Jump to content

Hva er best- ha båten på land eller på sjø om vinteren

Sjøkart

Recommended Posts

Det virker som om mange synest det er obligatorisk og ta båten opp om vinteren. Dette har vel sine fordeler, men muligheten til ein liten fisketur en fin vinterdag vil man jo gå glipp av.

Var inne på nettsidene til Ankenes Båtforening i Narvik, og det som jeg la spesielt merke til der var dei fine bildene fra ein vinterdag i mars 2006 hvor "alle" båtene låg på sjøen og ingen av dei stod på land. http://www.ankenes-baatforening.no/default.aspx?sid=11

Er det isfrie havner som har mest betydning eller er det hva alle dei andre gjør som er avgjerende om hvor båten skal overvintre ?

Det er vel bare ferskvanskjølte båter med frostveske som kan ligge på vannet om vinteren vel?

selv de kan vel få skader på diverse ting vist det blir kaldt nok.

jeg ville ikke la min saltvanskjølte båt ligge på vannet i hvertfall vet om flere som har fått ødelagt motor pga dette og da snakker vi om store motorskader.

For mitt tilfelle, så synes jeg det er inmari kjekt å slippe å måke snø av båten og tenke på om kalesjen bryter sammen etter en kraftig nedbør. For ikke å snakke om all den omsorgen og pleien jeg gir båten mens den ligger hjemme i hagen som jeg ikke har mulighet til når den ligger på vannet. Synes de 9 mnd på land er vel så fine som de 3 på vann. Å ofre en fisketur når det er isfritt utenfor boblebassenget greier jeg fint å avstå. Får masse fin fisk i frysern på ICA. Å ta en jomfru tur tidlig i mai, blir liksom heller ikke det helt samme om den har vært på vannet hele vinteren.

Det er vel bare ferskvanskjølte båter med frostveske som kan ligge på vannet om vinteren vel?

selv de kan vel få skader på diverse ting vist det blir kaldt nok.

jeg ville ikke la min saltvanskjølte båt ligge på vannet i hvertfall vet om flere som har fått ødelagt motor pga dette og da snakker vi om store motorskader.

Jaha? Sylfiden lå ute om vintrene 8 år på rad. To-sylindret Yanmar 15 hk saltvannskjølt. Motoren ble aldri konservert. Båten var i bruk hele året, når den ikke var frosset inne. Istykkelse maks 30- til 50 cm. Jeg har målt litt under 30 kalde i havna. Lange perioder 15 kalde og lavere.

Det går bra.

Jaha? Sylfiden lå ute om vintrene 8 år på rad. To-sylindret Yanmar 15 hk saltvannskjølt. Motoren ble aldri konservert. Båten var i bruk hele året, når den ikke var frosset inne. Istykkelse maks 30- til 50 cm. Jeg har målt litt under 30 kalde i havna. Lange perioder 15 kalde og lavere.

Det går bra.

Må vel si at det kan gå bra men ville ikke ha tatt den sjansen.

Jeg gidder ikke og ta opp båten (når jeg først får den ut :blush: ) ligger i boblehavn dog.

Syns det er kos og ta seg en tur ned i båten vinterstid, koke litt kaffe og sitte og myse litt.

Etter og ha holdt på med presseningger på land en god stund nå så gidder jeg ikke røre mere med det når Bastarden er plumpet uti, da får den ligge ute året rundt. :yesnod:

Lar båten ligge ute/tar den opp annenhvert år. Forlenger sesongen en del, og mindre stress med å la den ligge i boblehavna. Føler vel likevel en viss sikkerhet med å ta den på land og få gått gjennom alt annenhvert år. Det man kan si om å la den ligge ute er at man tar seg litt vel god tid med vinterkonserveringen. Kanskje litt for god tid av og til..?

Pero.

Her på Vestlandet hvor vi fra naturens side er velsignet med stort sett isfrie havner, er det smak og behag eller personlige preferanser som avgjør hvr båten befinner seg om vinteren. Noen er faktisk allerede begynt å legge båtene sine i opplag.

Klarligvis har landopplag om vinteren mye for seg. En dag eller to med arbeid og så slipper man å gjøre så mye mer før våren kommer (tid til å pusse opp heimen får man kanskje også). Mindre bekymmer er kanskje den største fordelen? Men det spørs kanskje hva man bekymrer seg for. Tilsyn må man jo likevel føre, selv om skuten sover sin søteste tornerosesøvn ... det både blåser og regner og snør på land også. Pøbel er det også rikelig med, de fleste steder...

Jeg har alltid hatt båtene mine på sjøen hele vinteren, det er nå en gang det valg jeg har tatt og som jeg har blitt hengende ved. Givetvis må man se til den stolte skute, men det gjør jeg nå stort sett hver dag, det er en gledens stund, et kort kuropphold i det daglige, ren medisin for både kropp og sjel. Ja ja, litt sne må kanskje måkes en sjelden gang, men helt nede ved sjøn blir det lite/det forsvinner fortigjen, så det er ikke all verdens ekstra arbeid.

Så var det rosinen i pølsen, da ... høst, vinter og vår har SÅ mange frydefullt fine fridager, på hvilke man kan være neste alene på sjøen, i selskap kanskje bare med andre båtfolk like galne/ihuga som oss sjøl...

Dette bildet er fra 19. februar 2006; blondinebrigaden på fordekket spiser IS!! Need I say more? :wink:

P2190046a.JPG

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er veldig i tviil hva jeg skal gjøre, men heller litt mer mot et kort vinteropplag på land.

Er så mildt i Bergen vettu. Her nede blir det ofte 15-20 kalde og da er det islagt (tykk is) i de fleste havner. Kommer ikke på sjøen da så det blir i tilfelle vinteropplag på sjøen i denne perioden.

Som du ser ligger det er NB 820 kombi bak deg på bildet som vel er fra Bekkjarvik. Skulle gjerne hatt vinterklimaet deres her nede.

Bortsett fra at is- og andre meteorologiske/geografiske forhold kan sette begrensninger, så er det vel egentlig en smaksak om man vil ligge ute eller sette fartøyet på land. Gygra er uteligger og trives med det. Etter sigende skal det være svært få båter som er konstruert eller bygget for å stå på land.........

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hvis man som i mitt tilfelle kan velge mellom boblehavn og opptak senest 30.09. handler det sikkert mye om bruksmønster og smak, men jeg tror at det i tillegg handler litt om "overtro." Jeg får i alle fall mange rare spørsmål fra de som ligger på land, om konservering ol. Det er jo alltid varmere i vannet enn i lufta, og måke snø må jeg uansett.

Fordelen skal høstes til uken; da skal jeg kle godt på meg, fylle wallasen og tøffe omtrent alene nedover Oslofjorden. Håper forsåvidt på landstrøm enten på Oscarsborg, eller på Setre, men jeg er ikke avhengig av det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...