Verrie Startet 25.September.2006 Link til dette innlegget Startet 25.September.2006 Som omtalt tidligere i annen tråd har jeg handlet jolle-leketøy til ungene. Med denne jolla medfølgte der påhengsmotor av typen Suzuki 14 HK. Nå har det seg slik at jeg er mindre motorkyndig, og spør derfor dere om hjelp til å finne ut av : -hvor finner jeg motornummer eller lignende (har ikke kikket så godt etter enda) -hvordan kan jeg finne ut av produksjonsår? -hvor kan jeg henvende meg for å fremskaffe brukerveiledninger/annet om motoren? -hvor mye kan en så gammel motor være av verdi? (omtrent ikke brukt) -hvor mye olje skal det blandes i bensin for denne motoren ? Er det noen her som har formening om hvor fort ei jolle av Crescent, 14 fot (ligner på GH14) kan gå med en slik motor? Motoren er omtrent ikke brukt fra tidligere. Der er ikke sot på pluggene. Den er helt ren "overralt" inni motoren. I og med at den er så gammel, og så lite brukt, er der spesielle ting jeg bør gjøre/ta hensyn til før den kjøres første gang? Motoren ser slik ut : (dere får unnskylde rotet rundt motoren, der er p.t. 3 båter inni garasjen, hvorav 2 som pusses på......) Håper på mange konstruktive svar (som vanlig....). Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 (redigert) 2 prosent olje...putt i tønne og sjekk at den får vann sammen m eksos på stammen...hvis ok- bruk. tidelig 80mod... har selv en 28 hk..verdi? tja..par tusen? Redigert 25.September.2006 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 25.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Takk for det bolla. Har du noen ide om hvor jeg kan finne eksakte opplysninger ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Årsmodell Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Takk Ingar. Dermed har jeg funnet ut at motoren er 1978 modell. Noen som har formening om hvordan jeg kan fremskaffe brukerhåndbok til denne motoren på en greiest mulig måte ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Jeg undesøkte dette tidligere og mener jeg fant ut at Suzuki en en av de få (eneste?) fabrikantene som fortsatt ikke har lagt ut brukermanualer på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Winrace12 Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hei. kan ikke hjelpe deg med brukermanual, men har en link til splittegninger: http://www.danssouthsidemarine.com/suzuki_parts.cfm Har selv en lik motor, og dette er en av de beste og mest politelige motorene jeg har hatt! Utrolig lettstartet, Aldri vært noe tull. Men disse motorene er nok ikke verd mer enn 2-3000 kr Så hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt den Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 "Låner" tråden din litt Perlen Kjem den motoren frå den tida det var vanleg å måle hestekrefter direkte på motoren i staden for propellen Synst den ser litt "spinkel" ut til å vere "moderne" 14 hk. Er det nokon som veit kor grensa mellom desse to måtane å måle på går? 70-80-tallet...? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Droll Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 "Låner" tråden din litt Perlen**** Er det nokon som veit kor grensa mellom desse to måtane å måle på går? 70-80-tallet...? Tror ikke det er noe eksakt årstall, men Mecury/mariner gikk over til propell hk ca 1982 ( varier litt på de forsellige modellene) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.