Jump to content

Lombardini 28 hk, mistet 1000 RPM

Arild Iversen

Recommended Posts

Vil gjerne ha tips og råd hos ekspertpanelet her....

Jeg byttet motor i seilbåten min i fjor vår til Lombardini 28 hk med gear og strak aksling samt Flex-o-fold trebladet foldepropell.

Alt funket greit og det var bare fryd og gammen.

Den kjappe italieneren økte marsjfarten på skuta med en knop og manøvreringsegenskapene i trange havner ble merkbart bedre.

Da jeg tok båten i bruk i vår fikk jeg max 2500 RPM på fullt pådrag, men andre ord ca 1000 RPM mindre enn i fjor. Hvor i helsike er de blitt av ???

Med gearet i fri kommer jeg opp i 3600, men tilkoblet stopper det på 2500.

Dieselsystemet er sjekket av leverandør, samt alt annet utvendig som kan påvirke dette forholdet, og funnet alt i orden.

Vi er enige om at dette er en garantisak, men føler at leverandør har gått seg litt fast.

Neste forsøk vil sannsynligvis bestå i å sjekke dysene.....

Har noen opplevd noe lignende eller har gode forslag til hva som kan forårsaker dette, er vi glade for innspill.

For ordens skyld... hensikten med spørsmålet er å komme videre, ikke å henge ut hverken motor eller leverandør. Tonen mellom oss er så langt helt ok

Hei Arild ! Du har nå tydeligvis hjelp av kyndig motormann, så dieselfilter etc. etc. nevner jeg ikke. Men kan det være noe så banalt som at du ikke får fullt utslag på pumpen; at du ikke når maks anslag ? Dette kan skyldes kabel/overføring i klem, noe i kontrollboksen som kiler seg etc. Sjekk at du når maks anslaget på pumpen, både i fri og med gearet innkoblet. (Du trenger jo ikke starte for å sjekke det) Lykke til !

• 3 måneder senere...

Prøver å hente fram denne saken igjen.

Snakket med en kompis for ikke så lenge siden og han opplevde det samme med sjark han hadde.

Grunnen var slik han så det, at propellen var grodd. Både med rur og et variert utvalg av alger.

Han mistet også en god del hundre RPM på grunn av dette.

Og da jeg la meg på magen på kaia og med lånt vannkikkert prøvde å få propellen i syne, åpenbarte det seg noe som lignet ei blåbærtue der nede.

Så sannsynligheten er stor for at grodd propell er årsak til at jeg mistet turtall.

Foreløpig er leverandøren og jeg enige om å vente til etter vårpussen før vi trekker videre konklusjoner.

Det som lurte meg i forhold til groing er at skutesida under vannlinja er helt uten groing, kun litt slimete, men propell og aksling er jo ubehandlet...så da så

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...