OT-flyktning Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Det har vært en del snakk om by-passfilter. Dersom man mener disse systemene hvor smøreoljen går gjennom filteret og rett i veivhuset (i motsetning til fullstrømsfilter hvor all smøreolje går gjennom filteret og deretter til lagrene), vil jeg ha sagt at jeg synes det er skumle systemer. Når by-passfilteret er fullt av skitt, går det ikke smøreolje gjennom det lenger. Da går all smøreolje direkte fra smøreoljepumpen og inn til motoren (les lagrene) uten å bli renset. Dette er skjedd når by-passfilteret holder seg kaldere enn smøreoljepumpen. Niks! Bypass-filter som jeg har lest om kommer i tillegg til det vanlige filteret og ligger liksom i parallellstrømmen i forhold til lagrene. Oljen som går gjennom dette bypassfilteret er akkurat blitt filtrert av det vanlige filteret og filtrerer da en del av den forfiltrerte oljen (den delen som IKKE går til lagrene) på enda finere partikler. Prinsippet går altså ut på å filtrere på vanlig måte, men i tillegg å ta ut enda mindre partikler etterhvert. (Forutsatt at jeg har skjønt det riktig - men bare slik gir dette jo mening) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Viskositetsbetegnelsen sier INGENTING om oljens evne til å ta opp forurensninger inne i motoren og føre dem til filteret hvor de skal skilles ut. Nei, det er klart. Men etter det jeg har forstått, blant annet av representanter fra oljeselskaper, så skal de rene 30 oljer som er på markedet nå være av den typen som tar opp lite forurensinger. Nevnte Shell X-100 er i alle fall oppgitt til dette, og er den oljen som jent over anbefales til eldre bilmotorer uten oljefilter (som regel før 1960). Husker vi hadde en gjennomgang av dette i veteranvognklubben for mange år siden av en oljeekspert fra Shell, og han anbefalte ikke å bruke moderne multigradeoljer på slike gamle motorer. X-100 derimot, var bevart i sin opprinnelige form for å dekke dette behovet. Når det er sagt, så brukte jeg selv kun multigrade olje på min veteranbil de 18 årene jeg hadde den, uten at den tok skade av det etter hva jeg kunne se. Men så ble det ikke så mange kilometrene av det heller da, så det har vel også sitt å si . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Motordoktoren Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Ettersom by-passfilteret er plassert slik som Ingar og Andreas beskriver det (jeg slutter aldri å lære), må jeg si at arrangementet er smart. Man tar ut meget små partikler uten fare for å stoppe smøreoljestrømmen. Jeg har sett diagrammer og tabeller (hos Øwre Johnsen) som viser et lagers levetid som funksjon av partikkelstørrelse. Jo mindre partikkelstørrelse, jo lengre levetid - og funksjons-sammenhengen er stor. Det er derfor jeg er påpasselig med å skifte filter selv om jeg ikke skifter olje. Sitér dette innlegget Link to post
skøyte entusiast Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 hei! en liten komentar ang. olje! har brukt felleskjøpets kombi olje på diverse båt å bil motorer, (diesel) har ennå ikke hatt noen problemer. herlig pris! ca 220 kr for 20 liter. mvh kåre Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Synes også dette høres smart ut. I en bil kan det jo være vanskelig å montere inn noe som ikke er originalt, men i en båt bør mange kunne ha plass til ett stort og effektivt bypassfilter. Siden det ikke er snakk om noen stor gjennomstrømning står man også fritt mhp plasseringen av filteret ift motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 har brukt felleskjøpets kombi olje på diverse båt å bil motorer, (diesel) Kjøpte en 20 liter av denne en gang i tiden jeg også, men var nok litt skeptisk til den. Så det ble med det ene forsøket! Synes vel egentlig det virker litt for fantastisk at en og samme olje skal kunne benyttes til motorolje, gearolje og hydraulikkolje! Attpåtil til den beskjedne pris av kr. 11,- pr liter... Gjorde forresten den tabben å fylle på Felleskjøpets motorolje Turbo på en gammel Granada jeg hadde en gang! Skal si det fikk fart på oljeforbruket! Fra å ha et ganske normalt forbruk ble den rett og slett avhengig, og drakk olje så det var rent nifst! Så for god rensing har kanskje også sine sider... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ok67 Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 FOr de som er skeptisk til Biltema sine oljer så selger OBS (i hvertfall her i Trondheim) Mobil 1 sin olje til en fornuftig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Hvis noen vil ha Quicksilver olje så kan noen kanner fremdeles avhentes i Larvik.Dette olje ha vært annonsert på båtplassen før gamle markedet ble stengt, men deretter har jeg glemmt det igjen Pris for en kanister med "fire-komma-noe" liter er ca. kr. 88,- (privatsalg). Tar noen større mengder så kan vi godt snakke om prisen fordi det er ikke så viktig for meg. ....glemter jeg dette nesten igjen Men nå Oljen er API CD / SH og 25W40, 1gal/3,78l per kanne. Det samme finnes også i noen liter kanner. Og så finnes det en karton med Mercury-4-takt olje 1-liter-flasker (påhenger) Jørg Redigert 3.Oktober.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 (redigert) Driver og sjekker litt etter olje til min D2-55 maskin.... og følgende tekst står at lese i bogen fra Vovlo Penta.. VDS-3 eller VDS-2 & ACEA E7, her er er ACEA-E7 erstattet av ACEA E-5 og der den finnes kan denne brukes eller VDS-2 & Global DHD-1 eller VDS-2 & API CH-4 eller VDS-2 & API CI-4 Det er mye krav her og jeg sjekket litt rundt på nettet.. men tror jeg stikker innom den lokale pusheren og henter 10,5 liter med orginalvare av typen VDS-3 sammen orginal filter, så slipper jeg krangel om garantien... om noe skulle gå galt Ser også ut som VP har gardert seg her siden de bruker og mellom kravene... så det hjelper ikke at den kun tilfredstiller API kravene, men det må også tilfredstille VDS-2 kravene.. Snakket med den lokale pusheren og prisen er 246,- pluss moms for en 5 liter av VDS-3, som inneholder noen forbedrede additiver for rensing av stempelfjærer ol. i forhold til den gamle VDS-2.. synes ikke prisen er så halv gærn..drøye 307 kroner inkl. for 5 liter.. da kommer jeg på drøye 600 kroner for min motor, og det er den verdt... på Biltema koster vel 10 liter rundt 200-250 kroner formoder jeg... så det er to eller tre gangen her.. Redigert 4.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Hei. I manualen til min Yanmar 4JHE motor står det hva kravet til viskositet og API klasse er. I tillegg står det i klartekst (husker ikke ordlyden, manualen ligger i båten) at det ikke er krav til noe spesielt oljemerke! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Det står heller ikke i Vovlo maualen at det er krav til oljemerke, men etter spesifikasjonen som de oppgir så er vel neppe så mange andre fabrikanter som umiddelbart og enkelt dokumenterbart vil tilfredstille fabrikantens krav.. viskositeten er selvsagt også oppgitt, men det er en annen skål.. Jeg fant på nettet en del som har VDS-3 inne, men om de er så mye billigere enn Vovlo sin "egen" er en annen sak og like lett tilgjengelig for meg .. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fjordutsikt Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Felleskjøpet har olje med denne kvaliteten fra Statoil. FK Super Turbo D5 Delsyntetisk motorolje av SHPD kvalitet (Super High Performance Diesel), tilpasset bensin- og dieselmotorer som arbeider under stor belastning. Sikrer rask smøring av motoren ved streng kulde, og bidrar til å redusere forbruket av olje og drifstoff. SAE 10W-40 Spesifikasjoner: ACEA E5/E3/B3/A3/B4, API CI-4/SJ MB 228.3, MB 229.1, MAN M 3275, Volvo VDS-2 Kvalitetsnivå: Allison C-4. Best. Nr.: 9000074710 Sikrer rask smøring av motoren ved streng kulde, og bidrar til å redusere forbruket av olje og drivstoff. SAE 10W-40 Spesifikasjoner: ACEA A3/B3/E5/B4/E3, API CI-4/SJ,MB 228.3, MB 229.1, MAN M 3275, Volvo VDS-2 Kvalitetsnivå: Allison C-4 Koster 389,- pr 10 ltr - steget fra kr. 325,- i våres. Sitér dette innlegget Link to post
Geir_M. Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Har kjørt en sesong på denne http://www.felleskjopet.no/trade/productview/396898/768/ jeg nå. Motoren er en Yanmar 4JH-HTE fra 85 og instruksjonsboken sier at oljen må tilfredstille API-CD. FK Super Turbo Pluss Førsteklasses SAE 15W-40 motorolje med meget gode smøre- og renseegenskaper. Ypperlig egnet til dieselmotorer med og uten turbo, samt de fleste bensinmotorer. Spesifikasjoner: ACEA E2/B3/A3, API CH-4/SJ, MB 228.1, MAN 271, Volvo VDS-2 Kvalitetsnivå:Allison C-4 10 liter kr. 298.- Ble litt usikker jeg nå da. Er dette en god olje ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Bypass-filter som jeg har lest om kommer i tillegg til det vanlige filteret og ligger liksom i parallellstrømmen i forhold til lagrene. Tror nok du er inne på noe her. Bypassfilter er nok heller ikke så veldig sjeldent på båtmotorer. Min Yanmar 6LY2 har eget bypass filter orginalt. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Skal ha service på nybåten en av dagene og planen er å bruke FK olje da det er grei pris på den og når bønnane bruker den på marskinparken sin til flere millioner så funker den på VP TDA 70 beiste mitt også håper jeg . Går jo et par liter på den i forhold til snekka så , men tipper det går bra jeg men . Har jo en her på BP (Skarpnes ) han har en VP TAMD 40 B motor mener jeg det er , han bytta olje til et anna merke en volvo olja han hadde brukt bestandig . Som er svin dyr derfor tenkte han å bytte , men da brukte motoren så mye olje at han bytta til volvo olje igjen . Veit ikke hvorfor den brukte så mye jeg , kresen kansje ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
sailorboy Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Geir_M Jeg har forstått det slik at API-CH kvalitet er bedre enn API-CD. Kvaliteten øker med siste bokstav. CD-CE-CF... Så når båte viskositet og API kvalitet dekker det som er spesifisert for Yanmar motor, så burde det vel være greit å bruke FK oljen ? Har selv brukt en API-CF olje der kravet var API-CD i motor manualen. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Det blir vel ikke helt riktig å sammenligne oljetykkelse for oljer til båtmotot og til bilmotor. En bilmotor står rimelig ubeskyttet og tar i mot den temepaturen som til en hver tid er utendørs i dette landet fra -40 enkelte steder til over 30 +. En båtmotor som de fleste av oss bruker den fra April/ Mai til Okt. vil ha en stabil motorromstemeratur med det laveste 10-15 grader. Så for båtmotorer vil det da ikke være behov for tynnere olje enn 20w-50 alt ren SAE 30 el. SAE 40. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Hvis du er på Røros og Rena om vinteren, og kjører til syden med den samme oljen på motoren, er det greit med SAE 5W-50. Men i en båt som brukes hele året, er det tilstrekkelig med SAE 10W-40. Bruker du båten bare om sommeren, har få starter og kjører bare laaaaaaage turer, kan du like så godt bruke SAE 30. Men i alle tilfelle bør du bruke en olje med API CF hvis du har en turboladet motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Var innom en lokale VP pusher i går i et annet ærend og sjekket samtidig litt priser på blant annet motorolje... Synes ikke "orginal" oljen til VP er avskrekkende dyr. Motoren min skal/bør ha VDS3 oljen som også D3/4/6 skal/bør bruke... 1223 kroner for 20 liter synes jeg er greit for denne oljen som er den "beste" kvaliteten i VP sin drain spesification, 61 kroner literer for denne oljen, (omtrent samme pris som Imsdal vann koster på Shell)... For meg holder dette til to oljeskift så det kan jeg stå i, og samtidig har jeg kvitteringene slik at eventuelle sannsynliggjøring for at jeg har brukt rett olje blir lettere om det skulle bli problemer i forbindelse med reklamasjon.. Kunne muligens spart noen kroner om jeg hadde kjøpt oljen andre steder, men ikke noe særlig mye.... maks 610 kroner pr. skift om jeg fikk oljen gratis.. Biltema sin delsyntetisk som jeg ikke vet om tilfredstiller VDS3 koster jo 130 kroner for 4 liter og jeg trenger to og en halv dunk... som skulle bli rundt 300 kroner... ca. dobbelt så dyrt med "orginal" oljen da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
CB. Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Hvorfor ikke bare bruke Biltema sin olje. Den kommer fra Texaco.. Bunnstoffet kommer fra international. Kjøp der det er billigst, ingen grunn til å betale avanse til andre mellomledd. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ok67 Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Texaco? Tidligere så ble det sagt at Biltema sin olje kom fra Statoil. Eller så er Felleskjøpet et alternativ, de har ihvertfall Statoil sin olje, og traktorene rundt omkring lever jo også et relativt tøft liv..... OBS (og OBS Bygg) selger Mobil 1, dvs de gjorde det ihvertfall. Sist jeg var innom så hadde de bare noen få kanner igjen, hvorav jeg kjøpte en for å skifte på bilen. Istedenfor hadde de fått inn et helt ukjent (jalla) merke til meget lav pris........ Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) jeg kan ikke si det for sikkert men etter tilbkakemelding fra en i familien som er høyt på strå i næringen så bekreftes det Texaco, i alle fra siden 2007 Det er dog ikke offisielt da Det er det heller ikke når det gjelder Biltema og International. dvs (offisielt) Biltema har prøvd nå i flere år å ynde seg mot Jotun men de nekter rettigheter til Biltema av markedsmessige årsaker, (foreløpig) Redigert 10.November.2007 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Anonym Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Uansett er Biltema alt for dyre hva gjelder olje, jeg kjøper den billigere andre steder, og da av et stort anerkjent merke! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Uansett er Biltema alt for dyre hva gjelder olje, jeg kjøper den billigere andre steder, og da av et stort anerkjent merke! Så flott..!!! Kan du dele med almuen her inne på BP hvilken olje du kjøper og hvor du kjøper den..?? Hvis ikke går vel dette innelegget til Anonym i samme retning som å smøre kokkusolje på brystkassen og brøle. Jeg kan skaffe meg gratis "Castrol Seamax Super Plus 15W/40" olje i bøtter og spann, men det kommer ikke BP's medlemmer til gode og er av den grunn ikke interessant for forumet. De aller fleste her må gå på butikken å kjøpe og da er god olje til en billig penge det som er interessant. Personlig sverger jeg til Mobil sine oljer og det er basert på tre generasjoners efaringer. Jeg er tredje generasjon maskinist i min familie. Ser at det tidligere i tråden er nevnt at det ikke kokser seg ved bruk av mobil oljer. Dette kan jeg også bekrefte, motorene holder seg rene og pene innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Bare fortell mer - dette er viktige opplysninger til båtfolk. Myten om de gode og dårlige oljene, gjerne ut fra pris (dyrt godt og billig dårlig) burde avlives engang for for alle. Det er klar en kan få kostbare spesialoljer, men å bruke dette på en traust båtdiesel har selvfølgelig ingen hensikt. API (Am. petr. inst.) er den vanlige standardsetter på smøroljer, og stemmer disse spesifikasjonene overens med motorfabrikantens krav, da er alt i orden. Også av forsvarsmessige hensyn er det generelle krav til all motorolje. At Volvo har satt sitt fabr. merke oljeprodukter bør en overse - generelt mener jeg en bør en overse alt som går på sjøen og som det står Volvo på , men det er vel mest min egen kjepphest Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.