jma001 Startet 25.September.2006 Link til dette innlegget Startet 25.September.2006 Ekspansjonstanken for defrosterveske inneholder "plutselig" ca. 1/2 til 1 liter for mye kjøleveske i forhold til normalstanden - når motoren er kald. Altså skulle man tro at motorens interne kjølesystem har en manko på 1/2 til 1 liter kjøleveske. Det er heller ingen merkbar unormalitet mht motorens gange eller temperatur. 1) Hva kan den høye frostveskestanden i ekspansjonstanken tyde på? 2) Kan det være noe alvorlig på ferde - som f.eks. at en "uønsket veske" - på en aller annen måte - har tatt plassen for den ekspanderte kjøleveska i motoren? I såfall har jeg grunn til engstelse, eller? 3) Er der noen her på forumet som har erfaring med dette, og som kan anbefale hva jeg evt. bør undersøke eller foreta meg? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 (redigert) mener å ha lest her på forumet om lekasje i motorens varmeveksler. Er det lekarsje mellom ferskvann og saltvannsdelen i varmeveksleren vil trykket fra saltvannsiden være høyere, og man kan sjekke dette ved å starte motoren uten påfyllingslokket for å se om det etterhvert renner over. Redigert 25.September.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Åpn opp "radiatorlokket" på varmeveksleren eller hvor det nå er. Stikk fingeren nedi. Smak på vannet. Om varmeveksleren er gåen, vil du garantert kjenne saltsmaken. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
index Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Ikke smak for mye! Glykol er giftig..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RITS Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Ikke smak for mye! Glykol er giftig..... Og glykol smaker søtt... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Brigg Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Og om varmeveksleren er i orden vil du garantert kjenne smaken av frostveske, og det er slettes ikke noe godt har jeg erfart. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jma001 Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Takker for svar. Har ikke fått tid til å gjøre de foreslåtte kontroller. MEN dersom årsaken til den ekspanderte kjølevesken IKKE er lekkasje i varmeveksleren, hva kan da være en rimelig alternatv forklaring? Eller har dette fenomenet bare EN forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Har du prøvd og åpne lokket slik at det kommer luft til? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 (redigert) MEN dersom ... IKKE er lekkasje hvordan farve er det på væsken i ekspansjonstanken? noenlunde klar/ veeldig grumsete? Jeg kan tenke meg en annen årsak, hvis slangen som skal suge væsken tilbake lekker litt vil vel ikke kjølevæsken gå tilbake til motoren når den avkjøles, istedenfor blir det manko med kjølevæske i varmeveksleren på kald motor. ..? bare en teori. ps, ser frem til forklaringen. Redigert 26.September.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Har du prøvd og åpne lokket slik at det kommer luft til? Har åpnet trykk-lokket og legger merke til følgende: 1.Det er mer bobling (bevegelse) i kjøleveska i "problemmotoren" enn det er i den andre motorens kjøleveske. 2. Jeg kan IKKE se at kjølevesken har noen uvanlig konsistens, lukt, farge eller smak. Jeg lurer altså fortsatt på hva årsaken kan være. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 var begge motorene like varme da? er termostaten lukket vil vel ikke kjølevæsken sirkulere i varmeveksleren, bare rundt i blokken. (hvis du fyller på den siden varmeveksleren er på) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 var begge motorene like varme da? er termostaten lukket vil vel ikke kjølevæsken sirkulere i varmeveksleren, bare rundt i blokken. (hvis du fyller på den siden varmeveksleren er på) Du sier noe der. 1)Faktisk var motoren helt nystartet og kald da jeg åpnet trykk-lokket, som sitter oppå varmeveksleren, og bl.a. konstaterte at det var sirkulasjon og bevegelse i kjøleveska. Sirkulasjon i varmeveksleren skulle det - etter din teori - ikke være på en kald motor, eller? 2)På den andre motoren hvor jeg ikke har for mye ekspandret kjøleveske i ekspansjonstanken, som også var kald, var der ingen sirkulasjon/bevegelse i kjøleveska. Vedr.1: Snakker vi kanskje om termostatfeil/pumpefeil siden kjølevannet til varmeveksleren beveger seg på lakd motor? Har dere noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Att kjølevannet røre på seg trenger ikke si det samme som att det er noe galt , det kan være termostaten som står litt åpen. Har du vamtvannsbereder på denne motoren ? Hvis ja så kan det være denne som spøker med deg Har du forsøkt og lufte kjølesystemet ditt ? Hvordan er nivået i beholderen når motoren er kald ? Blir det mere vann i beholderen for hver gang du er ute og kjører? Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Har du prøvd og åpne lokket slik at det kommer luft til? Det bør man som en tommelfinger regel ikke gjøre, det skal være overtrykk i ekspansjonstanken. Trykk i systemet skal det være. Dette for at man skal få øket kokepunket for kjølevesken. Vann under trykk koker ved en høyere temperatur enn hva som er tilfelle ved vanlig atmosfæretrykk. Kan årsaken ligge i at vannet har hatt en høyere temperatur og at luft/høy temeratur har "økt nivået" i tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 (redigert) Trodde det var slik en luftet kjølvesken i motorene jeg, starter kald motor med lokket av... Redigert 26.September.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 For mye frostvæske i ekspansjonstank kan være forårsaket av flere ting. Det ene er selvsagt et dårlig luftet system, eller et system som trekker inn luft et sted. En annen måte det kan skje på er ved defekt topp/toppakning, da vil man (som regel) kunne se oljefilm i vannet også, det kan være en ide å få målt innhold av avgasser i kjølevæsken. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Vann hverken kommer av seg selv eller forsvinner av seg selv. 1. Sjekk oljenivå. Endringer her, hvit olje? 2. Olje i frostveske? Noen har en ekspansjonstank med en slange og liten sirukalsjon. Det kan derfor godt hende at olje/salt ikke kommer i denne. Sjekk i tilfelle på et sted hvor det er god sirkulasjon. 2. Smak på kjølevannet, skal ikke være smak av noe salt (kun smak..ikke drikk) 3. Kontroller frysepunktet. Er dette blitt lavere, har vesken blitt tynnet ut. Ergo det har kommet annet vann inn i systemet. 4. Som tidligere nevnt, sjekk at det ikke er lekasje i varmtvannsbrederen. Tøm denne helt, kjør motoren en tid og kontroller om det har kommet noe frostveske i tanken. Husk at denne ofte er under trykk og kan presse ferskvann inn i systemet. Enda bedre, forbikobl den og sjekk nivået over tid igjen. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Att kjølevannet røre på seg trenger ikke si det samme som att det er noe galt , det kan være termostaten som står litt åpen. Har du vamtvannsbereder på denne motoren ? Hvis ja så kan det være denne som spøker med deg Har du forsøkt og lufte kjølesystemet ditt ? Hvordan er nivået i beholderen når motoren er kald ? Blir det mere vann i beholderen for hver gang du er ute og kjører? 1) Ja, på denne motoren er det viderekobling til varmtvannsbereder. Har ikke kunnet registrere at den er lekk, men skal se nærmer på saken. Mener du at bevegelsen i kjøleveska, som kan observeres når trykklokket er tatt av, kommer av at kjøleveske sirkuleres via varmtvannberederen? 2) Hvordan lufter jeg kjølesystemet på en grei/enkel måte? 3) Nå motoren er kald er nivået i ekspansjonsbeholderen konstant høyere enn hva som er normalt. Nivået er IKKE økende, men konstant - noe som forhåpentligvis indikerer at der ikke er en lekkasje mellom sjøvannskrets og lukket krets, eller? Uten å vite eksakt, så begynner jeg å tro det er snakk om luft i systemet. I så tilfelle: Hvordan har denne lufta kommet inni det lukkede systemet? Kanskje via varmtvannberederen? Takker for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hvis det var luft i systemet skulle vannstanden vært lavere enn normalt når motoren er kald. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hvis det var luft i systemet skulle vannstanden vært lavere enn normalt når motoren er kald. Dersom det er kommet luft inn i systemet, vil vel denne lufta måtte fortrenge kjøleveske. At dette skulle bety LAVERE kjøleveske-stand kan jeg derfor ikke være enig i, eller er det noe jeg ikke forstår? Når motoren er varm, øker nivået i ekspansjonstanken ytterligere fra et i utgangspunktet for høyt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Dersom det er kommet luft inn i systemet, vil vel denne lufta måtte fortrenge kjøleveske.At dette skulle bety LAVERE kjøleveske-stand kan jeg derfor ikke være enig i, eller er det noe jeg ikke forstår? Enig der, hvordan står varmtvannstanken i forhold til motoren, høyere eller lavere? Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Enig der, hvordan står varmtvannstanken i forhold til motoren, høyere eller lavere? Det spørs på hvilke motornivå-punkt og tanknivå-punkt høyde skal sammenlignes. Kan du si meg det, så skal jeg fortelle hva som står høyest av vanntank og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Jeg tenker igrunn bare på hvor det kan samles luft og hvordan du kan fjerne denne luften... Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 28.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Jeg tenker igrunn bare på hvor det kan samles luft og hvordan du kan fjerne denne luften... Jeg begynner å helle til den oppfatning at fenomenet skyldes luftinntrengning ett eller annet sted i forbindelse med varmtvannsberederen - kanskje... Etter at jeg hadde motoren i gang med trykk-lokket av har trolig luft i systemet "boblet" seg ut - slik at det ble plass for mer frostveske, som jeg fylte på fra ekspansjonstanken. Kanskje det har stått luft i varmtvannsdelen av den interne kjølekretsen. Denne lufta har kanskje forplantet seg til motordelen og så har dette medført at frostveske er blitt ekspandert til ekspansjonsbeholderen... Nå ser det jaggu meg ut som om alt er normalt igjen. SPØRSMÅL: Hvordan kan jeg evt. ungå at luft kommer inn i kjølesystemet igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 En ekspansjonstanken er av motorleverandøren beregnet for en vis mengde veske(Fordi vesken utvider seg når den blir varm). Når du endrer systemet ved å legge til eks. en varmtvannsbereder, sjekk at du ikke øker veske mengden mer enn hva din ekspansjonstank er beregnet for. Gjør du det må du har størrer ekspansjonstanken eller en til (som må monteres i riktig høyde). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.