Merlin Startet 26.September.2006 Link til dette innlegget Startet 26.September.2006 Hei Jeg skal feste en liten vinsj på hyttetaket på seilbåten(glassfiber sandwich). Finnes det gode alternativer til gjennomgående skruer med mutter og skive på baksiden? Jeg har vanskeligheter å komme til bak der jeg ønsker å feste vinsjen. Merlin Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hvor tykk er laminatet der du skal feste vinsjen,tror nok jeg ville forsøkt med igjenom gående. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hvis du ikke kommer til på baksiden og det ikke holder med vanlige skruer så fins det jo div.skrueankere slik som f.eks er til gips og hulromsplater som du kansje kan bruke? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Disse har svart belte i festemidler, samt mye snadder i verktøy http://www.motek.no/wsp/motekweb/frontend....&m_one=1015 Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Suzuki Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 nei, nei & atter nei. Nylonfester for betong, gipsankere, treskruer og andre festemetoder har en ting felles. De er overhodet ikke brukandes i båt på punkter med belastning av noe slag. Skal det bli etter boka,må kjernematerialet i dekket vekk / fjernes, og erstattes med solid laminat ( glassfibersparkel er bra ). Når dette er herdet, kan man borre gjennom og bruke muttre på baksiden. Alternativ der det ikke er mulig å komme til fra baksiden, er å lage et relativt digert høl, legge neddi en skrue med " roten ned" og fylle den ned med epoxy tilsatt fyllstoff. Dette sitter som svarte fy. Er det f.eks en vinsj som skal festes, kan man ha f.eks en ring med påsveiste bolter som støpes fast neddi dekket. Diameter lik vinsjbasen,med skruer fastsveist i selve platen. Evt.kan man laminere seg en plate, borre huller i denne, tre skruene igjenom fra undersiden og sikre skruene med mutte, før det hele støpes ned / inn. Helsikkens jobb, men det er det viset du får det bra på. Mange fine, fabrikkbyggede båter har innstøpt finerplater til formålet. Kjekt,ettersom vinsjene er det punktet på en båt som tar mest stryk. Etter noen år renner fint, brunt råttent vann inn i båten, ettersom det da er blitt lekkasjer her. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Merlin Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hei Takk for gode forslag. Til info, det er ca 2 cm tykt sadwichlaget. Jeg tenkte kanskje at et lim kunne være løsningen, eller en form for treskruer. Merlin Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 sandwichen blir flat, når du drar til skruene. Dessuten vil det flekse litt, og du får dermed lekkasjer. Avhengig av om båten din har DIVINYCELL eller BALSA kjernemateriale,er dette mindre eller mer krise. Særlig praktisk er det uansett ikke. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ivar Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Enig med Suzuki her, skal noe boltes fast , så må det være "hel ved" , og å feste noe sånt som en winch med annet enn gjennomgående er etter min mening å be om problemer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Jag skulle aldrig satt en winch utan att använda genomgående................som ivar o Suzuki säger det er til att be om trubbel har du kollat andre Jeanneau'er sitter det wincher der du tenkt dig så finns ju möjligheten att båten redan har en distansskiva i ett hårt material redan inplastat....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jon-Kåre Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Alternativ der det ikke er mulig å komme til fra baksiden, er å lage et relativt digert høl, legge neddi en skrue med " roten ned" og fylle den ned med epoxy tilsatt fyllstoff.Du får og slipp voks til å sette inn skruene med før du støper rundt de, da er det bare å skru de ut når epoksyen har herdet. Skal stå noe om dette i heftet reprasjon av trebåter og glassfiber...(husker ikke helt tittelen men det gjør Bastard) fra West System. Mener og at fremgangsmåte for ditt problem er omhandlet der uten at jeg er helt sikker Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ulysses Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hva skal vinsjen brukes til? Fall? Og hvor stor er liten? str 7, 16? Selv om vinsjen ikke er så stor, kan du få ganske stor beslastning på denne. Skriv litt mer, så er det lettere å hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Merlin Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hei Jeg har tatt signalene og takker så mye for gode råd. Merlin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.