Jump to content

Syrevasking / montering av ferskvannskjøling på gammel motor

Sofaseileren

Recommended Posts

Har en eldre saltvannskjølt Albin O21 motor som jeg kan tenke meg å drøye livslengden på. Mener å ha sett enkelte brukte ferskvannskjølingssett til disse motorene. Det er imidlertid, slik jeg har forstått, lite lønnsomt å montere ferskvannskjøling på eldre motorer.

Jeg fikk som svar på mitt spørsmål om syrevasking i en annen tråd:

"Når man syrevaske en blokk så blir kjølekanaler 100% rene , ja blokka ser ut som ny ."

Betyr dette at om man syrevasker blokka, kan ombygging til ferskvannskjøling allikevel lønne seg?

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Ja det stemmer. Problemer med saltvannskjølte motorer er at de bygger seg opp rust og annet "drit" i kjølekanalene. Dette laget "isolerer" varme fra motor til vann. Når du konverterer til ferskvannskjøling, så øker du temperaturen i kjølevannet i tillegg til at selve utveksleren ikke har 100% vrikningsgrad. Du får med andre ord dårligere kjøling med ferskvannskjøling og det stiller større krav til at du får tatt med deg avgitt varme og vekslet ut dette. Å syrevaske blokka høres litt overkill ut for meg, men jeg ville ha prøvd å blande i syre i kjølevannet i en liten periode og latt det virke litt.

.......Når du konverterer til ferskvannskjøling, så øker du temperaturen i kjølevannet .....

Ikke nødvendigvis. Fordi ferskvannskjølte motorer vanligvis går varmere, så må jo ikke denne gjøre det? Dette bestemmer du selv med riktig termostat i forhold til hvor varm du selv vil at motoren skal bli.

På en såpass gammel motor ville jeg beholdt den "gamle" saltvanns-termostaten (selvfølgelig ny termostat men med samme temp. som før) for sikkerhets skyld. Ikke særlig bra å øke tempen på en slik motor, etter så mange år.

Har gjordt dette med en 10hk Sabb (G-modell). Bygget denne om fra saltvannskjøling til ferskvannskjøling (utvendig kjølesløyfe) men beholdt samme termostat. Funka fint som bare det.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...