Jump to content

Volvo penta MD2, MD2A eller MD2B


Suzuki

Recommended Posts

min Joker er utstyrt med en MD2 motor, som sårt trenger en overhaling i løpet av vinteren.

Planen er honing, nye ringer, slipe ventiler, samt ta dysespisser.

 

( jeg ER klar over risikoen ved å begynne å skru på en 30 år gammel motor.... ! )

 

Nå viser det seg imidlertid at det finnes alternativleverandører av deler til MD2B, men ikke MD2 / 2A. Er ikke dette samma motoren da ?  Volvo Penta sliter også med deler til disse, stemmer dette ?

 

Har også fått tilbud på en nyoverhalt MDIIC 1983 modell til 15000,- Vet noen om denne motoren passer direkte inn i maskinrommet ? Blokka skal iaf. være den samme, målskisser etc ser like ut.

 

Eller har jeg div. brosjyrer på Lombardini, Vetus, Sole mm liggende her. Disse er nesten "utlest". Selv om mange kjører kampanje, synes jeg ca 45000 ( minst ) er nok....

En overhalt motor bør jo kunne gå den også..

 

Håper noen kan hjelpe meg her...

NB - har noen en kopi av måleskissen på en MD2 A/B å avse, ville jeg være takknemmlig.

 

MVH

Suzuki - som snekrer trapp istedet for å jobbe på båten om dagen...

No boat needed..

Link to post

takk for innspill..

vil det da si at f.eks veivlager etc er de samme ? ( samma slaglengde... ?

 

alle som har deler til MD2 har til B versjonen ikke A

 

ikke lett med gammal motor..

 

Suzuki - som har mistanke om at han er i "godt" selskap med tanke på motortrøbbel..

Hei Suzuki

 

Kan desverre ikke bidra med noen opplysninger om disse gamle motorene, men tror du ikke at det å kjøpe en gammel overhalt motor fra 1981 eller deromkring, bare blir å utsette  problemene en sesong eller to i tillegg til alt arbeidet du får? Det kommer jo også an på hvor lenge du regner med å ha jokeren, men hvis du har basert deg på at dette skal være "din båt" i en god del år framover, ville jeg vurdert bedre løsninger. Det koster flesk men duverden så behaglig det er å  slippe å tenke "motortrøbbel". Men min MD2030 som ble satt inn i båten i 1996 eller deromkring  har jeg så langt styrt unna alt som kan lukte av motorproblemer, og kan bruke tiden på andre ting.

Link to post

joda Lasse, ser poenget ditt.

Men jeg HAR vel 15-25K å bruke på dette, mens jeg IKKE har 50-60K..

Dessuten, en overhalt ferskvannskjølt motor går i 10 år. Bankers....  :lol:

 

Volvo er jo normalt sterke på deler, men den modellen jeg har ble det slutt på produksjonen av i ca 1968 elns.

 

Synd jeg ikke har større båt. Da skulle jeg satt inn en PERKINS, kjenner disse supergodt fra min tid i landbruket. Solide saker.

 

Dessuten - min gamle MD2 er beregnet på et turtall på ca 15-1800 rpm. Disse nye super-effektive symaskinsnurrerne går jo på 3500-3600 RPM. Åssen blir slitestyrken da da ?

 

Inte vet jag inte  !!

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Synes du skal tenke deg nøye om får du går igang med dette prosjektet.

 

Det stod en MD2 i båten når jeg kjøpte den i 1990. Etter et par år var motoren så slitt at jeg ikke fikk nok kompresjon til å starte motoren.

 

Fikk motoren hjem i garasjen og demontere i lutter glede av at nå skulle det bli gode greier, bare jeg fikk skiftet noen deler. Sjekket dessverre ikke opp hva reservedeler kostet.

 

Sylindrene var så slitt at skulle jobben hatt noen misjon måtte jeg satt inn nye stempel med overdimensjon. Pris 3.700,- eks. mva. pr. stempel.

 

Prosjektet ble skrinlagt. Fikk tak i en komplett delemontor. Skrudde sammen med de minst slitte delene fra hver montor. Holdt i 3 år før jeg måtte inn med ny(ere) motor.

Link to post

Synes du skal tenke deg nøye om får du går igang med dette prosjektet.

Sjekket dessverre ikke opp hva reservedeler kostet.

 

Sylindrene var så slitt at skulle jobben hatt noen misjon måtte jeg satt inn nye stempel med overdimensjon. Pris 3.700,- eks. mva. pr. stempel.

 

Prosjektet ble skrinlagt. Fikk tak i en komplett delemontor. Skrudde sammen med de minst slitte delene fra hver montor. Holdt i 3 år før jeg måtte inn med ny(ere) motor.

Det er hele poenget mitt. Finnes nemlig leverandører av "piratdeler" til MD2B, men ikke MD2 / MD2A såvidt jeg har forstått.

Og da snakker vi om HELT andre priser..

- Men at det også koster dollar å overhale en gammal rokk, er jeg klar over, har gjordt det før, på diverse biler ( og sverget; ALDRI MER ) Kostnadene har lett for å fly opp mer enn man har beregnet.

 

Spm. blir da; hvilke alternativer foreligger ??

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Spm. blir da; hvilke alternativer foreligger ??

Jeg la ut en annonse på rubrikkmarkedet på TV2 tekstTV. Søkte etter brukt dieslemotor i ønsket størrelse. Fikk respons fra hele landet. Mener å huske at jeg fikk tilbud på ca. 15 motorer. Alt fra en helt ny som Røde Kors skulle selge til noen gamle vrak som ikke var i orden.

Endte opp med en BMC komplett med propellanlegg, og instrumentpanel til kr. 10.000,-

 

Måtte riktignok bygge om motorfester o.a. da denne motoren var betydelig større, men  har aldri angret på det kjøpet.

Link to post

Hej Suzuki !

 

Jag hade en gång en Joda Tur 24, den hade en VP MD11C, og  det er som någon skrev

skillnaden mellan MD 2 o MD11 er sylinderfoder, på den senare modellen.

 

tyvärr fick den nye ägaren med verkstadshandböcker o instruktionböcker, tror han fick

all dokumentation jag hade på motorn. Jag skall iallafall ta en liten titt der hemma,

kanske jag har någon bok liggande. I dessa står alla skillnader o vilka delar som passer

till vilken motor!

 

Jag er vel igentligen ikke den mest motorkunnige, men skruvade själv en hel del

på MD11an, den er ganske enkel, hade 'av' sylindrer o rensade kanaler för jag monterade

ferskvannkylning etc. MD11 er en robust 'jern-klump' som funkade veldi bra för mig.

Nackdelen er vel att den ikke er helt vibrationsfri o lydlös!!! :smiley:

 

Får du en nyoverhalt för 15000 så låter det billigt!, det beror ju förståss vad som

dom har gjort med motorn.............tror knappast att dom bytt alla förslitnings saker!

Har den ferskvannkylning? så er ju bare den värd 3-4'.......

Det er ju förståss lite jobbigt a skifte hele motorn. Er durken i sittbrunn borttagbar

eller måste du lyfte in motorn i salongen o ut genom nedgangen?

 

Det er veldi svårt att ge råd her vad som er best!

Mycket beror på hur länge du tenkt ha kvar Jokern?

Är den gamle MD2an helt på 'upphällningen', du kan ju låta justera 'spridarna' o ventil-

spel, så att motorn går.......................

 

Det er ju trots allt bare en hjälp-motor............... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post

Hej Gunga !

at motoren er "lettskrudd" er viktig for meg. Jeg skrur selv, ( mener jeg sparer endel på det ), og da er det viktig at man ikke trenger alskens spesialverktøy etc.

Det skal Volvo ha, de gamle "jernklumpene" er enkle å greie sånn sett.

 

Motoren må nok ut i salongen ja, og deretter ut til cockpit. Ikke lett da Jokeren ikke har forskyvningsluke. Men motoren kom jo inn den veien så...    :smiley:

 

Den MDIIC en skal ha nye veivlager, nyslipt topp, sylindre er honet + nye ringer, så den skal være i OK stand.

Kan jeg bruke mitt RB gir til denne motoren ? Det skal vel passe, men kanskje det blir problemer med effekten. Samma fyren har et MS gir, forlanger 5-6000 for dette.

 

Tror ikke søtvattenkylningen følger med, men det har jeg på den MD2 eren som sitter i Jokeren nå. Lite kaustisk soda og en ny sirkulasjonspump så er den god som ny..

 

MD2`eren som sitter i har vært varmkjørt etpar ggr i sommer, grunnet lite kabeltrassel. Dette er nå fixet på, men motoren er ikke helt god gitt.

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kan jeg bruke mitt RB gir til denne motoren ? Det skal vel passe, men kanskje det blir problemer med effekten. Samma fyren har et MS gir, forlanger 5-6000 for dette.

 

 

MD2`eren som sitter i har vært varmkjørt etpar ggr i sommer, grunnet lite kabeltrassel. Dette er nå fixet på, men motoren er ikke helt god gitt.

 

MVH

Suzuki

 

hej Suzuki !

 

Jag tror jag hade MS-gir,  du får nog ringe någon o fråga om ditt gamle gir passer!

Kolla med Drevia i Lysekil, dom bruker ha pejling på det meste vad gäller VP motorer!

 

Tror ikke du behöver oroa dig för varmkjörningen, dessa jernklumper tål en hel del !!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

har fått tilbud om en motor fra en kar i bærum som tydeligen driver med overhaling av sånt.

Prisen er forsåvidt grei, selv om jeg kunne tenkt meg å gjordt dette selv, selvgjordt er velgjordt...

 

Kjenner noen til han karen her, og har noen erfaring med hva slags arbeid han utfører ??

 

21 K er tross alt litt da, nærmer seg halv pris av nytt..

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=400...19&pos=12&rub=9

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

har motatt følgende om motoren:

Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i  verksted.

Reparasjonen er utført av meg.

 

Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel..

 

Ikke lett dette nei, kunne jeg bruke det giret jeg har, tror jeg jeg ville forsøke gitt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

har motatt følgende om motoren:

Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i  verksted.

Reparasjonen er utført av meg.

 

Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel..

"Renovert topper", høres jo tillitsvekkende ut...

 

Synes 21000,- er i meste laget for en gammel MD11C. Hadde den vært verkstedsoverhalt med noen form for garanti - så hadde det sett bedre ut.

 

Hvis du har tenkt å ha båten noen år så kan vel kanskje en ny Vetus forsvares...?

 

GeirKS

Link to post

har motatt følgende om motoren:

Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i  verksted.

Reparasjonen er utført av meg.

 

Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel..

 

Ikke lett dette nei, kunne jeg bruke det giret jeg har, tror jeg jeg ville forsøke gitt..

 

Suzuki

Nei det er ikke lett (sukk). Sånn umiddelbart høres dette fristende ut, men jeg synes også at prisen er litt høy. Dette er en gammel motor. Er det mulig å forhandle på pris og vilkår?

 

F.eks

 

- Garanti en båtsesong?

- Prutte litt?

- Inbytte på gammel motor?

Link to post

GeirKS: Vetus vurderes, sammen med SOLE, NANNI og LOMBARDINI.

Så langt ligger det an til priser på ca 45-50K. Halvparten av dette får jeg i form av verdiøkning tenker jeg, så det er jo lønnsomt sånn sett. Men pengene skal jo skaffes også

 

Hvem har erfaringer med noen av de ovennevnte ? Hva med f.eks delepriser, lagerhold av deler i Norge osv ? Vetus importøren ligger jo rett nedi gata for meg, det er en fordel i alle fall..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...