Jump to content

Volvo penta MD2, MD2A eller MD2B

Suzuki

Recommended Posts

Hei!

Vet ikke om det hjelper deg noe å se på disse sidene her, eller? Kanskje du allerede har gjort også......

http://www.nannidiesel.com/eintro.htm

http://www.vetus.com/frame-cat.htm

Virker som det blir brukt basismotorer av kjente merker ihvertfall.

Ellers så vil jeg nok si meg enig med Lasse. Det er mye penger for en gammel motor som du ikke vet så mye om. Er dette en saltvannskjølt motor? Jeg kjenner ikke typen inngående, men hvis så er tillfelle vet du jo ikke noe om hvor lenge kjølekappen holder f.eks.

Unnskyld at jeg blander meg i diskusjonen men:

Jeg vurderer også motorbytte i Arvikaracern. Jeg vet at adapter fåes til 120S drevet for Mitsubishi/Vetus. Fåes dette også til Kubota/Nanni og Sole?

Nanni importøren har også tilbud nå, i kraft av sitt 90 år jubileum som motorfabrikk.

Fikkk hyggelig mail derfra i dag. Kunne levere 20HK til prisen av 14 HK.

- Men trenger jeg virkelig 20HK ?

Suzuki

No boat needed..

Ja, 49K ligger langt utenfor budsjett (sukk). Når det gjelder den overhalte MD11 motoren synes jeg sånn umiddelbart at det måtte virk fristende. Så slo meg at dette minner litt om å kjøpe gammel bruktbil til høy pris.

Så for meg en gammel opel der det var sveiset rust, skrudd  på motoren og klint på ny lakk.

Kan gå bra i mange år, men kan også medføre masse trøbbel.

Vet du sånn ca hva det koste å sette istand den du har hvis du gjør det selv?

Lasse: nei, har ingen sikker oversikt på prisnivået ved en "selvreperasjon". Problemet ligger i at det ikke er lett å skaffe deler til MD2 en lengre. Jeg må sjekke dette ut nærmere, å koste på den 6-8-10 K er egentlig greit nok det, forutsatt at resultatet blir sånn nogenlunde.

Har DREVIA på dagens ringeliste.

Suzuki

No boat needed..

har fått priser fra DREVIA. Ringer til stemplene samt nødvendige pakninger vil komme på ca 4500 +-. Vannpumpe overhaling etc kommer i tillegg. Tipper jeg forsøker dette.

Kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle få til dette. Med evt litt brukte deler bør jeg kunne få til et bra resultat for en 7-8-9 høvdinger. Og da VET jeg hva som er gjordt, samt at jeg VET hvordan det er utført, samt evt. svake punkter.

Punkt en blir å få motoren ut av båten, som ligger på Sjølyst. Noen som har en kranbil  ??

( båten står inntil gjerdet, ved sykkelstien, mao. plass til en kranbil på utsiden av gjerdet..)

Suzuki  - mekke motor er faktisk ganske gøy, bare ikke i fellesferien  :crazy:  :sad:

No boat needed..

• 4 uker senere...

har motatt følgende om motoren:

Det er skiftet midtre rammelager, begge veivlager, stempelringer, honet sylindre, reingjort kjølesystem, renovert topper, sjekket dyser, nye toppakninger, kontrollert vannpumpe samt lakkert og prøvekjørt i  verksted.

Reparasjonen er utført av meg.

Så hva skal jeg mene, har iallefall sett fyren har annonsert motorer ved flere anledninger. Vill regne med noen visste noe hvis dette var sorgens kapittel..

Ikke lett dette nei, kunne jeg bruke det giret jeg har, tror jeg jeg ville forsøke gitt..

Suzuki

Hvis han med den nymalte motoren har gjort en bra jobb, så burde han minimum ha tatt litt bilder av det arbeidet som han har (ikke har?) gjort.

Jeg har selv planer om å plukke fra hverandre min gamle gode Yanmar i vinter, og da vil jeg i tillegg til å male den pent selvfølgelig ta bilder som dokumentasjon. (Tilfelle salg en gang!)

mvh

Barsk 1

:lol:

Jeg har MD 2002.

Og det er jo en motor i samme serie som 2001 og 2003. Bare at 2001 er på 9 HK, og 2003 vel er på 28. 2003 finnes vel og med turbo, og er da på noen og 40 HK. Disse motorene er jo forgjengerne til dagens 2010, 2020 og 2030, og sees jo på som mye mer moderne og bedre motorer, enn de gamle MD ene.

Dessuten går de mye, mye roligere og finere. I tillegg til at de er mye mer servicevennlige enn de gamle. Dette i og med at alt ligger i fronten på disse motorene. Dvs. peilepinnen, påfyllingshull, impeller, viftereim, dieselfilter, oljefilter etc...

Disse motorene ble produsert i hele 10 år, i fra 1983/1984 til 1994. Og er helt kurante å få tak i deler til.

Eneste er at de er noe trege å starte når det er kaldt, men med et kaldstartriks er det ikke noe problem.

Imidlertid har jeg et problem på min, som hverken jeg eller Volvo verkstedet her finner ut av, og det er at den går seg varm, etter en tid med vanlig marsjfartturtall. De har hatt oppe varmeveksler, slanger og alt som heter kanaler skal være reine og vidåpne. Termostat er sjekket, og allikevel får jeg temperaturalarm. Jeg fatter det ikke  :lol:

Denne motoren finner Du det meste om på nettet også, men her har Du i hvert fall et par bilder av den:

Bilde

Samt et par linker:

http://home.no.net/rmathies/comfort/handbo...o/brosjyre1.htm

http://home.no.net/rmathies/comfort/handboker.htm

Her finner Du komplett håndbok og brukermanual til den:

http://motoren.ath.cx/

• 3 uker senere...

nå står MD2`en i cockpit.

Jeg har INGEN SOM HELST grunn til å betvile vektangivelsene på ca 195 kg.  :lol:

Nå må den ned på bakken, noen her med kranbil   :lol:

Jobben gikk greit den, litt tenking og grubling, samt masse forsyninger av taljer, stokker, tau, kjettinger, klosser, sag, hammer, skruer, jekkestropper gjorde susen..

Nå skal vi åpne å se snart, DET kan bli spennende..

MVH

Suzuki

No boat needed..

Har nett kjøpt ny motor til snekka, en ny SABB 50 Hk. Venter spent på levering. Dette medfører at min MD2 (ja en skikkelig en fra 1967-68) blir tatt ut i løpet av måneden. Denne kan fås enten i deler eller komplett. Motoren går fint, svetter litt på giret og svinghjulet (slitte simmerringer). Dyser og pumper er mindre enn 150 timer gamle og motoren er forøvrig i fin stand. Svært lite brukt (15 år i opplag for 10 år siden), og kun en eiger. Ta kontakt på oddoma@broadpark.no om noen er interessert. Ikke for å spre annonser, men tenkte dette kunne være interessant i diskusjonen her.

mvh

Ooma

Oso

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...