Jump to content

teak - overflatebehandling

sailor

Recommended Posts

Hei.

Har et spørsmål om behandling av teak innvendig. Har sett på ny (brukt)båt. Teaken var oljet fra

tidligere. Jeg synes at den var svært skjoldete og ikke spessielt vakker. Selve teaken så hel og pen ut, men overflatefinishen var ikke så bra. Hvordan fungerer det å fjerne gammel olje, å bygge opp på ny? Går det an å pusse ned litt, for så å lakke med matt/ ev halvblank lakk? Er litt usikker på hva som gir best ressultat. Har noen meninger om hva eigeren kan ha gjort galt med tanke på dårlig sluttressultat?

Jeg er fornøyd med overflaten på teaken i min båt. Jeg ominredet et par år siden og i den anledning skiftet jeg ut skuffer og skapdører med nye i teak. Jeg behandlet dem med Hempel teak olje, flere strøk. Når dette var tørt gikk jeg over med den fineste stålull som du får hos Clas Ohlsson (tror det er 00) og BeesWax som jeg kjøpte hos en båtutstyrsforretning. Jeg hadde voksen på stålullen og "rubbet" overflatene til de ble halvblanke. Det ser ut til at voksen beskytter treverket mot at fuktighet trenger inn.

Dette anbefaler jeg i alle fall.  :lol:

Hei,

Har selv bygd båt og valgte å lakke alle alle sliteflater som gulv og bord, og har oljet alle andre flater. Lakk gir en blankere overflate, men selv synes jeg den silkematte overflaten olje gir er mye penere og se på.

Jeg vil konkludere slik opm man skal velge det ene eller det andre:

Lakk gir den hardeste overflaten. Den passer best for den som ønsker å bruke lang tid på å pusse ned, for så å slippe å gjøre noe som helst i de neste 5-10 årene (avhengig av solyset).

Olje påføres med svamp og er en mye enklere operasjon. Ulempen er at behandlingen må gjentas hvert 2-5 år alt avhegig av sollys. Den store fordelen med olje er at om man er uheldig og får en ripe i treverket er det bareå pusse ned med oljet smergelpapir, så er alt like fint igjen. En ripe i lakk krever mye mer arbeid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...