Jump to content

dårlig teak

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Teaken i min er begynt å bli stygt. dv. svart i endene og sprekker i lakk.

Den var dei første 13 åra oljet og passet på, men den siste eieren passet ikke så godt på og lakket teaken et strøk. Det har ført til å den er er stygg.

Da eg kjøpte den, trudde eg det berre var å pusse den ned og olje/lakke på nytt, men det viser seg å ikkje bli så enkelt.

Har brukt lakkfjerner og pusset, men sprekker og svartsopp forblir. Somme plasser ser eg gjennom fineren.

Vurdere nå å finere opp igjen interiøret i min båt. Men vet ikke helt om dette er vanskeleg eller dyrt. Ser en på gibud som selger 1mm teakfiner.

Er det vanskelig å finere oppigjen finer? korleis limer man det? Vanlig trelim?

Ser at på gibud selges det kun i 23cm bredde. Er dette vanlig bredde eller får man breiare? Blir det fint ved å legger 23cm finer kant i kant?

60kr/m2 er overkomelig og eg slipper mykje slit for å få den gamle fin.

Finst det andre som selger finer?

Dersom eg bytter fineren, kva bør eg da overflatebehandle med? Olje/lakk?

Man før kjøpt heile plater i 1 mm teak, som blir brukt utenpå møbler etc. Norebo (www.norebo.no) tror jeg selger dette.

Hvor enkelt det blir å lime dette utenpå den gamle teaken, vet jeg ikke. Tror igrunn det blir letter å bruke material som er eit par millimeter tykkere.

Når man limer finer blir det nemmlig gjort i spesielle finerpresser, som presser sammen hele plata med et avsindig trykk. Dersom du skal lime 1 mm teak på det gamle treværket er det nok lett for at det kan bli ujevnt resultat.

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har fått tak i eikefiner for 40kr/m2. Trur dette blir finere enn teak.

Dersom det er mulig, vil eg prøve å lime fineren på platene selv. Trur eg sparer en del kroner dersom eg klarer dette og får det fint.

Planen eg har tenkt ut var å bruke kontaktlim/trelim til å lime fineren på kryssfinerplatene og legge en tykk plate både uder og over kryssfinerplatene. Tenkte å bruke tvinger til å presse.

I hjørnene eg tenkt å bruke heilttre "boks" som eg freser en fin profil på og spor til finerplatene. Dermed har eg skjult dei stygge endane.

Til benkeplater har eg tenkt å bruke heilttre.

Høres dette greit ut?

Alternativet er å få presset fineren på platene på en fabrik. Da må flata vare 100% flat, eg det tviler eg på. Dermed må eg til å høvle ned plata.

Har ikke så mye å bidra med idag men husk at eik er et av de reslagene som er VANSKELIGST å lime

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei!

For ca 30 år siden lagde jeg høytalerkasser selv i sponplater. Disse finerte jeg med teakfiner. Lim fikk jeg kjøpt i ark som jeg la mellom spon og finer. Så var det på med strykejernet og "stryke" fineren. Det satt som et skudd!

Men som sagt: Det er 30 år siden. Det er ikke sikkert at denne metoden brukes i dag.

Dessuten kunne jo ikke denne metoden brukes på krumme flater.

Tor

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...