Jump to content

De fleste ljuger om drivstofforbruk.....

pondoro

Recommended Posts

Er dette en form for selvbedrag hos båtfolk........??

Jeg skjønner liksom ikke poenget.......min Windy 22 HC har en AQD40A 130hk diesel, båten er tung med dyp V-bunn og motoren er av forkammertypen........jeg kommer ikke under 25l/h på marsj....som er ca. 24 knop.....dette anser jeg som helt normalt med denne kombinasjonen av båt/motor...... :cheers:

Er det ikke bare å gi f......la dieselen strømme ned i tanken og nyte sommeren.... :drink::flag: ??

Det var nå slett ikke værst dette da... 1 liter pr.nm på en båt med dyp v-bunn tungt lastet med gammel motor.... du er sikker på at den ikke bruker mere... da.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Går bare på lukta du da :wink:

Jeg har et snitt forbruk for denne sesongen på noe under 3 liter pr. nm. På marsjfart ca 24 knop bruker jeg ganske nøyaktig 4 liter pr. nm.

Ser ingen grunn til å ljuge om det, og i forhold til at jeg flytter med meg 10 tonn er det akseptabelt. Sommeren er uansett for kort til å bekymre seg over dieselforbruket, eller for den saks skyld - dieselpriser...

:flag:

motoren er i veldig god trim for alderen.......og undervannskroget er blankt...

Nå har dieselforbruket mest med motoren å gjøre, selv om blanke undervannsskrog hjelper en del på farta. Tommelfingerregelen sier vel 2 dl diesel pr hk pr time, og med 130 hk så er 25 l/t så godt som helt normalt, ja :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Går bare på lukta du da :wink:

Jeg har et snitt forbruk for denne sesongen på noe under 3 liter pr. nm. På marsjfart ca 24 knop bruker jeg ganske nøyaktig 4 liter pr. nm.

Ser ingen grunn til å ljuge om det, og i forhold til at jeg flytter med meg 10 tonn er det akseptabelt. Sommeren er uansett for kort til å bekymre seg over dieselforbruket, eller for den saks skyld - dieselpriser...

:flag:

Å noen seiler, men det går jo litt drivstoff også, må jo lade batteriene :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg har et EVC instrument koblet til motorene mine og det viser forbruk pr time på hel liter, og forbruk pr nm på tidels liter. Regner det for å være rimelig nøyaktig. det viser også kontrollmålingene når vi tanker opp - særlig nå som jeg vet helt nøyaktig hva tankene rommer (Jeg har lest 3 - 4ulike volumer ulike steder). Tankene rommer 2x413 liter. I praksis kan man vel regne med ca 820 liter tank kapasitet. Offisielt inneholder tankene 2x400 liter - det skyldes at CE normen angir en vis vinkel på båten der innholdet skal måles

Forbruket vårt ligger på ca 2l/nm. I 30 knop drar motorene i overkant av 70 liter i timen om jeg husker rett. På det meste går det med 106 liter/time, dvs ca 2,8l/nm

Å juge på forbruket er jo ikke noe poeng - man lurer uansett ikke egen lommebok :smiley:

Det som er det mest irriterende er de som har hatt bensin motor, byttet til en gammel diesel og sier at de ser kjempeforskjeller (her snakker vi ikke om en halvering, men nærmere 1/10 av forbruket). Godt skal gjøres om min båt som bruker rundt 60 l/h bensin i mars kommer ned i 6l/h eller for dne saks skyld under 25l/h med diesel (4 tonn, 400hk, 30 knop).

Jeg skjønner liksom ikke poenget.......min Windy 22 HC har en AQD40A 130hk diesel, båten er tung med dyp V-bunn og motoren er av forkammertypen........jeg kommer ikke under 25l/h på marsj....som er ca. 24 knop.....dette anser jeg som helt normalt med denne kombinasjonen av båt/motor......

Til min båt må jeg MINST ha det dobbelte, og kan vel da kanskje regne med 50l/h.

Er det noe man sier for å "plastre" på prislappen på diesel-motor som er uhorvelig høy?

Er det foresten noen som kan finne ut hvor mye 2 x D3-190 bruker med en belastning på ca. 150HK hver?

Redigert av Larspo (see edit history)
Er det foresten noen som kan finne ut hvor mye 2 x D3-190 bruker med en belastning på ca. 150HK hver?

2*150*0,2=60l/t :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nja, Bitteliten er du så sikker på dette da.... Så vidt jeg kan se så kan en ikke trekke forbruket direkte ut av disse kurvene målt mot effekten. Dette fordi våre svenske venner her har mikset grafer uten sammenheng.. Effekten er oppgitt som veivaksel effekt, men forbruket er oppgitt som propellakseleffekt meg X^2,5.... Dermed er det ikke mulig å ta motor effekten (veivaksel) ved et gitt turtall og ta ut forbruket ved samme turtall...

Jeg vil tro at at 150 propellaksel hk ligger mye mere til høyre og ganske nært toppturtall, så do tror jeg mere på rem her... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nja, Bitteliten er du så sikker på dette da

Jeg lurte også på dette her. Også sammenlignet jeg med tallene for D4 260 som jeg jo kjenner ganske godt selv. Og sammenlignet med våre motorer stemmer kurven overraskende bra i forhold til det VP har oppgitt.

På maks drar hver motor hos oss ca 53 liter/time (3500Omin) og det stemmer på en prikk med grafen til VP. På 2900 Omin drar båten vår ca 65 liter/time, dvs ca 32,5 liter/time/motor og det stemmer også på en prikk med VP's grader.

MBM Oct 2006 tester 4 sportscruisere i 30 fots klassen. Tre av båtene har D3 motorer - hhv 160 og 190. Sessa C30 har 2xD3 190. Her er forbruket oppgitt til:

28 liter i timen ved 2800 Omin (20 knops fart)

46 liter/time ved 3200 Omin (25 knops fart)

Er jo rart at kurvene til VP stemmer for båten vår, men ikke for D3 motorene. Luringen her er antakelig på hvilket turtall man egentlig tar ut 150 hk. Om man tenker seg 150 hk på propellen og ser på effektkurven på motoren vil jeg anta ut i fra mitt amatørmessige skjønn at man tar ut 150 hkpå ca 3300 Omin (maks propelleffekt er 182 om jeg husker rett i farta). Da er forbruket ca 25 liter i timen pr motor. Men hva som er rett har jeg ingen aning om. Utover at jeg ikke forstår dette

Om man tenker seg 150 hk på propellen og ser på effektkurven på motoren vil jeg anta ut i fra mitt amatørmessige skjønn at man tar ut 150 hkpå ca 3300 Omin. Da er forbruket ca 25 liter i timen pr motor.

Det stemmer jo slik nogenlunde med rem sitt innlegg ... forskjellen er ikke stor i alle fall. Det skulle bli sånn omtrent akkurat ganske sikkert temmelig nøyaktig 190 gram pr kWh. Det er fortsatt litt lite men man er jo i nærheten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg har en AQAD 31A på 130 som ikke er noen spesielt moderne motor (20 år gammel) selv om den iallefall er direkteinnsprøytet.

Denne motoren står i en 25 fots planende båt med marsfart på litt over 20 knop. I de 5 årene jeg har hatt motoren så har regelen vært at på 20 kjørte timer så har jeg fylt 200 liter diesel. Dette gir et forbruk på 10 liter pr. time. Noe småkjøring har det vært men sikkert over 80% av tiden har vært på marsfart.

Senest på siste dieselfylling hvor foregående kjøring kun hadde vært på marsfart (3500-3600 rpm), med unntak å kjøre motoren varm før hver tur så kjørte jeg 20 timer på 200 liter.

Selv om dieselprisen har økt betydelig i løpet av de årene jeg har hatt båten så synes jeg fortsatt at den er veldig rimelig i bruk.

Direkte svar på denne linken:

HADDE en Suzuki 55 Hk, byttet til 75Hk eTec...

To siste år med Suzukien har totalt forbruk kostet meg ca. 3500,- pr. år.

I fjord ca. 2500,- (kjørte mye) og hittil i år kr. 1800,- (kjørt litt mindre, var i USA i 17 dager i august).

Unøyaktige tall? Javel, men med den gamle motoren måtte jeg gi full pinne for å holde den i plan samt at den brukte mye mere på dorging, den nye er større (Hk) og jeg kan dra av til 75% pådrag for å gå i plan (samme hastighet ca. 19 knop) og at den bruker MYE mindre på dorging (tomgang).

Som sagt, nokså unøyaktig, men dog... :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Om en ser på en AQAD31 så har den et oppgitt spesifikt forbruk på 240 g/kWh eller 180 g/hkh i området fra 2500 til 3100 o/min. Tallmeterialet er hentet fra saga sin innput og fra Vovlo Penta

Tar vi da et forbruk på 10 l/time som er 8500 g/h og triker litt med formelen så kan vi lese ut gjennomsnittlig utatt effekt over disse 10 timene.. 8500/180 gir oss 47 hk.

Dette er effekten som er brukt i snitt for disse 10 timene... 47 hk...

Min båt, som veier ca. 4000 kg, planende skrog, forbruker en plass mellom 40-50 liter pr. time ved en marsjfart i området 18-22 knop med to gode aqd 40 motorer.

Med et spesifikt forbruk på 200g/pr.hk. så er effekt forbruket mellom 170-212 hk avhengig av hvilken marsjfart man velger.

Så til ekspertene: er dette forbruket i området som kan forventes for en slik type båt? :confused:

Min båt, som veier ca. 4000 kg, planende skrog, forbruker en plass mellom 40-50 liter pr. time ved en marsjfart i området 18-22 knop med to gode aqd 40 motorer.

Med et spesifikt forbruk på 200g/pr.hk. så er effekt forbruket mellom 170-212 hk avhengig av hvilken marsjfart man velger.

Så til ekspertene: er dette forbruket i området som kan forventes for en slik type båt? :confused:

Jeg ligger også i det samme området med to TMD40 motorer, og båt på 5000 kg.

Har litt lavere marsj fart 15-18 knop!

Enkel og grei oversikt. Er det slik at de aldre motorene bruker ca. samme mengde pr. avgitt HK som de nye motorene? Til sammenligning eks. KAD43 / D3-190

De gamle motorene bruker betydelig mere enn de nye moderne motorene...

Om vi sammenligner litt her på de grønnmalte...

40 motoren med 165 hk, bruker 200 g/hk*h ved marsj turtall og 220 g/hk*h ved maks turtall og effekt

41 motoren med 200 hk, bruker 180 g/hk*h ved marsj turtall og 200 g/hk*h ved maks turtall og effekt

D3-190 bruker 175 g/hk*h ved maks turtall og effekt, data for marsjturtall er ikke tilgjengelig fra Volo Penta. Men om en bruker samme forhold som over,dvs. 20 gram mindre pr.hk såkommerD3-190ut på rundt 155-160 g/hk*h

Hva kan en da konkuldere med... at en D3-190 bruker litt under 80% av drivstoffet som en 40 motor med forkammer bruker... og vel 90% av 41 motoren somer direkte innsprøytet..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...