eysteind Startet 12.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2003 Hei! Teaken i min er begynt å bli stygt. dv. svart i endene og sprekker i lakk. Den var dei første 13 åra oljet og passet på, men den siste eieren passet ikke så godt på og lakket teaken et strøk. Det har ført til å den er er stygg. Da eg kjøpte den, trudde eg det berre var å pusse den ned og olje/lakke på nytt, men det viser seg å ikkje bli så enkelt. Har brukt lakkfjerner og pusset, men sprekker og svartsopp forblir. Somme plasser ser eg gjennom fineren. Vurdere nå å finere opp igjen interiøret i min båt. Men vet ikke helt om dette er vanskeleg eller dyrt. Ser en på gibud som selger 1mm teakfiner. Er det vanskelig å finere oppigjen finer? korleis limer man det? Vanlig trelim? Ser at på gibud selges det kun i 23cm bredde. Er dette vanlig bredde eller får man breiare? Blir det fint ved å legger 23cm finer kant i kant? 60kr/m2 er overkomelig og eg slipper mykje slit for å få den gamle fin. Finst det andre som selger finer? Dersom eg bytter fineren, kva bør eg da overflatebehandle med? Olje/lakk? Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 Man før kjøpt heile plater i 1 mm teak, som blir brukt utenpå møbler etc. Norebo (www.norebo.no) tror jeg selger dette. Hvor enkelt det blir å lime dette utenpå den gamle teaken, vet jeg ikke. Tror igrunn det blir letter å bruke material som er eit par millimeter tykkere. Når man limer finer blir det nemmlig gjort i spesielle finerpresser, som presser sammen hele plata med et avsindig trykk. Dersom du skal lime 1 mm teak på det gamle treværket er det nok lett for at det kan bli ujevnt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 12.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2003 Hei, prøv en av møbelfabrikkene i Stryn. Tonning Møbel er vel mest kjent for sine eikemøbler, men de har nok teakfiner også. Dessuten vil du få førsteklasses råd og kanskje litt hjelp til det du har tenkt å gjøre. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
MortenK Svart 13.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2003 Er det ikke lettere å bytte hele platene der fineren er dårlig istedet for å lime på noe som kanskje ikke blir fint engang? Svartsopp: hvis jeg ikke husker feil kan svartsopp klores bort, eventuelt bruke "ShipShape". Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
eysteind Svart 26.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2003 Ser at http://www.finerimport.no/ har over 80 forskjellige tresorter. Men er denne fineren spessiellt eller er den helt vanlig? Kva med prisklassen? Har litt lyst til å velge et anna treslag enn teak. Syns egentlig ikke teaker å fint. Vurdere Kirsebær. Finst det andre tresorter som passer i båt? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2003 Har fått tak i eikefiner for 40kr/m2. Trur dette blir finere enn teak. Dersom det er mulig, vil eg prøve å lime fineren på platene selv. Trur eg sparer en del kroner dersom eg klarer dette og får det fint. Planen eg har tenkt ut var å bruke kontaktlim/trelim til å lime fineren på kryssfinerplatene og legge en tykk plate både uder og over kryssfinerplatene. Tenkte å bruke tvinger til å presse. I hjørnene eg tenkt å bruke heilttre "boks" som eg freser en fin profil på og spor til finerplatene. Dermed har eg skjult dei stygge endane. Til benkeplater har eg tenkt å bruke heilttre. Høres dette greit ut? Alternativet er å få presset fineren på platene på en fabrik. Da må flata vare 100% flat, eg det tviler eg på. Dermed må eg til å høvle ned plata. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 20.November.2003 Del på Facebook Svart 20.November.2003 Har ikke så mye å bidra med idag men husk at eik er et av de reslagene som er VANSKELIGST å lime Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Tor_K Svart 20.November.2003 Del på Facebook Svart 20.November.2003 Hei! For ca 30 år siden lagde jeg høytalerkasser selv i sponplater. Disse finerte jeg med teakfiner. Lim fikk jeg kjøpt i ark som jeg la mellom spon og finer. Så var det på med strykejernet og "stryke" fineren. Det satt som et skudd! Men som sagt: Det er 30 år siden. Det er ikke sikkert at denne metoden brukes i dag. Dessuten kunne jo ikke denne metoden brukes på krumme flater. Tor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.