Suzuki Startet 12.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2003 min Joker er utstyrt med en MD2 motor, som sårt trenger en overhaling i løpet av vinteren. Planen er honing, nye ringer, slipe ventiler, samt ta dysespisser. ( jeg ER klar over risikoen ved å begynne å skru på en 30 år gammel motor.... ! ) Nå viser det seg imidlertid at det finnes alternativleverandører av deler til MD2B, men ikke MD2 / 2A. Er ikke dette samma motoren da ? Volvo Penta sliter også med deler til disse, stemmer dette ? Har også fått tilbud på en nyoverhalt MDIIC 1983 modell til 15000,- Vet noen om denne motoren passer direkte inn i maskinrommet ? Blokka skal iaf. være den samme, målskisser etc ser like ut. Eller har jeg div. brosjyrer på Lombardini, Vetus, Sole mm liggende her. Disse er nesten "utlest". Selv om mange kjører kampanje, synes jeg ca 45000 ( minst ) er nok.... En overhalt motor bør jo kunne gå den også.. Håper noen kan hjelpe meg her... NB - har noen en kopi av måleskissen på en MD2 A/B å avse, ville jeg være takknemmlig. MVH Suzuki - som snekrer trapp istedet for å jobbe på båten om dagen... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
will Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 MD2 er for såhvitt samme motor som MD 2B men stempeldiameteren på MD2B er nesten en 1 cm større og den er utstyrt med startmotor og dynamo og yter ca 9 hk mer en a modellen MD11 er den samme som 2B bare at her er volumbetegnelsen i navnet. http://www.drevia.se/tips.html denne linken inneholder en masse opplysninger. Alle disse motorene er produsert hos MARNA i Mandal! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 takk for innspill.. vil det da si at f.eks veivlager etc er de samme ? ( samma slaglengde... ? alle som har deler til MD2 har til B versjonen ikke A ikke lett med gammal motor.. Suzuki - som har mistanke om at han er i "godt" selskap med tanke på motortrøbbel.. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 takk for innspill.. vil det da si at f.eks veivlager etc er de samme ? ( samma slaglengde... ? alle som har deler til MD2 har til B versjonen ikke A ikke lett med gammal motor.. Suzuki - som har mistanke om at han er i "godt" selskap med tanke på motortrøbbel.. Hei Suzuki Kan desverre ikke bidra med noen opplysninger om disse gamle motorene, men tror du ikke at det å kjøpe en gammel overhalt motor fra 1981 eller deromkring, bare blir å utsette problemene en sesong eller to i tillegg til alt arbeidet du får? Det kommer jo også an på hvor lenge du regner med å ha jokeren, men hvis du har basert deg på at dette skal være "din båt" i en god del år framover, ville jeg vurdert bedre løsninger. Det koster flesk men duverden så behaglig det er å slippe å tenke "motortrøbbel". Men min MD2030 som ble satt inn i båten i 1996 eller deromkring har jeg så langt styrt unna alt som kan lukte av motorproblemer, og kan bruke tiden på andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 joda Lasse, ser poenget ditt. Men jeg HAR vel 15-25K å bruke på dette, mens jeg IKKE har 50-60K.. Dessuten, en overhalt ferskvannskjølt motor går i 10 år. Bankers.... Volvo er jo normalt sterke på deler, men den modellen jeg har ble det slutt på produksjonen av i ca 1968 elns. Synd jeg ikke har større båt. Da skulle jeg satt inn en PERKINS, kjenner disse supergodt fra min tid i landbruket. Solide saker. Dessuten - min gamle MD2 er beregnet på et turtall på ca 15-1800 rpm. Disse nye super-effektive symaskinsnurrerne går jo på 3500-3600 RPM. Åssen blir slitestyrken da da ? Inte vet jag inte !! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Eppa Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 Synes du skal tenke deg nøye om får du går igang med dette prosjektet. Det stod en MD2 i båten når jeg kjøpte den i 1990. Etter et par år var motoren så slitt at jeg ikke fikk nok kompresjon til å starte motoren. Fikk motoren hjem i garasjen og demontere i lutter glede av at nå skulle det bli gode greier, bare jeg fikk skiftet noen deler. Sjekket dessverre ikke opp hva reservedeler kostet. Sylindrene var så slitt at skulle jobben hatt noen misjon måtte jeg satt inn nye stempel med overdimensjon. Pris 3.700,- eks. mva. pr. stempel. Prosjektet ble skrinlagt. Fikk tak i en komplett delemontor. Skrudde sammen med de minst slitte delene fra hver montor. Holdt i 3 år før jeg måtte inn med ny(ere) motor. Sitér dette innlegget Link to post
bh Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 Hei Legger ved en link som kan være av interesse: http://www.boten.nl/~motoren/ Inneholder bla verkstedhåndbok til MD2B på engels og tysk + info på mange andre typer motorer. Når det gjelder forskjell på MD2B og MD11C mener jeg å huske at MD11C bla har løse sylinderforinger. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 Synes du skal tenke deg nøye om får du går igang med dette prosjektet. Sjekket dessverre ikke opp hva reservedeler kostet. Sylindrene var så slitt at skulle jobben hatt noen misjon måtte jeg satt inn nye stempel med overdimensjon. Pris 3.700,- eks. mva. pr. stempel. Prosjektet ble skrinlagt. Fikk tak i en komplett delemontor. Skrudde sammen med de minst slitte delene fra hver montor. Holdt i 3 år før jeg måtte inn med ny(ere) motor. Det er hele poenget mitt. Finnes nemlig leverandører av "piratdeler" til MD2B, men ikke MD2 / MD2A såvidt jeg har forstått. Og da snakker vi om HELT andre priser.. - Men at det også koster dollar å overhale en gammal rokk, er jeg klar over, har gjordt det før, på diverse biler ( og sverget; ALDRI MER ) Kostnadene har lett for å fly opp mer enn man har beregnet. Spm. blir da; hvilke alternativer foreligger ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Eppa Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 Spm. blir da; hvilke alternativer foreligger ??Jeg la ut en annonse på rubrikkmarkedet på TV2 tekstTV. Søkte etter brukt dieslemotor i ønsket størrelse. Fikk respons fra hele landet. Mener å huske at jeg fikk tilbud på ca. 15 motorer. Alt fra en helt ny som Røde Kors skulle selge til noen gamle vrak som ikke var i orden.Endte opp med en BMC komplett med propellanlegg, og instrumentpanel til kr. 10.000,- Måtte riktignok bygge om motorfester o.a. da denne motoren var betydelig større, men har aldri angret på det kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 Vet ikke hvor stor motor du har/trenger, men hva med en brukt MD2020 hvis det finnes? Mulig det er bedre og større marked for brukte motorer i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 Lasse: fant jeg noe sånt ville det være konge. Virker imidlertid som om de fleste motorene som annonseres er i tilsvarende stand som den jeg har.. VP 2020 er den du har det, 3syl 18 HK ? Koster skjorta ny iaf... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 Hej Suzuki ! Jag hade en gång en Joda Tur 24, den hade en VP MD11C, og det er som någon skrev skillnaden mellan MD 2 o MD11 er sylinderfoder, på den senare modellen. tyvärr fick den nye ägaren med verkstadshandböcker o instruktionböcker, tror han fick all dokumentation jag hade på motorn. Jag skall iallafall ta en liten titt der hemma, kanske jag har någon bok liggande. I dessa står alla skillnader o vilka delar som passer till vilken motor! Jag er vel igentligen ikke den mest motorkunnige, men skruvade själv en hel del på MD11an, den er ganske enkel, hade 'av' sylindrer o rensade kanaler för jag monterade ferskvannkylning etc. MD11 er en robust 'jern-klump' som funkade veldi bra för mig. Nackdelen er vel att den ikke er helt vibrationsfri o lydlös!!! Får du en nyoverhalt för 15000 så låter det billigt!, det beror ju förståss vad som dom har gjort med motorn.............tror knappast att dom bytt alla förslitnings saker! Har den ferskvannkylning? så er ju bare den värd 3-4'....... Det er ju förståss lite jobbigt a skifte hele motorn. Er durken i sittbrunn borttagbar eller måste du lyfte in motorn i salongen o ut genom nedgangen? Det er veldi svårt att ge råd her vad som er best! Mycket beror på hur länge du tenkt ha kvar Jokern? Är den gamle MD2an helt på 'upphällningen', du kan ju låta justera 'spridarna' o ventil- spel, så att motorn går....................... Det er ju trots allt bare en hjälp-motor............... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 13.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 Hej Gunga ! at motoren er "lettskrudd" er viktig for meg. Jeg skrur selv, ( mener jeg sparer endel på det ), og da er det viktig at man ikke trenger alskens spesialverktøy etc. Det skal Volvo ha, de gamle "jernklumpene" er enkle å greie sånn sett. Motoren må nok ut i salongen ja, og deretter ut til cockpit. Ikke lett da Jokeren ikke har forskyvningsluke. Men motoren kom jo inn den veien så... Den MDIIC en skal ha nye veivlager, nyslipt topp, sylindre er honet + nye ringer, så den skal være i OK stand. Kan jeg bruke mitt RB gir til denne motoren ? Det skal vel passe, men kanskje det blir problemer med effekten. Samma fyren har et MS gir, forlanger 5-6000 for dette. Tror ikke søtvattenkylningen følger med, men det har jeg på den MD2 eren som sitter i Jokeren nå. Lite kaustisk soda og en ny sirkulasjonspump så er den god som ny.. MD2`eren som sitter i har vært varmkjørt etpar ggr i sommer, grunnet lite kabeltrassel. Dette er nå fixet på, men motoren er ikke helt god gitt. MVH Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 Kan jeg bruke mitt RB gir til denne motoren ? Det skal vel passe, men kanskje det blir problemer med effekten. Samma fyren har et MS gir, forlanger 5-6000 for dette. MD2`eren som sitter i har vært varmkjørt etpar ggr i sommer, grunnet lite kabeltrassel. Dette er nå fixet på, men motoren er ikke helt god gitt. MVH Suzuki hej Suzuki ! Jag tror jag hade MS-gir, du får nog ringe någon o fråga om ditt gamle gir passer! Kolla med Drevia i Lysekil, dom bruker ha pejling på det meste vad gäller VP motorer! Tror ikke du behöver oroa dig för varmkjörningen, dessa jernklumper tål en hel del !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 Hej Suzuki ! Jag fann denna linken! http://www.forsmarin.se/vp/vp.html (Til Andreas, kansje ovanstående er något för dokumentarkivet! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 Hej igen Suzuki ! När man snakker om trollen..............http://www.osk.org/Commerce titta under till salu, motor kansje kan hjälpa dig att pruta något på den MD11 du har på gång! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 13.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 takker Gunga ! ser svenske Vetus leverandøren har tilbud i høst. ca 44K svenske for en 16 HK. Tilsvarer 40-41 K NOK det.. Noen som har erfaring med innmontering av en sånn ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 14.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2003 Kan jeg bruke mitt RB gir til denne motoren ? Det skal vel passe, men kanskje det blir problemer med effekten. Tror RB gir ble levert til mye større motorer enn MD11C, f.eks. MD21 (61HK). Jeg tror ihvertfall jeg har et RB gir på min MD21A. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2003 har fått tilbud om en motor fra en kar i bærum som tydeligen driver med overhaling av sånt. Prisen er forsåvidt grei, selv om jeg kunne tenkt meg å gjordt dette selv, selvgjordt er velgjordt... Kjenner noen til han karen her, og har noen erfaring med hva slags arbeid han utfører ?? 21 K er tross alt litt da, nærmer seg halv pris av nytt.. http://www.finn.no/finn/boat/object?id=400...19&pos=12&rub=9 Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 14.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2003 Har aldri hørt om fyren, men du bør helt klart være litt skeptisk. Har lest om folk som har kjøpt overhalte motorer der overhalingen besto i å lakkere motoren. Hva med å ta kontakt med La-Sa for å spørre om de kjenner fyren? Vet du hva overhalingen består i? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2003 har motatt følgende om motoren: Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i verksted. Reparasjonen er utført av meg. Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel.. Ikke lett dette nei, kunne jeg bruke det giret jeg har, tror jeg jeg ville forsøke gitt.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 har motatt følgende om motoren: Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i verksted. Reparasjonen er utført av meg. Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel.. "Renovert topper", høres jo tillitsvekkende ut... Synes 21000,- er i meste laget for en gammel MD11C. Hadde den vært verkstedsoverhalt med noen form for garanti - så hadde det sett bedre ut. Hvis du har tenkt å ha båten noen år så kan vel kanskje en ny Vetus forsvares...? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 har motatt følgende om motoren: Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i verksted. Reparasjonen er utført av meg. Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel.. Ikke lett dette nei, kunne jeg bruke det giret jeg har, tror jeg jeg ville forsøke gitt.. Suzuki Nei det er ikke lett (sukk). Sånn umiddelbart høres dette fristende ut, men jeg synes også at prisen er litt høy. Dette er en gammel motor. Er det mulig å forhandle på pris og vilkår? F.eks - Garanti en båtsesong? - Prutte litt? - Inbytte på gammel motor? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 GeirKS: Vetus vurderes, sammen med SOLE, NANNI og LOMBARDINI. Så langt ligger det an til priser på ca 45-50K. Halvparten av dette får jeg i form av verdiøkning tenker jeg, så det er jo lønnsomt sånn sett. Men pengene skal jo skaffes også Hvem har erfaringer med noen av de ovennevnte ? Hva med f.eks delepriser, lagerhold av deler i Norge osv ? Vetus importøren ligger jo rett nedi gata for meg, det er en fordel i alle fall.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Unnskyld at jeg blander meg i diskusjonen men: Jeg vurderer også motorbytte i Arvikaracern. Jeg vet at adapter fåes til 120S drevet for Mitsubishi/Vetus. Fåes dette også til Kubota/Nanni og Sole? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.