Suzuki Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 KRAPYL: Tror adapteren kan kjøpes løst fra Vetus. Skal passe på fler enn Vetusmotoren. Ett eller annet sted har jeg en link om dette ? Blir nysgjerrig da, hva slags seiler har du ? - Arvikaraceren, er det en COMFORT 30 ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 32 Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirFrode Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Hei! Vet ikke om det hjelper deg noe å se på disse sidene her, eller? Kanskje du allerede har gjort også...... http://www.nannidiesel.com/eintro.htm http://www.vetus.com/frame-cat.htm Virker som det blir brukt basismotorer av kjente merker ihvertfall. Ellers så vil jeg nok si meg enig med Lasse. Det er mye penger for en gammel motor som du ikke vet så mye om. Er dette en saltvannskjølt motor? Jeg kjenner ikke typen inngående, men hvis så er tillfelle vet du jo ikke noe om hvor lenge kjølekappen holder f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Fant ut at Maskin & Marindelar AB i Gøteborg har Nannidiesler med adapter til 110/120 drev fra 14 til 37 HK. De kjører kampanje på dem i disse dager. Virker som hyggelige priser. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Unnskyld at jeg blander meg i diskusjonen men: Jeg vurderer også motorbytte i Arvikaracern. Jeg vet at adapter fåes til 120S drevet for Mitsubishi/Vetus. Fåes dette også til Kubota/Nanni og Sole? Nanni importøren har også tilbud nå, i kraft av sitt 90 år jubileum som motorfabrikk. Fikkk hyggelig mail derfra i dag. Kunne levere 20HK til prisen av 14 HK. - Men trenger jeg virkelig 20HK ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Noen ekstra hester kan ikke skade, tvert imot. De er gode å ha når du stamper i motsjø. Mange eldre seilbåter er levert med for svake motorer. Forstår jeg det slik at du kan få en ny motor til 14K eller? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Lasse: Prisen på 21 Hk på tilbud er 49 252,-. Det er samme pris som de tar for 14 HK en. MAO " gratis" hester. jeg har i dag 16,5 HK og synes dette holder bra, også imot været. Selvfølgelig skader det ikke med litt mer krutt, men det var dette med prisen da... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Ja, 49K ligger langt utenfor budsjett (sukk). Når det gjelder den overhalte MD11 motoren synes jeg sånn umiddelbart at det måtte virk fristende. Så slo meg at dette minner litt om å kjøpe gammel bruktbil til høy pris. Så for meg en gammel opel der det var sveiset rust, skrudd på motoren og klint på ny lakk. Kan gå bra i mange år, men kan også medføre masse trøbbel. Vet du sånn ca hva det koste å sette istand den du har hvis du gjør det selv? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Lasse: nei, har ingen sikker oversikt på prisnivået ved en "selvreperasjon". Problemet ligger i at det ikke er lett å skaffe deler til MD2 en lengre. Jeg må sjekke dette ut nærmere, å koste på den 6-8-10 K er egentlig greit nok det, forutsatt at resultatet blir sånn nogenlunde. Har DREVIA på dagens ringeliste. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 har fått priser fra DREVIA. Ringer til stemplene samt nødvendige pakninger vil komme på ca 4500 +-. Vannpumpe overhaling etc kommer i tillegg. Tipper jeg forsøker dette. Kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle få til dette. Med evt litt brukte deler bør jeg kunne få til et bra resultat for en 7-8-9 høvdinger. Og da VET jeg hva som er gjordt, samt at jeg VET hvordan det er utført, samt evt. svake punkter. Punkt en blir å få motoren ut av båten, som ligger på Sjølyst. Noen som har en kranbil ?? ( båten står inntil gjerdet, ved sykkelstien, mao. plass til en kranbil på utsiden av gjerdet..) Suzuki - mekke motor er faktisk ganske gøy, bare ikke i fellesferien Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Eppa Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Punkt en blir å få motoren ut av båten, som ligger på Sjølyst.Anbefaler deg å kløyve motoren og sjekke hvor slitt delene er før du går til investering av de nødvendige deler. Er jeg redd du kan få ubehagelige overraskelser. Kan lett være at du må skifte mer enn du tror (og håper) Det gjorde i allefall jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 har kanskje glemt å nevne at min MD2 har vært ferskvannskjølt... lenge.. det BØR kunne ha en positiv innvirkning. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 12.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2003 Nå er jeg tilbydt en MD2002. Skal være i bra stand, prisen er grei, men motoren mangler gir. Passer det med gir fra MD IIC / IID på denne ? Kunne vært greit med en motor av en nyere årgang enn den jeg har i dag, som tidligere nevt, ikke minst pga. deletilgang. Tips mottas Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 13.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2003 er det virkelig ingen som kjenner 2002 motoren ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 13.November.2003 Del på Facebook Svart 13.November.2003 har motatt følgende om motoren: Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i verksted. Reparasjonen er utført av meg. Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel.. Ikke lett dette nei, kunne jeg bruke det giret jeg har, tror jeg jeg ville forsøke gitt.. Suzuki Hvis han med den nymalte motoren har gjort en bra jobb, så burde han minimum ha tatt litt bilder av det arbeidet som han har (ikke har?) gjort. Jeg har selv planer om å plukke fra hverandre min gamle gode Yanmar i vinter, og da vil jeg i tillegg til å male den pent selvfølgelig ta bilder som dokumentasjon. (Tilfelle salg en gang!) mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 14.November.2003 Del på Facebook Svart 14.November.2003 Jeg har MD 2002. Og det er jo en motor i samme serie som 2001 og 2003. Bare at 2001 er på 9 HK, og 2003 vel er på 28. 2003 finnes vel og med turbo, og er da på noen og 40 HK. Disse motorene er jo forgjengerne til dagens 2010, 2020 og 2030, og sees jo på som mye mer moderne og bedre motorer, enn de gamle MD ene. Dessuten går de mye, mye roligere og finere. I tillegg til at de er mye mer servicevennlige enn de gamle. Dette i og med at alt ligger i fronten på disse motorene. Dvs. peilepinnen, påfyllingshull, impeller, viftereim, dieselfilter, oljefilter etc... Disse motorene ble produsert i hele 10 år, i fra 1983/1984 til 1994. Og er helt kurante å få tak i deler til. Eneste er at de er noe trege å starte når det er kaldt, men med et kaldstartriks er det ikke noe problem. Imidlertid har jeg et problem på min, som hverken jeg eller Volvo verkstedet her finner ut av, og det er at den går seg varm, etter en tid med vanlig marsjfartturtall. De har hatt oppe varmeveksler, slanger og alt som heter kanaler skal være reine og vidåpne. Termostat er sjekket, og allikevel får jeg temperaturalarm. Jeg fatter det ikke Denne motoren finner Du det meste om på nettet også, men her har Du i hvert fall et par bilder av den: Samt et par linker: http://home.no.net/rmathies/comfort/handbo...o/brosjyre1.htm http://home.no.net/rmathies/comfort/handboker.htm Her finner Du komplett håndbok og brukermanual til den: http://motoren.ath.cx/ Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2003 kan noen bekrefte at CC bredden mellom bolthullene er 410mm på 2002 motoren ? Alle i MD 1,2,3 serien har vel denne bredden, greit hvis den passer rett på fundamentet, å støpe om dette er jo litt av en jobb .. !? Har finni måleskisser, men de er litt tvetydige her og der.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonny Svart 14.November.2003 Del på Facebook Svart 14.November.2003 Hei* Hva må Du gi for den 2002 motoren? Jeg ga forresten 15 tusen for min, inkl. drev. Måtte ha nytt drev og jeg, selv om jeg hadde 120 drev i fra før, tilkoblet en MD7B, passet dette ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2003 nå står MD2`en i cockpit. Jeg har INGEN SOM HELST grunn til å betvile vektangivelsene på ca 195 kg. Nå må den ned på bakken, noen her med kranbil Jobben gikk greit den, litt tenking og grubling, samt masse forsyninger av taljer, stokker, tau, kjettinger, klosser, sag, hammer, skruer, jekkestropper gjorde susen.. Nå skal vi åpne å se snart, DET kan bli spennende.. MVH Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ooma Svart 2.Desember.2003 Del på Facebook Svart 2.Desember.2003 Har nett kjøpt ny motor til snekka, en ny SABB 50 Hk. Venter spent på levering. Dette medfører at min MD2 (ja en skikkelig en fra 1967-68) blir tatt ut i løpet av måneden. Denne kan fås enten i deler eller komplett. Motoren går fint, svetter litt på giret og svinghjulet (slitte simmerringer). Dyser og pumper er mindre enn 150 timer gamle og motoren er forøvrig i fin stand. Svært lite brukt (15 år i opplag for 10 år siden), og kun en eiger. Ta kontakt på oddoma@broadpark.no om noen er interessert. Ikke for å spre annonser, men tenkte dette kunne være interessant i diskusjonen her. mvh Ooma Sitér dette innlegget Oso Link to post
Slagskibet Svart 2.Desember.2003 Del på Facebook Svart 2.Desember.2003 Eller enda.BYttet luftfilter.Hvormye koster et sånt seildrev?Ser etter brukt for en kar i Polen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.