At-le Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Hei Giret står fri kraftig vribrasjoner. Giret kobles ga litt mindre vribrasjon (2-3 knop).Etter 4-5 knop blir nesten ingen vribrasjon. Ifjor det var omvendt giret stod fri nesten ingen vribrasjon. Men kjørte over 8 knop mer vribrasjon. Merkelig.... At-le Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 kan det være at tomgangsturtallet ikke er det samme som i fjor? ser ellers at du har justert motorlabbene, hvis de er skrudd høyt opp kan det bli vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) kan det være at tomgangsturtallet ikke er det samme som i fjor? ser ellers at du har justert motorlabbene, hvis de er skrudd høyt opp kan det bli vibrasjoner. Ja det er ny motorlabber og juster litt høy.Det var feil plass gammel motorlabber og tung ujevn fra stevnebeslag til giret. Nå den er perfekt riktig plass. Mulig må tillegg plate(syrefast) fot inn under motorlabb og juster ned slik det blir ikke vribrasjon. Enig. At-le Redigert 13.Mai.2007 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 jeg tror det kan være lurt. er de justert høyt varer de heller ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Er vel bedre og shimse opp under motorlabb uansett, og kun bruke mutteren på labben for den siste lille justering. Jeg skal ihvertfall det, da jeg har en blytung motor, aldri om jeg hadde tørt og satt den høyt på boltene Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Skal til båten og foto bilder i motorlabber imorra. Og send innlegg her. At-le Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Det kan også være at det har blitt en liten høydeforskjell mellom de fire motorlabbene som gjør at du får vibrasjoner når giret står i fri. Jeg ville vært bekymret når vibrasjonene er så store at du får tendens til bølgedannelse på vannet på utsiden av skroget. Det er etter mitt skjønn viktig at du justerer dette før vårens turer starter for fullt. Det er et bra utvalg motorlabber både hos Vetus og hos Sleipner Motor i Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Det er et bra utvalg motorlabber både hos Vetus og hos Sleipner Motor i Fredrikstad. Har ny motorlabber i båten, handler hos Progress. At-le Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Er det slik at vibrasjonene i motoren og bølgedannelsen på utsiden av skroget bare kommer når giret står i fri, eller er også vibrasjonene tilstede evt. øker el. avtar når giret kobles inn ved laveste turtall? Hei. Jeg trodde hele tid det var motorlabber skyld pga vi har skiftet ny motorlabber siden før båten er sjøsatt. Men det var årsak lav turtall og ga vribrasjon. Ikke motorlabber. Kameraten min er flink og juster litt opp turtall idag. Ble nesten borte vribrasjon. Det er i orden nå. Takk for alle BP medlemmer hjelper meg. Tusen takk til roaldbj også. Takk for min kameraten. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Sveve Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Jeg antar at du har fått en ujevnhet i propellen, det kan selvsagt være akslingen også, men begynn med propellen. Bruk noe som referanse og vri på akslingen for å se om bladene har lik avstand til referansen. Hvis ikke så leverer du propellen til retting hos WinRace Propellers på Hisøy ved Arendal. Da blir den bedre enn ny. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 (redigert) Jeg antar at du har fått en ujevnhet i propellen, det kan selvsagt være akslingen også, men begynn med propellen. Bruk noe som referanse og vri på akslingen for å se om bladene har lik avstand til referansen. Hvis ikke så leverer du propellen til retting hos WinRace Propellers på Hisøy ved Arendal. Da blir den bedre enn ny. Nei har prøvde kjørte fra 2-3 knop til 14,7 knop siste fredag. Perfekt og nesten ikke vribrasjon.Aksel og propell har vært kontroll av min svoger som jobben dreiebenk/mekanisk ,ingen ujevn av dem. Bare problem tomgang fri giret ga vribrasjon. Da juster litt opp turtall 650 til ca litt under 750 og tomgang nesten borte vribrasjon. Nå alt er i orden. At-le Redigert 15.Mai.2007 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Bare problem tomgang fri giret ga vribrasjon. Da juster litt opp turtall 650 til ca litt under 750 og tomgang nesten borte vribrasjon. Nå alt er i orden. At-le Høres ut som om dysene dine trenger en sjekk. Hvis 750 rpm er turtallet som foreskrives av motorfabrikant, så er det ok. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Høres ut som om dysene dine trenger en sjekk. Hvis 750 rpm er turtallet som foreskrives av motorfabrikant, så er det ok. Hei. Jepp følger etter fabrikant står tomgang fra 650-750 turtall. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Vel labbene ser jeg er dårlige... Vibrasjonene er til å leve med men det er vel ikke bra å kjøre slik i lengden.. Har også Ford i båten, men har en 2704 ET med turbo. Det er et Borg Warner 72 V-gear på motoren og vekten er vel da omtrent det samme som på din motor. Har de siste årene følt at vibrasjonen i båten har økt. I år har jeg satt på en ny 4 bl propell som er avballansert. Regnet da med at vibrasjonene skulle avta. Det ble en ganske bra bedring på lave turtall, men når motoren nærmer seg turtall for kontinuerlig drift ca 2200 er støyen mer enn den var med den gamle propellen. Min mistanke går nå til motorlabbene som er gamle. Hadde planlagt å skifte de uansett, men ville ta en ting om gangen for å se virkningen. Så mitt spøsrmål til deg: Har du skiftet motorlabber og i så fall, hvordan gikk det? Sitér dette innlegget Link to post
Scan Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Har problemer med vibrasjoner i skrog på antares 6.80 motor 115 Suzuki , noen som har opplevd dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.