Jump to content

Vibrasjoner i skrog


2715e

Recommended Posts

quote.gif

 

Hei

Giret står fri kraftig vribrasjoner. Giret kobles ga litt mindre vribrasjon (2-3 knop).Etter 4-5 knop blir nesten ingen vribrasjon. Ifjor det var omvendt giret stod fri nesten ingen vribrasjon. Men kjørte over 8 knop mer vribrasjon. Merkelig.... :rolleyes:

 

At-le :blush:

Link to post
Share on other sites

kan det være at tomgangsturtallet ikke er det samme som i fjor?

 

ser ellers at du har justert motorlabbene, hvis de er skrudd høyt opp kan det bli vibrasjoner.

 

Ja det er ny motorlabber og juster litt høy.Det var feil plass gammel motorlabber og tung ujevn fra stevnebeslag til giret. Nå den er perfekt riktig plass. Mulig må tillegg plate(syrefast) fot inn under motorlabb og juster ned slik det blir ikke vribrasjon. Enig. :yesnod:

 

At-le

Redigert av At-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan også være at det har blitt en liten høydeforskjell mellom de fire motorlabbene som gjør at du får vibrasjoner når giret står i fri.

 

Jeg ville vært bekymret når vibrasjonene er så store at du får tendens til bølgedannelse på vannet på utsiden av skroget.

 

Det er etter mitt skjønn viktig at du justerer dette før vårens turer starter for fullt.

 

Det er et bra utvalg motorlabber både hos Vetus og hos Sleipner Motor i Fredrikstad.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at vibrasjonene i motoren og bølgedannelsen på utsiden av skroget bare kommer når giret står i fri,

 

eller er også vibrasjonene tilstede evt. øker el. avtar når giret kobles inn ved laveste turtall?

 

Hei. Jeg trodde hele tid det var motorlabber skyld pga vi har skiftet ny motorlabber siden før båten er sjøsatt. Men det var årsak lav turtall og ga vribrasjon. Ikke motorlabber.

Kameraten min er flink og juster litt opp turtall idag. Ble nesten borte vribrasjon. Det er i orden nå. :yesnod: Takk for alle BP medlemmer hjelper meg. Tusen takk til roaldbj også. :sailing: Takk for min kameraten.

At-le :blush::cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du har fått en ujevnhet i propellen, det kan selvsagt være akslingen også, men begynn med propellen. Bruk noe som referanse og vri på akslingen for å se om bladene har lik avstand til referansen. Hvis ikke så leverer du propellen til retting hos WinRace Propellers på Hisøy ved Arendal. Da blir den bedre enn ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du har fått en ujevnhet i propellen, det kan selvsagt være akslingen også, men begynn med propellen. Bruk noe som referanse og vri på akslingen for å se om bladene har lik avstand til referansen. Hvis ikke så leverer du propellen til retting hos WinRace Propellers på Hisøy ved Arendal. Da blir den bedre enn ny.

 

Nei har prøvde kjørte fra 2-3 knop til 14,7 knop siste fredag. Perfekt og nesten ikke vribrasjon.Aksel og propell har vært kontroll av min svoger som jobben dreiebenk/mekanisk ,ingen ujevn av dem. Bare problem tomgang fri giret ga vribrasjon. Da juster litt opp turtall 650 til ca litt under 750 og tomgang nesten borte vribrasjon. Nå alt er i orden. :flag:

 

At-le :wink:

Redigert av At-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare problem tomgang fri giret ga vribrasjon. Da juster litt opp turtall 650 til ca litt under 750 og tomgang nesten borte vribrasjon. Nå alt er i orden.

 

At-le

 

Høres ut som om dysene dine trenger en sjekk. Hvis 750 rpm er turtallet som foreskrives av motorfabrikant, så er det ok.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Vel labbene ser jeg er dårlige...

Vibrasjonene er til å leve med men det er vel ikke bra å kjøre slik i lengden..

Har også Ford i båten, men har en 2704 ET med turbo. Det er et Borg Warner 72 V-gear på motoren og vekten er vel da omtrent det samme som på din motor.

 

Har de siste årene følt at vibrasjonen i båten har økt. I år har jeg satt på en ny 4 bl propell som er avballansert. Regnet da med at vibrasjonene skulle avta. Det ble en ganske bra bedring på lave turtall, men når motoren nærmer seg turtall for kontinuerlig drift ca 2200 er støyen mer enn den var med den gamle propellen.

 

Min mistanke går nå til motorlabbene som er gamle. Hadde planlagt å skifte de uansett, men ville ta en ting om gangen for å se virkningen.

 

Så mitt spøsrmål til deg: Har du skiftet motorlabber og i så fall, hvordan gikk det?

:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...