Patnyg Startet 27.September.2006 Link til dette innlegget Startet 27.September.2006 Jeg har tenkt og plassere 2 diodelys 10-20 cm over vannlinjen bak på båten, rett ved siden av akterspeilet. Noen som har noe erfaring med dette? Ser det er mange båter som har det, og tenkte og sette på slike selv. Men har i en annen tanke ikke lyst og borre hull. Må vel fylle på med sikafleks og tette ordentlig selvfølgelig. Tar imot råd og erfaringer med en stor takk Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Med fare for å være verdensmester Er dette i henhold til godkjent lanterneføring? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 (redigert) Ble nysgjerrig jeg nå. Har ikke sett slike lys før, og lurer på hva hensikten med disse er? Er det en amerikansk ide for å få båter til å se ut som Cola bilen (den som vises på TV i jula) Redigert 27.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 dette er bare for pynt rett og slett når kvelden trekker til. Og mørket dukker opp. Har hørt mange rare ord på båter med slike lys, colabil, horely osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Elfa har 3mm hvite dioder. kr 34-40+mva pr stk... Avansen må være astronomisk på disse løskomponenetene, en oppladbar lykt med 28 dioder koster kr 179 hos Clas Ohlson...(36-2366) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Elfa har 3mm hvite dioder...... Unskyld avsporingen, Patnyg - et spørsmål til Ingar: Disse diodene bruker 3,1 volt pr.stk. Kan man seriekoble 4 stk av disse og koble det til vanlig 12V batteri? Til et innvendig bruk, f. eks.? Må man ha spesielle sokler til de? Er det standard-størrelser på disse - dioder og / eller sokler? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Jeg har kjøpt diodelys via jobben. Skaane marine. De ser Slik ut. Det er for pynt. De skal rett og slett lyse ned i vannet om kveldene. Sett noen båter her og der med dette, og syntes det så kult ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 spørsmål til IngarSlike "løsvekt" dioder har to ben som må loddes, enter direkte til kablene eller til ett printkort. Du kan montere dem i serie, sannsynligvis er 5 best siden spenningen i båten kan bli nærmere 15V. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det kan være lurt å tenke seg noe om før du monterer dem for lavt på akterspeilet. Båten er ofte utsatt for bølger som slår opp på akterenden og bygger seg opp langs dette. Jeg ville i alle fall undersøke om materialene LED-innfatningen er lagd av er sjøvannsbestandig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er bare å bore ett 3mm hull og montere dioden direkte i dette med sika/silikon, da er det kun plast som kommer i kontakt med sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 De jeg har planer om å feste der er større en 3mm. Det er de jeg har satt link til lenger oppe i tråden. Men vi får se hva jeg gjør. Mulig jeg dropper det. Men min onkel har dette på sin båt, og der er det ingen problemer med disse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ok, overså den linken. Da trenger du vel ikke å bore hullet større enn at du får tredd gjennom ledningene? Og så feste "armaturen" med silikon/sika. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ja du mener det burde gå. Ikke borre og feste hele armaturen, men skru den med lange skruer og la hele spotten være på utsiden og ledningene går inn? Jeg trenger ikke felle den inn? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ut fra bildet trodde jeg den var beregnet for utenpåliggende montasje? Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er en bakdel også. En du kan felle inn. Det er vel det som er riktig. Mestsannsynlig for at vann ikke skal komme inn i selve armaturen og inn til selveste diodene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ok, da er det vanskelig å si noe mer. Mulig at "bakdelen" kan skjæres av, selve diodene bygger jo ikke mye. Jeg ville tatt sjansen på utvendig montasje fremfor å bore store hull i akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Den er veldig lik denne. Samme prinsippet, men bakdelen på min armatur er litt mindre. Led armaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ja, det å skjære av er kanskje ikke så dumt. Den er av plast så selve avkuttingen er ikke noe problem. Kanskje fylle på med en liten plate og sikaflex isteden for den store bakdelen som er på nå. Lage et bitte lite hull til 2 små ledninger er bedre en 2 store på 3 cm hver. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ja, det var noe slikt jeg så for meg. Skal du selge båten er det ikke sikkert at en evt. ny eier synes det er like kult med disse lysene og da vil det være en fordel om de kan fjernes uten for mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ja, nettopp..;) det var det jeg tenkte. Går ann å fylle på med gelcoat på de små hullene. de blir ikke større enn 2-3 mm. Men tusen hjertelig for hjelpen, så ser jeg hva jeg gjør med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hva med å ha de under vannlinjen? Er det snakk om "kulhets-faktor", så er vel det kulere. Blir nesten som en bil med lys under. Slike lys rundom under vannlinjen ville gjøre det spesielt. Kanskje bruke noen form for basseng-lys? Under vannlinjen er det veldig enkelt å plaste igjen også. Overstrykes med bunnstoff og fargeforskjeller og ujevnheter blir fort borte. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Ja, høres bra ut. Men hva når jeg ligger i en 40 knops fart og smeller litt på bølgene? Hørtes tøft ut, det er sant. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Kanskje du får fiskelykke også? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Noe sånt du planlegger? http://www.underwaterlightsusa.com Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 27.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Dæven, sjekk der a.. Det var tøft. Nei, skal BARE ha 2 over vannlinja. hehe. Men titter litt på den siden jeg. Takk for link. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.