jensemann2 Startet 26.September.2006 Del på Facebook Startet 26.September.2006 Hei. Min dieselmotor, kubota BD722 20 hk 3 syl, går prikkfritt, men det er noe som er rart. Det har lenge vært sånn at den går varm hvis jeg kjører helt full gass, men kan kjøre i timesvis dersom jeg tar av et par 100 omdreininger. Etter 12 timers kontinuerlig kjøring stoppet jeg motoren, den var da normalt varm, 80-85 grader. Prøvde så å starte den igjen, men da gikk starteren så tregt rundt at det ikke var mulig å få start. Måtte vente en halvtime på avkjøling av motoren, så startet den lett som bare det... Dette har skjedd flere ganger. Hva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Det høres jo nesten ut som om motoren blir alt for varm og da utvider metallet seg og da er det fare for varmskæring, har vært borti dette noen ganger motoren har blitt så varm at den ikke vil gå rundt mer men etter at den da har vært avkjølt en stund så har den gått bra igjen (da er man heldig). Du bør nok sjekka at motoren får nok avkjøling\vann for sikkerhets skyld eller så kan det gå virkelig ille vist motoren skjærer seg helt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Du har jo hatt kjøleproblemer tidligere... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 mitt råtips er at starteren begynner å bli sliten. Når den blir varm, klarer ikke lengre isolasjonen å holde stand. Forsøk å svive motoren manuelt med en pipenøkkel på veiva. Sjekk motstanden ved varm og kald motor. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 "Heatsoak" er et velkjent problem, at startere ikke yter normalt når de er varme. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Jeg ville tørnet motoren for hånd med nøkkel på svinghjulet når den er kald. Kjør så motoren god og varm, stopp den og tørn den på samme måte. Kjenner du forskjell..?? Hvis ikke så kan du se vekk fra skader i motoren. Da er det nok starteren. Varm motor er varm motor, har ikke noe å si om den har gått i en eller ti timer. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2006 Har tørnet den manuelt, og det er ikke noe merkbar forskjell egentlig. Starteren sitter ganske integrert, så den blir vel sikkert ganske varm under kjøring. Motoren blir ikke så varm at temp.alarmen går, så den ligger på 80-90 grader..Jeg får prøve å ta ut starteren. Grunnen til at jeg bekymret meg for treg motor var at jeg selv skiftet råde, og tenkte kanskje jeg hadde blingset med momentet da jeg skrudde til rådelageret på den ene sylinderen... Men det er jo 1 1/2 år siden jeg gjorde det, så da skulle det vel vært skjæring for leeenge siden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.