Astor Startet 27.September.2006 Link til dette innlegget Startet 27.September.2006 Jeg har nettopp skiftet turtallsgiveren på Perkinsen. Nå virker den fint, men den avgir noe støy mot VHFen ombord. Hva skal til for å få vekk støyen¨? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Brutus Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er vel mulig å koble en støykondis i parallell over. Men skal giveren støye mot vhf'en? Gjorde den gamle giveren det? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Høres ut som en firkant-puls som går over en ledning. Da oppstår det mange frekvenskomponenter som kan fortstyrre mye rart. Dette kan du få vekk ved å filtrere signalet med et filter. Et filter består typiskt av en kondensator og en spole. Skaff en kondensator av liten type (ofte kaldt støykondensator), monter denne i parallell på signalledningen (mellom jord) så nærme generatoren som mulig. Monter også en ferritkjerne eller 2 på signal-kabelen. Evt. kveil signalkabelen i en liten rundt bunt med 10-20 turn. Dette fungerer også som en "spole". Dette bør også gjøres så nærme generator som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er vel mulig å koble en støykondis i parallell over. Men skal giveren støye mot vhf'en? Gjorde den gamle giveren det? Hadde ingen forstyrrelser på den gamle giveren. Kan dette forsvinne ved å bytte om på de to ladningene som går til giveren? Om jeg skal sette inn en kondensator. Hvor kjøper jeg denne og hva heter den? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Drar denne opp igjen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tine IV Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Pluss kabel fra vhf'n og kabelen fra giver kansje ligger side om side , det er isåfall ikke bra når det gjelder det å få støy .Skal ikke være nødvendig med masse greier for å slippe støy fra en sånn ting , ville gått over kabler å se om det ligger inntil værandre et eller flere steder . Hadde jeg prøvd også er det gratis Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
ooma Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Kan helt klart komme av at ledningene til giveren er byttet om. Det kan muligens forårsake at det støyer mer på jord-ledningen. Da kan vhf-en være følsom. Forsøk å bytte om. Skal ikke bety noe for giveren. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.