Jump to content

Girutveksling 1985 Evinrude 120hk V4 VRO

OnkelDonald

Recommended Posts

Jeg kjøpte den på finn ja. Fikk den for 14.000,- så synes det var en ganske grei deal? Så veldig pent ut innvendig for alderen gjorde den også.

Motornr er BE120TLCO.

Er det ikke sånn at 85-modellene har v6 kassen? Eller det litt opp og ned? Hvordan ser jeg hvilken girkasse jeg har uten å åpne det opp?

Aner ikke om det er en 1,8 looper, hvor ser jeg evt det?

En ting til du som er ekspert gammabusa. VRO systemet er koblet ut sånn som den er nå, og det har jeg ikke tenkt å gjøre noe med ettersom jeg har hørt mye pepper om VRO systemet. spiller ingen rolle for meg om jeg fyller olje på bensintanken eller egen tank;) Men slangen til tanken er bare kappet (på utsiden av motorlokket) og ikke plugget igjen. Vil det ikke suge falsk luft her? Bør jeg tette den?

Hvilken propell har du på din? Står 14 1/2 x 19 på min nå, men hvis girutveksling er 2:1 så bør jeg i følge slippkalkulatoren her på foumet opp et hakk? Snakket med en som hadde lik båt som jeg har og han hadde målt 43 gps knop på sin båt med en 90 Johnson 120hk. Bør vel kunne forvente samme fart på min med evinruden..

Hva bør toppturtall ligge på? 5500?

Redigert av kofalk (see edit history)

Hehe er det en 85 så er det en 1,8 liter Looper ja, ca 20 hk mer på propellen en på den gamle 140 crossflowen min, tror egentlig 120 hk har V4 kassen og 140 hk kun 86 har V6 men det enkleste er å ta av propellen og telle hvor mange splines du har, er du heldig er det 13 splines og da har jeg 21/22/23/24 tommers propeller du kunne ha testet, koster litt med frakt fra haugesund og tilbake men hvis du skal ha den på en ca 17 foter og forventer 35-40 knop uten altfor mye heising er Ballistic 21 tommeren min et godt valg, Rakerene på 22 og 24 liker masse heising og båt som løfter seg ut av vannet.

Det er hvertfall en 85 mod CO http://www.marinshopen.se/guide/omc/omc8098.htm

Tror jeg ville plugga VRO en ja, det beste ville vel vært å fjærna heile greia men da må du bytte til vanlig gammedlags bensinpumpe?

Ja ifølge amerikanerne ligger disse looperne på rundt 130 hk + - ,

de mest ihuga påstår til og med at går bedre en V6 150 hk en til omc, nå gjelder jo dette 140 hken men noen sier det egentlig ikke er noe særlig forskjell på 120/130/140 V4 looperne.

Jeg fikk med en Bayliner 17 da jeg kjøpte motoren min og med ballistic 21 tommeren fikk jeg 37 knop på den, da jeg tok den opp veide jeg den med ei vekt vi brukte når vi klassa kraner før og båt motor var akkurat 1000 kilo, huh, full av vann i skummet, denne pakken er oppgitt til å veie 650 kilo.

Nei jeg har ikke planer om å selge noen, kunne kanskje ha kvitta ballisticen da den er altfor lett for min lille skute....

Ballisticen har partnummer 335033, tipper rundt 13-1/2, raker 22 er også 13-1/2, 24???sikker det samme...23 er en alupropell 12-3/4 diameter

Må ut en tur snakkes

Redigert av gammabusa (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Hei. Jeg tar opp denne tråden igjen.

Har nettopp sett på en 1995 v4 90hp evinrude vro. Noen som

har kjennskap til vekten på denne??

Skal muligens på selco`n min. :-)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Såvidt jeg vet, samme 1.8l blokka, så vekta blir omtrent samme.

Vet ikke hvor mye vekt Selcoen tåler, Droll har vel en Merc rekkesekser på sin. Mener den er et sted rundt 130-140kg...?

Fått skikk på 50'en da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Joda 50`n blir bra. Har bare ikke oppdatert tråden. Jeg har demontert alt og sjekket verksted for boring. Har bestilt deler fra US. Tar nok litt lengre stund enn det jeg føler er bra.... Ferien min har startet (student), så jeg er lysten på det våte element.

Har som du ser tittet på en 90hk. Hadde vært artig med større motor som lett kunne gi en grei fart med fler mennesker i båten.

50`n gikk da greit nok. men føltes noe liten når båten var tungt lastet. Med 90 vil det nok hjelpe en del.. Såpass fornøyd tross skjæringsen at jeg har lyst på samme merke, bare litt større.. :smiley:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...