Arild Iversen Startet 25.September.2006 Link til dette innlegget Startet 25.September.2006 Vil gjerne ha tips og råd hos ekspertpanelet her.... Jeg byttet motor i seilbåten min i fjor vår til Lombardini 28 hk med gear og strak aksling samt Flex-o-fold trebladet foldepropell. Alt funket greit og det var bare fryd og gammen. Den kjappe italieneren økte marsjfarten på skuta med en knop og manøvreringsegenskapene i trange havner ble merkbart bedre. Da jeg tok båten i bruk i vår fikk jeg max 2500 RPM på fullt pådrag, men andre ord ca 1000 RPM mindre enn i fjor. Hvor i helsike er de blitt av ??? Med gearet i fri kommer jeg opp i 3600, men tilkoblet stopper det på 2500. Dieselsystemet er sjekket av leverandør, samt alt annet utvendig som kan påvirke dette forholdet, og funnet alt i orden. Vi er enige om at dette er en garantisak, men føler at leverandør har gått seg litt fast. Neste forsøk vil sannsynligvis bestå i å sjekke dysene..... Har noen opplevd noe lignende eller har gode forslag til hva som kan forårsaker dette, er vi glade for innspill. For ordens skyld... hensikten med spørsmålet er å komme videre, ikke å henge ut hverken motor eller leverandør. Tonen mellom oss er så langt helt ok Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Kan noen ha byttet propell med deg i løpet av vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 25.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Importøren var inne på samme tanken, men nei... Båten ligger rute hele året og jeg har dykket for å sjekke at alt er ok under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Hei Arild ! Du har nå tydeligvis hjelp av kyndig motormann, så dieselfilter etc. etc. nevner jeg ikke. Men kan det være noe så banalt som at du ikke får fullt utslag på pumpen; at du ikke når maks anslag ? Dette kan skyldes kabel/overføring i klem, noe i kontrollboksen som kiler seg etc. Sjekk at du når maks anslaget på pumpen, både i fri og med gearet innkoblet. (Du trenger jo ikke starte for å sjekke det) Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2007 Prøver å hente fram denne saken igjen. Snakket med en kompis for ikke så lenge siden og han opplevde det samme med sjark han hadde. Grunnen var slik han så det, at propellen var grodd. Både med rur og et variert utvalg av alger. Han mistet også en god del hundre RPM på grunn av dette. Og da jeg la meg på magen på kaia og med lånt vannkikkert prøvde å få propellen i syne, åpenbarte det seg noe som lignet ei blåbærtue der nede. Så sannsynligheten er stor for at grodd propell er årsak til at jeg mistet turtall. Foreløpig er leverandøren og jeg enige om å vente til etter vårpussen før vi trekker videre konklusjoner. Det som lurte meg i forhold til groing er at skutesida under vannlinja er helt uten groing, kun litt slimete, men propell og aksling er jo ubehandlet...så da så Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.