Jump to content

Støy fra turtallsgiveren

Astor

Recommended Posts

Høres ut som en firkant-puls som går over en ledning. Da oppstår det mange frekvenskomponenter som kan fortstyrre mye rart. Dette kan du få vekk ved å filtrere signalet med et filter. Et filter består typiskt av en kondensator og en spole. Skaff en kondensator av liten type (ofte kaldt støykondensator), monter denne i parallell på signalledningen (mellom jord) så nærme generatoren som mulig. Monter også en ferritkjerne eller 2 på signal-kabelen. Evt. kveil signalkabelen i en liten rundt bunt med 10-20 turn. Dette fungerer også som en "spole". Dette bør også gjøres så nærme generator som mulig.

Det er vel mulig å koble en støykondis i parallell over. Men skal giveren støye mot vhf'en? Gjorde den gamle giveren det?

Hadde ingen forstyrrelser på den gamle giveren. Kan dette forsvinne ved å bytte om på de to ladningene som går til giveren?

Om jeg skal sette inn en kondensator. Hvor kjøper jeg denne og hva heter den?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Pluss kabel fra vhf'n og kabelen fra giver kansje ligger side om side , det er isåfall ikke bra når det gjelder det å få støy .Skal ikke være nødvendig med masse greier for å slippe støy fra en sånn ting , ville gått over kabler å se om det ligger inntil værandre et eller flere steder . Hadde jeg prøvd også er det gratis

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...