Jump to content

Orginal motorolje - eller ikke?


Onkel Donald

Recommended Posts

Tja, det er nok en god del jeg ikke kjøper på biltema jeg heller, men når det gjelder olja funker den greit for meg. Er heller ikke redd for å anbefale andre den. :drink: Motorer har opptatt mye av tiden min siden tidlig på åtti tallet, men tror nok ikke de grå håra skylles bruk av olje fra biltema. :lol:

Link to post
Share on other sites

Pris for en kanister med "fire-komma-noe" liter er ca. kr. 88,- (privatsalg).

 

De fleste oljeprodusenter (alle, trodde jeg) opererer med flasker på en kvart gallon, og kanner på 1 gallon.

Etter US-mål vel og merke, da er en gallon 3,78541 liter, og det er altså mengden det er på kannene til de fleste.

Link to post
Share on other sites

tidligere - 5-6 år siden er jeg rimelig sikker på at Biltema ojen = mobil1 da det kun var de 2 steden 5-50 olje var tilgjegelig og dengang åpenbart rafinert på samme rafineri i sverige.

 

nå er det en anne oljeleverandør - men jeg aner ikke hvilken.

 

 

motorprodusentenes "originalolje" betyr ikke annet enne at den er testet og godkjent for formålet men,..... såvidt vites er Volvo sin tilsatt stoffer som konserverer evt vann i oljen - grunnet fuktig miljø - ikke lekkasjer - dette gjelder sikkert også mercruiser sin.

dette gjelder også en del ander oljer på markedet - tror det er standard for "gode" oljer.

 

VP hadde/har åpenbart også tilsatt et eller annet for å minske oljeforbruket på bensinmotoroljen sin.

 

 

brukte biltema sin halvsynt olje på 7.4 besninmercen ved QMI behandlingen - da er en "dårlig" olje best for optimalt resultat.

 

fikk inntrykk at den ikkr var den beste opsjonen for denne motoren bla et visst oljeforbruk på en motor med 200t på baken,.. ga litt mer mekanisk støy og synes jeg (selvfølgelig ikke hørbart på dieseldyr).

kommer ikke til å bruke den igjen.

 

med Castrol som jeg bruker til vanlig falt forbruket vesentlig.

neste år vil jeg prøve reginol sin.

 

mine 2 riksdaler.

Link to post
Share on other sites

neste år vil jeg prøve reginol sin.

 

mine 2 riksdaler.

 

Har to biler som går på Reginol sin "aner ikke hvilket merke/produsent det er" 10-liters dunker med motorolje, tre påhengere går på Reginol "aner ikke hvilket merke/prdusent det er" undervannshus girolje, og de to to-takterne går på outboardsolje kjøpt hos Reginol for en gunstig penge, av merket Texaco.

 

Har jeg hatt noen problemer de fem årene jeg har gjort dette (som har med oljer å gjøre vel å merke!)? :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her står det noe om oljeskift etc.: Motor Oil Myths and Facts :rolleyes:

 

Noe jeg ikke har sett her i landet er bypassfiltere, populært i USA.

Disse sitter i parallell med det vanlig oljefilteret og inneholder ett filter med stor strømningsmotstand, men som til gjengjeld renser mye bedre.

Noen leverandører benytter en vanlig toalett/tørke-rull som filterelement.

Eks. Motor Guard bypass filters

Link to post
Share on other sites

Noe jeg ikke har sett her i landet er bypassfiltere, populært i USA.

Disse sitter i parallell med det vanlig oljefilteret og inneholder ett filter med stor strømningsmotstand, men som til gjengjeld renser mye bedre.

Noen leverandører benytter en vanlig toalett/tørke-rull som filterelement.

Eks. Motor Guard bypass filters

Mener å ha lest for en del år siden at bilindustrien har testet det, en oppfinner var svært oppgitt over konspirasjonen mot ham osv. Prinsippet hørtes jo rimelig bra ut, men som den øverste linken din sier: "Bypass filters have been used on diesel truck engines for years. On cars they are a messy solution to a non-problem. Forget it."

Link to post
Share on other sites

Det er er del bypass-filtre i bruk i større fartøy. Nyere fiskeskøyter osv. Men de er litt mer avansert en tørkerull-filter. Det er bomull og polymer-filtre med oppvarmet diffusor-plate i bunnen som også fjerner vann og eventuelt uforbrennt drivstoff fra oljen. Noen har også kjemikalier for å vedlikeholde oljens basetall (TBN).

Link to post
Share on other sites

Bypass-filter høres jo fint ut, men bør på mindre motorer være unødvendig. Dagens motorer er ikke særlig utsatt for soting. Nyere syntetiske oljer renser og transpoterer bort avleiringer til filtere på en utmerket måte.

De gangene jeg har åpnet en motor med avleiringer i oljesystemet kan det føres tilbake til sviktene vedlikehold.

Bytter enn olje regelmessig skulle utslag i by-pass ventilen være unødvendig.

Bytt gjerne filter ved hvert oljeskift. Dette er en rimlig forsikring mot motor trøbbel.

Kondens i olja i sammen med ekstrem kulde kan jo skape problemer for olje kretsløpet. Men dette er problemer som ikke burde være uaktuelt for de fleste av oss i båten. Da kan jo ispluggen sette seg i veiv kanaler ol. Da hjelper ikke by-pass. Filter eller ikke. Filter hjelper kun mot tett oljefilter. Ikke skyld på oljer eller filter hvis vedlikeholdet svikter. :nono:

Link to post
Share on other sites

Bytter enn olje regelmessig skulle utslag i by-pass ventilen være unødvendig.

Bytt gjerne filter ved hvert oljeskift.

Nå må jeg bare varsle at hukommelsen er det så som så med. Men jeg mener å huske at hele vitsen med bypassfilteret er/var å redusere behovet for olje og filterskift nokså drastisk. :crazy:

Link to post
Share on other sites

så ut i fra det jeg har lest her så er det ikke så farlig for meg med min gamle motor fra 1939 å benytte meg av biltema olja,så lenge jeg bytter olje vært år!!eller??

 

En såpass gammel motor bør vel helst ikke ha multigrade olje i det hele tatt. Går ut fra at den ikke har oljefilter? På biler av såpass gammel årgang anbefales det vanligvis en ren SAE 30 olje, f.eks Shell X-100. Denne tar ikke opp så mye forurensing, hvilket er en stor fordel når man ikke har oljefilter. Derimot bør oljen skiftes oftere, helst et par ganger i året, og bunnpannen vaskes innvendig med filler og diesel en gang i blant. Regner med at denne har et sidedeksel på bunnpanna for rengjøring, slik som Sabb motorene har.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vet vi, eller tror vi det er Statoil som produserer for Biltema?

Eg har alltid trudd at det var Hydro Texaco. Dei har tilsvarande produkt til "alle" Biltema sine oljeprodukt med nøyaktig dei same spesifikasjonane. Dei har blandt anna ei "miljøvenleg" 2T olje som biltema har.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

så ut i fra det jeg har lest her så er det ikke så farlig for meg med min gamle motor fra 1939 å benytte meg av biltema olja,så lenge jeg bytter olje vært år!!eller??

 

Den oljen som i sin tid ble anbefalt å bruke på din motor finnes antagelig ikke i dag. I dag er det helt andre krav til olje, og antagelig vil et hvert oljeprodukt du helle på motoren være bedre enn det du kunne kjøpe hos Gulf, Caltex eller BP i 1939.

 

Når så det er sagt, vil jeg tro som Index at en ren SAE 30 olje nok er å foretrekke. Din motor går på meget lavt turtall, og har ingen High-Tech deler, og der derfor ikke i behov for all verdens tilsetningstoffer.

 

For sikkerhets skyld bør du høre med fabrikanten av motoren hva de anbefaler i dag. Sannsynligvis vil de svare SAE 20 - 50 mineralolje, eller en ren SAE 30 olje.

 

Noe som kanskje er like viktig for disse motorer er generelt vedlikehold, og sitter det en såkalt "spareforgasser" på den, ville jeg byttet ut denne i en originalforgasser. Denne motoren skal ikke gå for magert, husk også blytilsetning i bensinen.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Skal sende en mail til Marna og høre hvilken olje de anbefaller.

 

Om jeg har en spareforgasser vet jeg ikke noe om,Zenit forgasseren er bytten med en Italiensk forgasser.

 

Motoren går faktisk på 95 blyfri som den har gjort i endel år,slik jeg har forstått det av de som hadde den før meg.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest for en del år siden at bilindustrien har testet det, en oppfinner var svært oppgitt over konspirasjonen mot ham osv. Prinsippet hørtes jo rimelig bra ut, men som den øverste linken din sier: "Bypass filters have been used on diesel truck engines for years. On cars they are a messy solution to a non-problem. Forget it."

"Forget it" er vel ikke helt riktig.

Det er bare noen år siden der en ny Bypass filter ha blitt testet i Tyskland.

Filtren ble tested bl.a. av TÜV-Tyskland, KÜF, DEKRA (tilsvarer NAF, bare litt større), divers privat-institusjoner,

universiteter, flere lastebil- og alle bilprodusenter.

Filtren ble testet på forskjellige biler og lastebiler, slik at testende fikk en nøyaktig bilde om funksjon og virkning.

Ved testen ble originalfiltrene og olje ikke skiftet, men påfylling kunne gjøres.

 

Alle ha blitt enige om at både utsliting av både motorene og oljen ble drastisk redusert.

Oljen ha vært så bra etter 120tkm at den kunne brukes vidre uten betenkeligheter.

Senere tests av oljen viste at den fremdeles hadde vært bra også etter 250tkm.

 

Motorene ha vært av så bra stand at disse kunne kalles "nyverdige".

Kjøretøyene av samme type som fikk kjørt det samme distanse parallelt på samme strekkninger vister vanlig stort utsliting, selv med presis skifting av både olje og filter etter krav av produsentene.

 

Systemet ha bare ikke blitt noe stor suksess pga. at bilprodusentene sa at garantien bortfaller hvis en slik filter blir montert.

:cool: selvfølgelig vet ingen "så riktig" hvorfor produsentene ha reagert som de ha gjort.

Men oljeindustrien ha vel heller ikke vært riktig "ulykkelig" pga. bilindustriens bestemning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

På biler av såpass gammel årgang anbefales det vanligvis en ren SAE 30 olje, f.eks Shell X-100. Denne tar ikke opp så mye forurensing, hvilket er en stor fordel når man ikke har oljefilter.

Viskositetsbetegnelsen sier INGENTING om oljens evne til å ta opp forurensninger inne i motoren og føre dem til filteret hvor de skal skilles ut.

 

Det er ikkje interessant om det det sår 15 W - 40 på oljekanna . Sjekk kva som står bak API. Det fortel noko om kvaliteten på olja, det første berre om tjukkelesen.

Tiltredes!

 

Det har vært en del snakk om by-passfilter. Dersom man mener disse systemene hvor smøreoljen går gjennom filteret og rett i veivhuset (i motsetning til fullstrømsfilter hvor all smøreolje går gjennom filteret og deretter til lagrene), vil jeg ha sagt at jeg synes det er skumle systemer. Når by-passfilteret er fullt av skitt, går det ikke smøreolje gjennom det lenger. Da går all smøreolje direkte fra smøreoljepumpen og inn til motoren (les lagrene) uten å bli renset. Dette er skjedd når by-passfilteret holder seg kaldere enn smøreoljepumpen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...