Flybridge Startet 27.September.2006 Del på Facebook Startet 27.September.2006 Har tenkt å kjøpe VHF fra USA. (skal ta sertifikatet i neste måned). Skal det normalt være og "sette på" strøm og antenne, så er jeg igang. Vil alle kanaler som kan brukes her ved kysten være tilgjengelig. Eller er det noe annet jeg må ta hensyn til. VHFen jeg har tenkt meg er: Icom M422 - klikk for en liten titt. Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
TideRace Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Denne virker i Norge, men du kan risikere å få et noe annet kanaloppsett. De internasjonale kanalene er like, men VHF`er fra USA kan ha noen ekstra kanaler, noe i likhet med våre Lystbåt 1, 2 og 3. De norske lystbåtkanalene går du uansett glipp av, de er kun i Norge (men greie å ha!). Hvorfor tar du bryet med å kjøpe dette fra USA? Moderne VHF`er er blitt ganske rimelige i Norge ettervert, og du får en fin stasjon med DSC fra f.eks. http://www.seatronic.no fra ca. kr. 2500,- og oppover med alle internasjonale + norske kanaler, 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Du kan sikkert få programmert L1, L2 og L3 samt få fjernet de US-kanalene du ikke har bruk for hos en norsk forhandler, men dersom dette koster noen lapper, er det kanskje ikke så mye å spare? Vhf`en du tenker å kjøpe i USA heter forøvrig M-421 her i Norge og koster ca. 2990,- (du finner også denne hos Seatronic). Dette er en veldig god VHF av anerkjent merke, så du har valgt deg ut et godt apparat. Redigert 27.September.2006 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Hei har du sjekket prisen med frakt og sammenlignet med f.eks denne http://www.nettbaat.no/webshop/storefront....209&c2=1209 Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Er usikker på hvor vi mye vi kan kommentere spesifikke fabrikkmerker her på Båtplassen, men vil kun nevne at Cobra generelt har kommet dårlig ut i diverse tekniske tester i forhold til andre VHF`er. Mine førstevalg i denne prisklassen ville være Icom (som er verdensledende på VHF-teknologi) og Navman. Redigert 27.September.2006 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Er usikker på hvor vi mye vi kan kommentere spesifikke fabrikkmerker her på BåtplassenDu kan fritt kommentere hva du måtte ønske når det gjelder produkter. De tilfeller vi har hatt av "sensur" her på forumet har vært knyttet til udokumentert negativ omtale av firmaer og/eller personer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Eller er det noe annet jeg må ta hensyn til. Tja, om modellen ikke er CE-merket kan det hende at en ivrig toller tar hånd om forsendelsen. Neste problem er å få konsesjon på en stasjon som ikke er CE-merket, for uten konsesjon vil du heller ikke få tildelt MMSI og uten MMSI har du ingen nytte av DSC. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Ja jeg har fått meg en overaskelse et par ganger hvor pakken blir konfiskert av Norske Tollere Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Tja, om modellen ikke er CE-merket kan det hende at en ivrig toller tar hånd om forsendelsen. Neste problem er å få konsesjon på en stasjon som ikke er CE-merket, for uten konsesjon vil du heller ikke få tildelt MMSI og uten MMSI har du ingen nytte av DSC. Det er riktig som det står ovenfor. Når du først velger en VHF med DSC-funksjon, er dette en viktig sikkerhetsdetalj som bør fungere i en nødsituasjon. Når det gjelder rent sikkerhetsutstyr, er det kanskje dumt å la noen hundrelapper avgjøre valget Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 ICOM har iallefall OK lyd. Enkelte av de helt billigste VHF radioene har lyd som kan sammenlignet med en mobiltelefon stapped neddi en blikkboks. Dette virker det som om glemmes hver eneste gang det entusiastisk fortelles om DSC`ens fortreffeligheter, samt hvor billig radioen var... Og ikke la deg ukritisk lure til å bite på DSC hysteriet. Det er ingen som har kunnet dokumentere sikkerhetsgevinsten på dette utstyret, selv etter gjentatte oppfordringer. Å dokumentere behovet for å høre hva den andre parten sier i en nød / stressituasjon, for ikke til vanlig bruk, er åpenbart. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
baatsman Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Se derfor etter CE godkjent utstyr. Noen av butikkene har det. Ellers sitter jeg bladet Practiacal Owner, det er mye billig VHF utstyr i UK også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
TideRace Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) "Og ikke la deg ukritisk lure til å bite på DSC hysteriet. Det er ingen som har kunnet dokumentere sikkerhetsgevinsten på dette utstyret....Å dokumentere behovet for å høre hva den andre parten sier i en nød / stressituasjon, for ikke til vanlig bruk, er åpenbart." Tror ikke du kjenner tilstrekkelig til hva DSC er, Suzuki. Trykker du på "den røde knappen", vil all nyttetrafikk + fritidsbåter med dsc/ plotter samt samtlige kystradioer innen rekkevidde plotte deg direkte på kartet og sørge for hjelp umiddelbart direkte til posisjonen din. Dette forutsetter at VHF`en er tilkoblet en GPS, men det regner jeg med at de fleste har fått med seg. Det er flere tragiske ulykker de siste årene som kunne vært avverget dersom dsc-systemet hadde vært brukt. Et eksempel er en drukningsulykke med en svensk seilbåt utenfor Kristiansand for 2-3 år tilbake da mannen falt ut av båten og hun som var igjen i båten ikke visste hvordan vhf`en skulle brukes. "Danskeferjene" passerte ikke langt unna, men ingen ble varslet om nødsituasjonen. Det er samtidig mange eksempler på at dsc har sørget for at kyststasjpnene og redningsselskapet har kunnet gå rett på havaristen pga posisjonsdata i nødsignalet. Jeg har med familie inkl. små barn som mannskap, og i tilfelle brann eller havari betyr den "røde knappen" at jeg kan konsentere meg om redningsjobben mens VHF`en automatisk sørger for hjelp. I vår båt er det stort sett meg som kan elektronikken, men "den røde knappen" har alle fått opplæring i, store som små. Det betyr at i en nødsituasjon kan til og med minstemann sørge for kvalifiserende hjelp om det skulle skje noe med pappa. Det som også skjer er at min VHF kobler seg automatisk til kanal 16 hvor kystradio eller redningsselskapet vil sørge for nødvendig dialog. Hvor har du det fra at du ikke kan snakke med den andre parten? Dette ligger som en innebygget funksjon i dsc-systemet. Hva sikter du til når du hevder at ingen kan dokumentere sikkerhetsgevinsten? Hvor har du dette fra? Dette bør du dokumentere... DSC er er påbudt sikkerhetsutstyr i nytte-og alle SOLAS-fartøy, og det er ikke uten grunn. Redigert 27.September.2006 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 tro meg, jeg veit utmerket godt hva DSC er. Det er en hype, skapt og markedsført for å få folk til å hive fullt ut fungerende VHF er på sjøen. Jeg har aldri sagt at du ikke kan snakke med den andre parten. Jeg har sagt, at med de rimeligste VHF radioene, hører du ikke hva du sier, grunnet høyttalere til 60 øre. Jeg har gjentatte ganger bedt om å få eksempler der DSC har hatt påvisbar og dokumenterbar sikkerhetsmessig effekt for fritidsbåter, utover " kjekt å ha " effekten. Til nå har INGEN kommet med reelle eksempler. Fokuser på brukervennlighet, lydkvalitet og betjening sier jeg. At andre har andre meninger, og sluker selgernes argumente rått og uraffinert, er greit for meg. Hadde personen kunne betjene VHF en, hadde kanskje personen også vært reddet. Å tro at en rød knapp kan redde liv ( uten instruksjon ) er i beste fall idiotisk. Dette dreier seg om OPPLÆRING ikke en rød knapp. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
TideRace Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Dsc er sikkerhetsutstyr på lik linje med selve VHF`en og en sikkerhetsmessig gave for oss som går lengre strekk med blant annet barn ombord. Dsc begynner nå å bli standardutstyr, og prismessig så billig at det ikke er noen grunn til å hoppe over denne funksjonen som vil sikre hjelp uansett vær- og siktforhold for redningsmannskapene som leter etter nettopp din båt i en nødsituasjon. Jeg forbigår Suzuki`s innlegg uten ytterligere kommentarer. Redigert 27.September.2006 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg lar Suzuki`s innlegg stå uten ytterligere kommentarer. Jeg tror du gjør lurt i det. Still deg i rekken med alle andre som roper høyt om DSC`en fortreffelighet. Meg biter det ikke på. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Poseidon Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg tror du gjør lurt i det. Still deg i rekken med alle andre som roper høyt om DSC`en fortreffelighet. Meg biter det ikke på. Suzuki Beklager Suzuki, du har mange fornuftige tanker og påstander, men når det gjelder DSC så minner du mest om kjerringa mot strømmen - du husker hun som ropte: "Klippe, klippe!" Du ber om eksempler og det skal du få: Du er ombord i din egen båt, med VHF uten DSC (går jeg ut fra) og den har du for et øyeblikk dempet ned og glemt å skru den opp igjen. (Det skjer den beste). Bak nærmeste odden får en annen alvorlige problemer og rekker bare såvidt å trykke på den røde knappen før båten synker. Du hører det ikke, og det var kanskje du som kunne ha berget liv..... Du er ombord i din egen båt, fortsatt uten DSC. Været er slett ikke bra, så det er få andre båter ute. Like bak en holme har en båt fått alvorlige problemer, han er i ferd med å reke mot land og bli knust. Mannen ombord er alene, og han er tilfeldigvis stum - men rakk heldigvis å trykke på den røde knappen. Du hører det ikke, og det var kanskje du som kunne ha berget liv..... Du er fortsatt ombord i din egen båt, mørke, dårlig sikt og ekte "drittvær". En båt i nærheten har mistet orienteringen, de vet rett og slett ikke hvor de er da de braker på land. Med vanlig VHF vil de kalle MAYDAY, oppgi sin posisjon (som kan være ganske alvorlig feil, det var derfor de gikk på land). Du hører det, du setter kanskje liv og båt på spill for å gå mot deres oppgitte posisjon. I virkeligheten var de en helt annen plass - og hvis de hadde hatt DSC koblet opp mot GPS så hadde den korrekte posisjonen gått ut direkte. Selv om du hørte det, og kanskje satte ditt eget liv i fare, så fikk du ikke gjort noe som helst - for ingen av dere hadde DSC. . . . . Dette er noen ganske få eksempler på situasjon for DSC kunne være forskjellen på liv og død. Si gjerne at hvis "St Svithun" hadde hatt DSC så hadde man spart 41 liv! Derfor Suzuki, en fornuftig mann som deg bør spare deg for å terpe på slik vranglære som du gjør omkring den fantastiske nyvinningen DSC! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtummel Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Min lille skepsis til DSC er ikke til systemet, men at mange fingernemme båtfolk skal fikse denne elektronikken selv for å spare penger på en dyr autorisert montør. Jeg har en mistanke om at det står en del VHF med DSC i de tusen båter som ikke er koblet til GPS, og slett ikke til plotter - eller de er koblet opp på en måte som gjør at det ikke alltid virker som det skal. Enkelte skal også "spare" penger (eller "protestere" mot Telenor) og dropper konsesjon. Da er det ikke mye hjelp i å kjøpe VHF med DSC. Jeg har en plotter som til tross for at den har alt for liten skjerm er veldig kjekk i forbindelse med VHFen min. Om noen kaller meg opp med DSC, eller sender melding til alle båter, så kommer dette fram på plotterskjermen. Dersom jeg mottar nødsignal lager plotteren et veipunkt, og om jeg er i nærheten er det stor sannsynlighet for at jeg raskt kan anslå hvor lang tid jeg vil bruke til havaristen. Disse meldingene ser jeg, uansett hvor mye lyd motor og mannskap til tider kan lage. Systemet virker. Dersom flere lærer å bruke det blir systemet mer effektivt. Å stille spørsmål om en nødsituasjon ville gått bra uten DSC også er litt på kanten. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Dette dreier seg om OPPLÆRING ikke en rød knapp.Du kan ikke lære en fireåring opp til å kunne nødprosedyrene på vhf, men en rød knapp til å trykke inn kan du lære de. Far kan jo få hjertestans, falle overbord, klemme armen fast i spillet etc. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Nøtterøy Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Siden GMDSS ble innført her tidlig 90-tall, har det heller aldri vært fler falske nødmeldinger heller. Det har blitt så ille at en registrer dem nesten ikke lenger. Spesiellt på inmarsat er det ille. Er det først en som sender ut en melding, går den jorda rundt via andre skips stasjoner fordi folk ikke vet hvordan de skal operere systemet sitt. Når det gjelder VHF er det samme greiene, det er nok blitt for lett å bare "trykke inn den røde knappen". Men, et kjempegreit system for dem som vet hvordan en bruker det. Bare lær det å kvittere for en nødmelding, uten å sende den videre som Mayday relay! Dvs. ikke kvitter om du ikke kan respondere på nødmeldingen! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) Siden GMDSS ble innført her tidlig 90-tall, har det heller aldri vært fler falske nødmeldinger heller. Det har blitt så ille at en registrer dem nesten ikke lenger. Ja vel? Kystradiostasjonene ser ut til å registrere og fører statistikk. "I tillegg til 2571 loggførte assistanseoppdrag ble det i 2005 behandlet 233 falske alarmer. Av assistanseoppdragene var det bare 56 som ble definert som nødtrafikk [...]" For øvrig var det en nedgang i falske alarmer fra 2004 til 2005. Nedgangen i falske DSC-alarmer var drøyt 30 prosent. Redigert 28.September.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Isfeldt Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Hei Du får vist ikke registrert VHF fra USA da disse ikke er CE merket. Derimot er VHF fra UK CE merket. Kanalene på en USA ICOM har både US og Internasjonale. Har selv kjøpt en ICOM 601 fra UK, som er registrert. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Hei et spørsmål ang.VHF med DSC behøver man en GPS i form av kartplotter eller holder det med en ren GPS mottaker som fins F.eks til PC rett inn i VHFen Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Det er som regel ingen hurtig kobling eler usb inngang på VHF`ene. GPS`ns NMEA signaler skal kobles til VHF`n som regel bare med etpar tynne ledninger. Så enhver GPS med NMEA utgang kan kobles til en VHF, bare en identifiserer de forsjellige utgangene fra GPS`n Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Så enhver GPS med NMEA utgang kan kobles til en VHF, bare en identifiserer de forsjellige utgangene fra GPS`n Hadde det vært så enkelt... Dessverre er det ikke alle slike NMEA-greier som passer sammen på det elektriske nivået, selv om de snakker NMEA-språket. Dermed kan det bli behov for å bruke et lite adapter mellom GPSen og VHFen. Fortell oss hva slags GPS og VHF du har, og det er sikkert noen på baatplassen som har et svar. Det er egentlig ikke nødvendig å koble GPS til VHF for at DSC skal virke, men da må du taste inn posisjon og klokkeslett med jevne mellomrom. Det er ikke noe jeg vil anbefale annet enn som en nødløsning dersom GPSen din kutter ut. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Oppkonstuksjoner kan jeg også komme med; eieren av lystbåt stolte så mye på et system han hadde hørt om, men som han aldri hadde testet. Når båten gikk på grunn så plastfiberen sprutet, trøkket og trøkket han på den røde knappen, men fikk ingen hjelp fordi radioen ikke var koblet til GPS en. At han måtte ha kurs for å skjønne at det var på K16 han kunne tilkalle hjelp, var forlengst glemt, for noe kurs hadde han ikke tatt. Teknologien av jo idiotsikker må vite... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
olpi Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) Hadde det vært så enkelt... Dessverre er det ikke alle slike NMEA-greier som passer sammen på det elektriske nivået, selv om de snakker NMEA-språket. Dermed kan det bli behov for å bruke et lite adapter mellom GPSen og VHFen. Fortell oss hva slags GPS og VHF du har, og det er sikkert noen på baatplassen som har et svar. Har du eksempler på dette? NMEA skal vel være en standard. En del, f,eks PC bruker imdilertid ikke NMEA, men RS -standard. RS 422, RS232 .... . Standarder skal etter det jeg vet har en gitt format og operere med "høy" og "lav" nivåer innenfor gitte spenningsverdier. Tar jeg feil? Redigert 28.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.