Jump to content

Vinterlagring Mercury Classic Fifty


Lione

Recommended Posts

Har nettopp skaffet meg Skibsplast med Mercury Classic Fifty. Har ingen erfaring med store motorer. Det har helst gått i Johnson opp til 9,9, noe som er lett å bære med seg og å vinterlagre. Min nye motor vil bli hengende på båten gjennom vinteren. Står nå i hagen. Finnes det noen gode internettsider hvor jeg kan få tips og råd om vinterlagring av motor?

Link to post

Påhengsmotorer er ikke min greie men du har nok kommet til siden du etterlyste, velkommen

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Motoren har jeg ikke så mye greie på desverre, men et tips er å sjekke om forsikringen din dekker motoren når den står på båten i vinter. Jeg vet av egen erfaring at det ikke er uvanlig at det kreves at drev/motor tas av båten om den står utendørs i opplag

Link to post

Hei regner med at dette er en eldre to takts motor?

Det man bruker og gjøre først er og kjøre motoren med ferskvann vist den har gått i saltvann man får kjøpt en billig "klype" til og montere på undervanshuset med vannslange.

Så bruker jeg og kjøre motoren varm og spraye konserveringsolje inn i forgasserne gjerne til motoren stopper dette er ikke så lett vist man har flere forgassere :smiley:

Jeg bruker også og skru ut pluggene og helle litt olje også nedi der sett så pluggene tilbake og dra motoren rundt en gang (propellen)med håndmakt i gir.

Jeg bruker også gjerne en hel boks med crc 565 olje og spruter på alt under dekselet.

Bytter også olje på undervanshuset på høsten pga.at det kan ha kommet litt vann inn der bytt gjerne også pakningene som er rundt skruen for olje påfylling og lufte skruen.

Redigert av Espentc (see edit history)
Link to post

Har selv båt på henger (jekket opp og et hjul tatt av!) med 115hk utenbordsmotor stående i hagen mellom utebod og huset gjennom vinteren. Nei, ikke pakk for godt inn, må ha luft!

M.h.t. forsikring så skal motoren taes av, men båten (og motoren) står slik til at det må sjaues med håndkraft for å stjele den og 180kg er litt å bakse med så jeg er ikke så bekymret!

Tøm også motoren for bensin, kjør den gjerne tom og gjør som Espentc har beskrevet. Det er også noen smørenipler som trenger en omgang med en "greasegun" og dertil egnet fett for marint bruk.

 

Bensin er ferskvare så det beste er å bli kvitt den, men er det innebygget tank så bruker jeg et tilsetningsmiddel beregnet for lagring av bensin, fåes på marinaer og båtutstyrsbutikker.

 

Ingen heksekunst å vinterkonservere en tradisjonell to-takter.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er nok litt vrient å kjøre den tom for bensin fordi du helst skal kvele motoren med "Storage fogging oil" inn i forgasseren mens den går på litt turtall.

 

Har lest i Clymer bok om yamaha at du kan bruke totaktsolje og spraye inn.

Kan noen bekrefte at det er det samme?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Kan noen bekrefte at det er det samme?

 

På min Tohatsu 18hk to-takter så kjører jeg den tom for bensin, et par teskjeer med to-takts olje per sylinder og drar noen ganger i snoren.

På min 115hk Johnson to-takter så kopler/skrur jeg "Storage fogging oi" boksen til dertil egent nippel, kjører motoren, sprøyter fogging oil og "kveler" motoren med det. Tømmer deretter forgasser etc for bensin.

På min 15hk Suzuki fire-takter kjører tom for bensin, et par teskjeer motorolje i hver sylinder, drar i snoren og tømmer forgasser etc for bensin.

 

Til slutt mye CRC 6-66 under motorlokket, overalt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Det er nok litt vrient å kjøre den tom for bensin fordi du helst skal kvele motoren med "Storage fogging oil" inn i forgasseren mens den går på litt turtall.

På min Mariner var det en dreneringsskrue under hvert av flottørkamrene. Jeg pleide å tappe ut bensinrestene her etter at motoren var "kvalt" med konserveringsolje.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...