Jump to content

Ljuge knop

Tallisman

Recommended Posts

Etter 18 års erfaring som båteier har jeg lært mye forskjellig om båt .Tenkte jeg skulle komme inn på ett av tingene jeg har lært og det er att di fleste båt eiere må på død og liv tilføre båtens toppfart og marsjfart en 2-3-4 knopp mer . Er i disse dager på jakt etter ny båt og har vært og besigtiget 4 Båter uten att dett har resultert i kjøp samtlige av di Båter jeg har sett på har aldrig vært i nærheten av den toppfarten som har vært opppgitt i salgsprospekt. Noen som kjenner seg igjen. Er det forøvrig noen som har en god turbåt ikke eldre 94 mod til salgs i prisklasse opptil 900.000 med yanmar motor så send meg gjerne en mail .

rart det der.

" alle " oppgir masjfart på 1-2kn mer enn meg, med ditto øket toppfart.

Jeg har ny motor, fast propell, nysmurt bunn og effekt så det holder.

Litt tasting med kalkulatoren, og VOILA, båten min kan egentlig ikke gå raskere enn jeg får den til å gå. De som oppgir vesentlig mer fart, har enten

1) Opphevet etpar fysiske lover

eller

2) Tatt i så det holder. Og litt til.

Suzuki

No boat needed..

Det er vel som med biler vet du, Toppfart er oppgitt som teoretisk mulig oppnåelig ved:

1: Medvind.

2: Nedoverbakke

3: Man gjør som i fysikktimene på skolen, ser bort ifra friksjon

4: Fører har sterk hjemlengsel, og det er kjøttkake til middag

Bortsett fra punkt 2 er det jo direkte overførbart til båt. Nedoverbakker er det jo mange av, men de er jo så j*** korte :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Testene til Windy er publisert på deres internettsider. Vi har ennå ikke oppnådd de 39,7 knop båten skal gjøre i følge denne testen utført av VP. Årsaken tror jeg er

1. Testen er gjort i 15 grader varmt vann

2. Testen er gjort i 15 graer kald luft

3. Vi har HT på båten - den fungerer nok som luftbrems.

Men det fine er at VP oppgir alle data for å oppnå denne farten. Så jeg skal teste igjen til våren.Vår båt gjøre 38 knop - stort sett uansett hvor mye last vi har ombord

Om våren går Nord Westen i drøye 21 knop. Om høsten truer jeg den såvidt over 17. Allikevel blir de annonsert med 22 knop av enkelte. Slik må man trekke fra dersom man kjøper båt litt ut på sommeren. Man putter så mye "unyttig" ombord. Og skoget trekker vann det også. Så fyller man opp vanntank. Septiken er havfull og bunkersen er toppet til påfyllingshullet.

Resultatet av dette blir noen mindre knop. Spesiellt når vanntemperaturen kryper opp mot 20 grader.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da jeg gikk kailangs og lurte på min første båt var jeg bortom A. Kleppa som er båtmegler/forhandler for diverse merker (på Grasholmen i Stavanger). Han sa noe sånt som at: "Det finnes selgerknop, meglerknop og diverse andre lygeknop, men de aller verste er fabrikk-knop". I ettertid har det gått opp for meg at det var veldig rett.

"Det finnes selgerknop, meglerknop og diverse andre lygeknop, men de aller verste er fabrikk-knop".

Godt mulig at fabrikken har oppnådd det tallet de skryter av - men da gjerne med en prototyp/plugg som er ribbet for det meste, og målt under optimale forhold med medvind, medstrøm, hjemlengsel & kjøttkaker til middag.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Akkurat det varierer nok en hel del fra fabrikk til fabrikk. Særlig viktig er det at fabrikken angir under hvilke forhold båtene er testet.

SE feks denne testen av Windy 37. Det er ikke mye som er overlatt til egen fantasi her. Det eneste jeg ikke vet er hvordan de har målt hastigheten, dvs er den målt som et snitt av to kjøringer motsatt vei slik det bør være.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...