Jump to content

Hjelp! Min Yamaha 140 hk fusker :(


Daffy

Recommended Posts

Da jeg fikk feil med en coil på min 60hk , så gikk den helt fint uten belastning, men begynte å kutte ved ca 4000 omdreininger når coilen ble varm. Antar det ble overslag i viklingene.. Trengs kraftigere gnist for å tenne under full belastning,så det kan se tilsynelatende greit ut med blå fin gnist på tomgang selv om den er dårlig.

 

Når du sjekker pluggene, se om de ser like ut , eller om noen er veldig forskjellig fra de andre. F.eks våtere av bensin, mer hvitaktig i fargen osv.

 

Når det gjelder fart på 140 kontra 115hk , så er vel 140hk'en oppgitt til 131hk/5500 o/min. Og byttet vel også betegnelse til 130 på slutten av 80-tallet.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fart på 140 kontra 115hk , så er vel 140hk'en oppgitt til 131hk/5500 o/min. Og byttet vel også betegnelse til 130 på slutten av 80-tallet.
Dette er en 89 modell :wink:

Mulig det var i 1990 det da...

 

Når det er sagt har jeg sett flere steder at de oppgir 37 som maks knop med 115 hk på denne båten. Det er etter min erfaring litt overdrevent. Jeg har ihvertfall ikke fått mer en 35-36 med min 140 hk. mulig jeg kan oppnå litt ved annen propell osv da.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dette er en 89 modell :wink:

Mulig det var i 1990 det da...

 

Når det er sagt har jeg sett flere steder at de oppgir 37 som maks knop med 115 hk på denne båten. Det er etter min erfaring litt overdrevent. Jeg har ihvertfall ikke fått mer en 35-36 med min 140 hk. mulig jeg kan oppnå litt ved annen propell osv da.

 

Når jeg oppnår 33 knop er dette med 15" stigning, gammel propell(med enkelte hakk) og et relativt tykt lag med gammel bunnsmurning under. Oppnår da lett toppturtall med 3 personer i båten. Har vært i kontakt med winrace propellers(arendal). De hadde målinger med identisk motor og 17" stålpropell på 36,7 knop med glatt bunn. Har vurdert dette, men samtidig er jeg redd for å få en båt som blir tyngre å få i plan osv.

Link to post
Share on other sites

Ps.

I orginalbrosjyren jeg har på båten er den faktisk oppgitt til 36 knop med 90 hk, og det er helt klart optimistisk! (Som alle andre slike målinger ofte er) Har imidlertid lest en test (Nå -båt) fra midten av 80 tallet, der de fikk båten til å plane i 18 knop med en 35hk suzuki, og det er jo imponerende med en så stor båt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg heller også til at det er en coil som er gåen. Symptomene virker slik ihvertfall på videoen. Men der kan óg være noe galt med fortenning.... Målingene på inngangen til coilene vil gi en pekepinn til å begynne med... Sender skjema idag...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley:

 

Har vurdert dette, men samtidig er jeg redd for å få en båt som blir tyngre å få i plan osv.
Tror ikke du skal være så redd for det.

Min gikk ifølge forrige eier relativt lett i plan med 6 voksne ombord og 75 hk. Var riktignok ikke store stigningen på den propellen tror jeg men likevel.

I tillegg kan vi jo se på det som står under her 18 knop med 35 hk vitner jo også om et lettdrevet skrog :cheers:

 

Ps.

I orginalbrosjyren jeg har på båten er den faktisk oppgitt til 36 knop med 90 hk, og det er helt klart optimistisk! (Som alle andre slike målinger ofte er) Har imidlertid lest en test (Nå -båt) fra midten av 80 tallet, der de fikk båten til å plane i 18 knop med en 35hk suzuki, og det er jo imponerende med en så stor båt. :cheers:

Mouche nevnte noe i en annen tråd her som jeg også har hørt tidligere. avviket ligger innenfor 10% av hk effetkt. det betyr at en 90 hk motor kan være like sterk som en 115 hk motor ca.

 

Denne testen?

Er den av din type båt eller min?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Denne testen?

Er den av din type båt eller min?

 

Er det flere utgaver av With 2000 Dromedille? Trodde det bare var betegnelsen som var forskjellig...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er det flere utgaver av With 2000 Dromedille? Trodde det bare var betegnelsen som var forskjellig...?

 

Korrekt betegnelse på båten er KMV 2000dc eller KMV 2000cc. DC modellen er den modellen jeg har, og den kom i 1986 tror jeg.(Da hadde allerede CC eksistert i noen år) Denne har en typisk daycruiser layout. CC modellen, som Daffy har, har en mere åpen løsning mellom cabin/cockpit. Mere glass og mindre plast :flag:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da lærte jeg noe nytt også :cheers:

Trodde min var frem til 86 jeg og at din tok over fra 87

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

PS. Nå beveger jeg meg litt vekk fra det egentlige temaet, men skal skjerpe meg fra nå! Har lagt til orginalbrosjyre på kmv2000dc og 2000cc fra 1986 i dokumentarkivet. Som en kuriositet: I 1988 kostet båten129 000nkr. Til sammenlikning kostet en skipsplast 600vs ca 97000nkr , mens en skipsplast 670 lå på rundt 12000. Dette burde jo vitne om høy byggekvalitet? (dersom pris og kvalitet følger hverandre...)(kilde båtguiden 1988)

 

Har også en test fra et svensk båtblad skannet inn. Dersom noen er interessert: send en IM og jeg mailer :flag:

Link to post
Share on other sites

Vel. Da har vi fått undersøkt litt
Dere som nevnte tenning kan putte fjæren i hatten. :cheers:

Den gikk ikke like pent som jeg skulle ha det til i fri heller.
Men den reagerer kvikkere i fri.
Konklusjon så langt er at den ikke tenner på Øvre babord sylinder.

Har lagt ut video av startforsøk med diverse plugger utkoblet her.
Der er det også bilder av tennpluggene.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nye plugger, gjør rent rundt coiler, også prøver du. Virker det ikke da, måler du inngangene på coilene. Er disse i hht verdiene på alle, bytter du ø.bb coil.... Broom broom broom! :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg mottatt papirer :cheers:

 

Skal se om jeg får tatt denne "overhalingen" :wink::lol: i morgen kveld. Hvis ikke blir det til helgen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som har litt å lære her ser jeg :wink:

 

Nei høsten og opplag kom litt brått på meg :rolleyes:

Så motoren står uprøvet på stedet hvil frem til våren tenker jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...