Jump to content

Hjelp! Min Yamaha 140 hk fusker :(


Daffy

Recommended Posts

Vet ikke helt om jeg tør si dette iallefall ikke her :rolleyes::lol:

I går hadde vi årets siste tur og det ble det også :headbang:

I fjor opplevde jeg en gang i august at motor døde ut ved full gass.
Slapp opp gassen så gikk den pent på tomgang.
Da var jeg redd den hadde gått varm, men jeg kunne holde på toppene med en gang så det var den ikke.
kjørte i gang igjen og den begynte å fuske ved motstand dro ned til halv gass ca... Fikk båten opp i plan og dro videre ut mot fullt uten problemer.
Søkte litt på emnet her og kom frem til at det sikkert var bensinpumpen som var problemet
Fikk dette problemet et par ganger til i løpet av sesongen. Prøvde da å pumpe på blæren uten at det hjalp nevneverdig. Kjøpte ny bensinpumpe likevel i vinter men monterte den ikke da jeg skiftet båt og tank/slange. Den gikk klokkerent da så jeg var sikker på at det hadde løst problemet.

Noen ganger har jeg hatt tendensen senere på sommeren. Da har det bare vært å slippe opp litt for så å gi på igjen så har den reagert bra.

I går skulle vi altså ut på den siste turen.
Motoren startet som vanlig lett og gikk relativt greit på tur til stedet vi skulle.
Etter ca tre kvarter skulle vi reise tilbake
Motor startet ikke uten choke (noe den pleier etter et par timer ihvertfall)
Jeg slet med å få den i plan. Måtte lirke frem og tilbake med gass for å få den til å gå rent.
Til slutt gikk det og etter ca 10 min gange på nesten full gass, dro jeg den ned til tomgang omtrent. Da jeg skulle gi på igjen fikk jeg den ikke i plan.

Jeg gjetter årsak er vann/kondens i bensin.
Båten har stått ubrukt i 1 måned med full tank.

Noen som har noen ide om noe annet det kan være?
Noen som kan høre seg til dette?
Har laget video i forskjellig kvalitet som kan ses på linkene under her:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Først ville eg tømt alle forgassere for bensin. Her kan det ligge noen vannperler som sperrer for tillførsel.

Som neste forsøk ville eg løsnet alle gjordinger til coilene og strammet til igjen.

 

Inget av dette som virker kan ein coil være dårlig. Har liten tro på CDI unit siden den virker av og til.

Dette kan også være så enkelt som pluggledning/ plugg som kodder det til for deg.

 

Bensin + gnist + luft og den skal gå..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Syns det minner om feil med bensintilførsel, f.eks at den suger falsk luft i en kobling, tanksil er tett e.l. Kan også være ventilene i blæra som skaper problemer. Hva med bensinfilteret på motoren, ser det greit ut?

Ser du har byttet båt (og dermed tank/slanger) underveis , men fortsatt samme problemet. Kan jo være at det har vært "gruff" i bensinsystemene på begge båtene?

 

Hvis du har ny pumpe så ville jeg forsøkt å byttet denne.

Vil i tillegg anbefale sterkt at du monterer filter m/ vannutskiller, det kan spare deg for mye problemer i ettertid.

 

Har hatt en defekt coil på min 60hk for noen år siden, den fuskingen artet seg helt annerledes, mye "hardere" enn dette.

 

Antar at dromedille-skroget er såpass lettplanende at det fint planer selv om motoren bare går på 3 sylindre....

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett videoen, er jeg rimelig sikker på at dette er tenning. Den går ikke på alle, og slagtenner såvidt på resten en og annen gang...4 coiler, ikke sant? Har du skjema til denne? Du har fått noen tips alt, plugger, kabler og jording av coiler. Kommer tilbake på IM, men ikke i kveld....17 timers dag på jobben... :sleep:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Her har jeg fått litt å tygge på ja

Takk til alle så lenge.

 

Det jeg glemte å nevne over her som jeg skrev på slutten i filmen er at den reagerer kvikt i fri (Altså uten belastning)

 

17 timer :eek: Sove godt Rago63. Fortjener det da...

Fire coiler ja. Har ikke skjema. skal prøve å få tak i det. Har en kamerat som har clymer bok, men tror den dekker de nyere modellene.

 

Det er jo 5 knop i mesteparten av Vannsjø så jeg skjønner egentlig ikke problemet jeg :cool:
Ikke hele vansjø Bitteliten :wink: Dessuten er det jo greit at det er i orden da.

Det er vel ikke akkurat bra for motoren å gå slik heller i tillegg til at den sikkert bruker mer bensin i den tilstanden på tomgang enn den gjør på full gass under normale omstendigheter.

 

kjøpe meg en 9,9 hester isteden mener du? :rolleyes:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg får legge til standard svaret mitt: Membranen i bensinpumpa, sjekket den?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

fant et bilde av coilene.

coil_1989_Yamaha_140.jpg

 

La merke til at en av de er rusten på skruefestene.

Kan dette ha noe å si?

 

Bildet er fra den ble montert på Flipperen sommeren 05

Her er link til originalbildet

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Er det fuktig vær når du får problemene kan det jo være at du får overslag i ett eller annet el system her. Når motoren blir varm fordamper fukten og alt er OK.
Ja bare det at det ikke var spesiellt fuktig i går og problemet dukket opp da vi skulle hjem igjen. Da hadde vi kjørt i en 1/2 time - 3 kvarter.

 

Skal likevel se på dette også.

 

Jeg får legge til standard svaret mitt: Membranen i bensinpumpa, sjekket den?
Ja sjekket den i fjor. så ikke noe spesiellt, men kjøpte ny likevel. som nevnt først så byttet jeg den ikke. kan nok hende jeg gjør det nå :yesnod:

 

Men har også tenkt på tenning fra tidenes morgen.

I og med at den er blitt verre og verre tenker jeg mer på "mat" tilførsel :crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig med slike feil som "kommer og går" litt, man feilsøker, prøver diverse ting, man tror alt er iorden før plutselig feilen er tilbake for fullt. Og når ting endelig virker som det skal så har man prøvd så mye forskjellig at man ikke helt vet hva som til slutt løste problemet. :confused:

(Hadde en Johnson 35hk for noen år siden som jeg +verkstedet slet med i flere sesonger.Viste seg at det var defekte svinghjulssensorer...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde et liknende problem for 2 år siden. Siden jeg har nesten samme båt og motor kan det jo være en overføringsverdi? :confused:

Begynte med at den fusket på en av sylindrene periodisk, nok til at jeg ikke fikk den i plan med mange i båten. Etterhvert fusket den stadig oftere, og til slutt var den ene sylinderen helt død. Sjekket bensintilførsel -virket ok. Byttet alle pluggene-ingen endring. Lånte et instrument og målte spenning på pluggledningene. Fant da ut at en av pluggene ikke fikk strøm. Konfererte med et verksted og fikk beskjed om at det var enten statoren (inne i svinghjulet, genererer strøm) eller cdi-enheten. Inn på verksted, og litt rask feilsøking viste at cdi-enheten måtte byttes. Det frustrerende med det hele var at båten sto 4 uker før de rakk å feilsøke, deretter måtte cdi-enheten bestilles fra Japan(2 uker) før jeg til slutt fikk båten. Satte den inn rett etter påske og håpet at det skulle holde.....

Link to post
Share on other sites

Ps. Hvilken fart oppnår du med denne motoren kontra 75 hesteren? Går og "drømmer" om ny motor og lurer veldig på størrelse. Får i dag 33 gps knop med 15" propell, muligens litt å hente på ny propell(stål) samt at propellen den propellen jeg har i dag oppnår toppturtall veldig lett.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke GPS målt den

Men knopsmåler som var veldig lik gps på flipperen viser 35-36 v 5500 omdr. uavhengig av antall passasjerer omtrent. Nå er jeg jo ikke sikker på om denne motoren noen gang har ytet maksimalt for meg.

Har 19" propell mener jeg.

Med 75 hesteren gjorde den vel ca 28 vil jeg tro.

 

Konfererte med et verksted og fikk beskjed om at det var enten statoren (inne i svinghjulet, genererer strøm) eller cdi-enheten. Inn på verksted, og litt rask feilsøking viste at cdi-enheten måtte byttes
:cryin: Det er det jeg absolutt ikke håper er problemet... Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

De byttet coil på disse i 1990-og frem til idag, så de har endret denne.... :headbang: Send en IM med adresse, skal jeg sende skjema. Prøv først alle gode råd som er kommet. Hjelper ikke dette, så begynn med å måle utgang fra CDI til coil (4stk)- Svart/hvit leder og svart (Jord) skal være 1V frakoblet i stikker når kjøres på starter, 85V tilkoblet kjørt på starter, (140V 1500o/min og 135V ved 3500/min) Tar resten av verdiene på IM når du har får skjema. En ny coil koster fra USA 260.- + frakt, så hvis det bare er den blir det ikke så kostbart....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

:cryin: Det er det jeg absolutt ikke håper er problemet...

 

La oss håpe det! Men når det er sagt- selve byttingen av cdi-enheten var en veldig grei sak. Betalte vel for 1,5 arbeidstimer både for feilsøk og bytte. Delen var jo dyr da, ca 5000 + mva (ikke mulig å oppdrive byttedel)

 

I tilegg røyk styrevaieren da reperatøren skulle forsøke å bevege på rattet (hadde rustet fast, første sesongen i ferskvann etter 16 år i saltvann) . Samlet blakket jeg meg for ca 13000 kroner da jeg hentet båten. :cryin: Men når det er sagt- bra dette skjedde på verksted og ikke på sjøen!

Link to post
Share on other sites

Absolutt!

Det er slike ting man ikke vil skal skje på sjøen

Og spesiellt ikke i høy fart.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er elektrisk fusking, ikke bensinmangel. Du mangler 2 sylindre og når den fyrer litt bedre mangler du 1. Den går som en dass allikevel.

Jeg hadde en 175 HK V6 Yamaha og den fusket slik når en eller 2 av pluggene daua. Bytt plugger, hvis det ikke hjelper er det noe galt med tenningen.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei Daffy

Mener å kjenne igjen symtomene fra en 200hk Yamaha jeg hadde tidligere. Mulig V6 motoren var ekstra følsom men vi fant ut etterhvert at det dannet seg små vannperler i forgasserdysene som mer eller mindre forstyrret tilførselsen av fuel. På min motor var det først og fremst tomgangsdysene som skapte problemer. I flg. mekanikeren jeg brukte er det ikke mulig å fjerne disse vannperlene uten å demontere gasserne/dysene og gi dem full behandlig med trykkluft og rens. Funket hvertfall veldig godt på min ellers fantastiske Yamaha V6. :yesnod:

Lykke til :seeya:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar så langt folkens :cheers:

Nå har jeg ihvertfall fått opp alle alternativene jeg i utgangspunktet tenkte ut :crazy::lol:

 

Men jeg får jo bare gjøre som dere sier en etter en og ta tak i dette.

Jeg får jo kvalifisert hjelp her så jeg setter pris på det.

 

Har ikke fått sett på den enda, men tenker jo stadig på dette.

Mine tanker dreier seg rundt det jeg ikke har fått svar på.

 

Når den står i fri og altså er uten belastning, reagerer den helt normalt.

Kan ikke dette tyde på at den får riktig tenning men ikke nok bensintilførsel til å yte noe når den får belastnng?

 

Eller kan den oppføre seg slik med "bare" tenningsproblemer også?

I så fall... Kan rusten på coilen i bildet over være en mulig årsak?

Tenker da på om coilen får jording her og at rusten da bidrar til dårlig kontakt...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...