Jump to content

kubota BD722 20 hk går tregt rundt når den er varm

jensemann2

Recommended Posts

Hei. Min dieselmotor, kubota BD722 20 hk 3 syl, går prikkfritt, men det er noe som er rart. Det har lenge vært sånn at den går varm hvis jeg kjører helt full gass, men kan kjøre i timesvis dersom jeg tar av et par 100 omdreininger. Etter 12 timers kontinuerlig kjøring stoppet jeg motoren, den var da normalt varm, 80-85 grader. Prøvde så å starte den igjen, men da gikk starteren så tregt rundt at det ikke var mulig å få start. Måtte vente en halvtime på avkjøling av motoren, så startet den lett som bare det... Dette har skjedd flere ganger. Hva kan det være?

Det høres jo nesten ut som om motoren blir alt for varm og da utvider metallet seg og da er det fare for varmskæring,

har vært borti dette noen ganger motoren har blitt så varm at den ikke vil gå rundt mer men etter at den da har vært avkjølt en stund så har den gått bra igjen (da er man heldig).

Du bør nok sjekka at motoren får nok avkjøling\vann for sikkerhets skyld eller så kan det gå virkelig ille vist motoren skjærer seg helt.

Har tørnet den manuelt, og det er ikke noe merkbar forskjell egentlig. Starteren sitter ganske integrert, så den blir vel sikkert ganske varm under kjøring. Motoren blir ikke så varm at temp.alarmen går, så den ligger på 80-90 grader..Jeg får prøve å ta ut starteren.

Grunnen til at jeg bekymret meg for treg motor var at jeg selv skiftet råde, og tenkte kanskje jeg hadde blingset med momentet da jeg skrudde til rådelageret på den ene sylinderen... Men det er jo 1 1/2 år siden jeg gjorde det, så da skulle det vel vært skjæring for leeenge siden?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...