ola_dunk Startet 27.September.2006 Link til dette innlegget Startet 27.September.2006 (redigert) Jeg holder på med å rengjøre dieseltanken, ja der var det mye dritt!! der var montert på ett nettingsfilter i enden av oppsugningsrøret.. Jeg fjerner det ( lager bare problemer......! ? går det an å montere på ett vanlig bensinfilter rett før vannutskilleren istedenfor ?? eller holder det med vannutskillerfilteret og det som står montert på motoren???? Redigert 27.September.2006 av sob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Bensin er mye tynnere enn diesel. Monterer du på et bensinfilter, vil du sansynligvis få store problemer med gjennomstrømnings-mengde. Det finnes "siler" som du kan montere på og filtrerer vekk det groveste, men det aller beste er store og gode diesel filtre. RACOR har en variant der du har 2 filtre og enkelt kan bytte med en ventil over til neste filter når det andre er tett. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Trenger jeg den silen/nettingsfilter i enden av oppsugningsrøret.??? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det har tært ett lite hull i tanken. det viser seg at tanken har ett lite hull, den tålte ikke høytrykkspylingen. Hvordan lapper jeg den på best måte ? skjere ut hele bunnen og sveise på ny bunn ( ser at der er flere tæringer i bunnen ? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det har tært ett lite hull i tanken. det viser seg at tanken har ett lite hull, den tålte ikke høytrykkspylingen. Hvordan lapper jeg den på best måte ? skjere ut hele bunnen og sveise på ny bunn ( ser at der er flere tæringer i bunnen ? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det finnes mulighet for å redigere egne innlegg, slik at du slipper å poste 3 ganger etterhverandre.... Har det tæret et lite hull, så er det stor sansylighet for at det er tæringer andre steder også. Å bytte helle bunnen kan da være en løsning. Er utrolig kjipt med litt drypping fra diesel tank. Hadde tilsvarende problem i en Nidelv 24 for mange år siden. Fylte opp full tank på høsten, og når våren kom og preseningen falt, så lå det 90 liter diesel i kjølen. Ble aldri kvitt lukta. Du trenger ikke silen i oppsugningsrøret. Min menig er at den skaper flere problemer enn nødvendig. Er bedre å få "driten" ut av tanken og heller la det sitte i filteret enn å aldri få det ut. Ender med full tetning til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Får mann kjøpt dieselfilterholdere/filtere som er spesielt tilrettelagt for båt, eller er et dieselfilter et dieselfilter, uavhengig om det er båt eller bil? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er store forskjeller. På båt er det som regel vannutskiller i tillegg. De har ofte større kapasitet (avhengig av motorstørrelse self). Ofte her de større for å kunne håndtere større mengde med smuss også. I tillegg er husene beregnet for maritime forhold. Jeg ville styrt kraftig unna en bil-variant. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 For å få mindre dieselsøl ved skifting av dieselforfilter og hoveddieselfilter på motorene har jeg nå montert stengekraner på tappeskruene. Risikoen er selvfølgelig at noen går ned i motorrommet og åpner kranen. Har tenkt å sette på et system som hindrer dette. Første bilde er av dieselforfilterhuset (flere kjenner sikkert dette filterhuset): Det andre er av selve stengekranen. Denne er sølvloddet til selve tappeskruen og det er borret hull i tappeskruen: Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 hvor fikk du tak i ventilene ? Tess ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Moss Slangeservice, Moss. De har mye flott for oss båteiere. De påstår også at skroggjennomføringene de selger er av god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Unngå vann i dieseltanken så unngår du tæringer der! Det betyr at du tapper ut vann fra tanken ved å åpne dreneringskranen av og til. Har du ikke dreneringsventil, kan du tilsette et eller annet "lurium" som inneholder en emulgator. Da vil eventuelt vann innkapsles i dieseloljen og bli med ut av tanken uten å skape problemer for brennoljesystemet eller forbrenningen. Det finnes mange "luriumer" på markedet. Velg et som inneholder emulgator og som gir deg minst kostnad per liter dieselolje som motoren din bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 De påstår også at skroggjennomføringene de selger er av god kvalitet. Det gjør de alle.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Etter mitt skjønn er det alltid greit å ha avtappingsventil på på laveste punkt i dieseltanken(e) og tappe noen få ml flere ganger i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Før i tida var det avtapping i bunn på stort sett alle dieseltanker men eg meiner at eit EØS-direktiv har sett ein stoppar for dette. Nokon som kan bekrefte det? Eg her ikkje sett avtapping på nyare båtar. Det er vel for å unngå uhell der diesel renn ned i kjølen med påfølgande lensing til sjø, ein ventil har alltid eit lekkasjepotensial. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
roaldbj Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Jeg kan ikke erindre at jeg har sette dette beskrevet i regelverket. Jeg har heller ikke sett at det er forbud mot avtappingskraner på diselfilterholdere. Men jeg deler oppfatningen om at alle kraner kan komme i uheldig posisjon, men dette kan hindres med stengeanordning. Å tappe filtre med vann i tung sjø ved å demontere hele filteret kan også være en sikkerhetskrevende tung operasjon. Av den grunn monterte jeg tappekranene. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 man kan vel f.eks " plombere" kranen med en tynn ståltråd, og merke med teksten " do not remove" elns ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Worse Svart 4.November.2006 Link til dette innlegget Svart 4.November.2006 Hold uvedkommende, ukyndige og ugudelige utenfor Det Aller Helligste Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.