GPS'en sier noe annet og fluxgat'en på autopiloten har en tredje oppfating av hva som er kurssen din?

Et greit instrument i en seilbåt er en godt kalibrert logg. Ved å kombinere hastighet gjennom vann, med hastighet ifh land (dvs fra GPS'en) får man en god pekepinn på hvordan strømforholdene er.

Ikke at det er så fryktlig viktig å vite det, men det er litt gøy ...

Sier du det... da tror jeg at må til å sjekke dette på min Bavaria..... det kan jo hende det hverken går noe hverken ut eller inn for den saks skyld....

For turbruk hvor du vanligvis har diesel nok til å gå for motor dersom forbruksbatteriet skulle bli tomt, og hvor det ikke går så mange dager mellom hver gang du har anledning til å gå innom en havn med strøm og oppladningsmulighet, så ser jeg heller ikke noen grunn til å kjøpe et dyrt battmeter. Bruk heller pengene på god regulator for å lade effektivt når motoren går.

For litt lengre turer hvor det ikke er så lett å følge med på bidragene fra solceller, vindgenerator og motorlading er battmeteret et nyttig instrument.

Det kan så være det er nyttig, men for de av oss som sparer på strømmen til enhver tid, så kan jeg vanskelig se at jeg vil få mere strøm på batterine med en slik sak... Tverimot mindre siden batt.metert drikker av samme tanken som den måler.... selv om det er små mengder...

Jo mer man har, dess mer er det som kan gå i filler.

Tillater meg en liten presisering; Ikke bare kan det gå istykker, det vil vil gå istykker, kun et tidsspørsmål!

Forskjellen på en gutt og en mann er som bekjent størrelsen, antallet og prisen på leketøyet!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

2) Man fant fram på havet i forhistorisk tid. Vikingene gikk i rutetrafikk fra Middelhavet og hele Nordatlanteren. Jeg har en veldig basic GPS, men drømmer om noe mer fikst.

Husker ikke om det var her på forumet jeg leste denne men:

En guttunge til en annen (i nabobåten):

- I gamle dager hadde de ikke GPS. Da navigerte de etter noe som het MÅFÅ

S/Y Surprise

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...