OnkelDonald Startet 26.September.2006 Link til dette innlegget Startet 26.September.2006 Noen som kan hjelpe meg med girutvekslingen på en 1985 modell Evinrude 120hk v4 utenbordsmotor? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hei igjen du, kjøpte du den på Finn???grrrrr misunnelig jeg nå, hehe er det en 1,8 Looper? Vet ikke om det er 2,0/1 eller 1,86/1, noen av de har V4(13splines girkasse) og noen har V6(15 splines) Vet du motornummeret¨på den? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 (redigert) Jeg kjøpte den på finn ja. Fikk den for 14.000,- så synes det var en ganske grei deal? Så veldig pent ut innvendig for alderen gjorde den også. Motornr er BE120TLCO. Er det ikke sånn at 85-modellene har v6 kassen? Eller det litt opp og ned? Hvordan ser jeg hvilken girkasse jeg har uten å åpne det opp? Aner ikke om det er en 1,8 looper, hvor ser jeg evt det? En ting til du som er ekspert gammabusa. VRO systemet er koblet ut sånn som den er nå, og det har jeg ikke tenkt å gjøre noe med ettersom jeg har hørt mye pepper om VRO systemet. spiller ingen rolle for meg om jeg fyller olje på bensintanken eller egen tank;) Men slangen til tanken er bare kappet (på utsiden av motorlokket) og ikke plugget igjen. Vil det ikke suge falsk luft her? Bør jeg tette den? Hvilken propell har du på din? Står 14 1/2 x 19 på min nå, men hvis girutveksling er 2:1 så bør jeg i følge slippkalkulatoren her på foumet opp et hakk? Snakket med en som hadde lik båt som jeg har og han hadde målt 43 gps knop på sin båt med en 90 Johnson 120hk. Bør vel kunne forvente samme fart på min med evinruden.. Hva bør toppturtall ligge på? 5500? Redigert 26.September.2006 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hehe er det en 85 så er det en 1,8 liter Looper ja, ca 20 hk mer på propellen en på den gamle 140 crossflowen min, tror egentlig 120 hk har V4 kassen og 140 hk kun 86 har V6 men det enkleste er å ta av propellen og telle hvor mange splines du har, er du heldig er det 13 splines og da har jeg 21/22/23/24 tommers propeller du kunne ha testet, koster litt med frakt fra haugesund og tilbake men hvis du skal ha den på en ca 17 foter og forventer 35-40 knop uten altfor mye heising er Ballistic 21 tommeren min et godt valg, Rakerene på 22 og 24 liker masse heising og båt som løfter seg ut av vannet. Det er hvertfall en 85 mod CO http://www.marinshopen.se/guide/omc/omc8098.htm Tror jeg ville plugga VRO en ja, det beste ville vel vært å fjærna heile greia men da må du bytte til vanlig gammedlags bensinpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 20 hester MER enn din 140? det skulle da tilsi omtrent 135 hester da? hvorfor har de da kaldt den for 120?? v4 kassen har 13 splines? og hvis det er dette jeg har så er utvekslingen 2:1? Er disse propellene til salgs evt? Hva skal du ha for de? Hva er diam på de? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 (redigert) Ja ifølge amerikanerne ligger disse looperne på rundt 130 hk + - , de mest ihuga påstår til og med at går bedre en V6 150 hk en til omc, nå gjelder jo dette 140 hken men noen sier det egentlig ikke er noe særlig forskjell på 120/130/140 V4 looperne. Jeg fikk med en Bayliner 17 da jeg kjøpte motoren min og med ballistic 21 tommeren fikk jeg 37 knop på den, da jeg tok den opp veide jeg den med ei vekt vi brukte når vi klassa kraner før og båt motor var akkurat 1000 kilo, huh, full av vann i skummet, denne pakken er oppgitt til å veie 650 kilo. Nei jeg har ikke planer om å selge noen, kunne kanskje ha kvitta ballisticen da den er altfor lett for min lille skute.... Ballisticen har partnummer 335033, tipper rundt 13-1/2, raker 22 er også 13-1/2, 24???sikker det samme...23 er en alupropell 12-3/4 diameter Må ut en tur snakkes Redigert 26.September.2006 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 OMC gikk over fra å oppgi hk på veiva til å oppgi hk på propellaksel , ca 83-84? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OnkelDonald Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Får bare teste litt når jeg får ekvipasjen på vannet til sommeren, tror båten min med denne motoren lander på 750kg eller noe sånt. Må sikkert ha 21 tommer iallefall... hva var diam på ballisticen din da? Hva er toppturtall disse skal jobbe på? Og hva er vekten på motoren? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 167 kilo, liker turtall så bør vel ha opp mot 6000 rpm på max, 13-1/8+21 Sitér dette innlegget Link to post
johnson_90 Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Må nok skuffe deg kofalk. Denne motoren har 15 splines på propellakslingen.Og skal vistnok være likt undervannshuset til V6. Hvordan jeg vet dette ? Jo jeg har eid denne motoren i 2 år. Solgte den 7/9 til en kar i Telemark. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hehe, så det var deg han hadde kjøpt den av. Motoren ble litt i overkant på båten hans sa han. Så da blir utvekslingen 1,86:1 da? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
johnson_90 Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Har en propell 15x17(stål) som passer til denne hvis det er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 står 14x19 på den nå. mistenker at det er litt lite men jeg må teste å prøve litt først :) Er det du som har montert ny starter på den? Hvordan har den fungert for deg ellers? Han jeg kjøpte av hadde jo bare hatt den noen uker så han hadde ikke den helt store erfaringen med den. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
johnson_90 Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det var forrige eier som monterte starteren.Propellen som sitter på er 14 1/2 x 19. Jeg solgte den som delemotor for 12500.- Med stålpropell 15x17 fikk jeg ca 34 knop på min selco,ganske tung. Håper motoren fungerer som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hvorfor solgte du den som delemotor? Hva var galt med den? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Hei igjen du, tror jeg sa feil til deg, tror den motoren din hare samme som meg, 2,0:1 utveksling, ville nå bare nevne det før du begynner å handle propeller.....du bør sjekke det opp........... Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Hmm.. min 1993 evinrude 120 vro har 13x19 propell, noen som har noen formening om alternative (gjerne blanke) propeller som passer til denne? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Viking. Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Hei. Jeg tar opp denne tråden igjen. Har nettopp sett på en 1995 v4 90hp evinrude vro. Noen som har kjennskap til vekten på denne?? Skal muligens på selco`n min. :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
ivar Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Mener den har samme vekt som den Gammabusa henviser til i en tidligere post, 167kg...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Viking. Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Ja jeg så det , mener du da at 90hk og 120 hk har samme vekt? Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
ivar Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Såvidt jeg vet, samme 1.8l blokka, så vekta blir omtrent samme. Vet ikke hvor mye vekt Selcoen tåler, Droll har vel en Merc rekkesekser på sin. Mener den er et sted rundt 130-140kg...? Fått skikk på 50'en da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Viking. Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Joda 50`n blir bra. Har bare ikke oppdatert tråden. Jeg har demontert alt og sjekket verksted for boring. Har bestilt deler fra US. Tar nok litt lengre stund enn det jeg føler er bra.... Ferien min har startet (student), så jeg er lysten på det våte element. Har som du ser tittet på en 90hk. Hadde vært artig med større motor som lett kunne gi en grei fart med fler mennesker i båten. 50`n gikk da greit nok. men føltes noe liten når båten var tungt lastet. Med 90 vil det nok hjelpe en del.. Såpass fornøyd tross skjæringsen at jeg har lyst på samme merke, bare litt større.. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Kanskje 90 v4 blir litt mye? Noen som har noen gode formeninger om det? Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
ivar Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Kanskje en 3-syl 70/75hk hadde gjort susen? , endel mer krefter enn 50hken uten altfor voldsom vektøkning, mener å huske at den veide rundt 110kg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.