olpi Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) Jeg har aldri hatt problemer med å få enheter som kommuniserer vha NMEA til å snakke. Det eneste har vært når det blir for mange brukere. Jeg har koblet i en del båter i tillegg til mine egne. Når det gjelder VHF så kjøpte jeg en rimlig UNIDEN OCEANIUS stasjonær type med DCS i våres. Sleipner forhandlere sleger den. Den fungerer også helt greit og kommunsierer med en Garmin GPS å får posisjondate. Redigert 28.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) Har du eksempler på dette? Tja, det er jo til og med flere NMEA-standarder: NMEA-0180, NMEA-0182, NMEA-0183, NMEA-2000. Uansett, en NMEA-standard omfatter både et språk (kommunikasjonsprotokoll) og et elektrisk grensesnitt. I NMEA-0183 kan det elektriske grensesnittet være RS232, men standarden anbefaler et elektrisk grensesnitt i samsvar med EIA-422. Her trenger du en elektrisk adapter for å få de to variantene til å snakke sammen. Har du en GPS fra Garmin er grensesnittet sannsynligvis RS232, og har du spandert på deg en VHF med DSC fra Simrad så er det EIA-422 på NMEA-koblingene. Da må du bruke et adapter for å få dem til å snakke sammen. Redigert 28.September.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) OK, det var nytt for meg. Jeg er selvfølgelig klar over at NMEA har flere varianter 0180 ... 0183 (mest vanlig idag) og NMEA 2000 (nyeste). Trodde imdilertid at f.eks NMEA 0183 produkter brukte samme elektrsik grensesnitt (interface). Det meste går vel RS232 (samme som PC), men hvis EIA422 er en det som det skulle ha vært så er det jo merkelig at ikke alle (mestparetn) ikke velger det. Det er ikke NMEA 2000 som fortrinnsvis skal benytte EIA 422 da? Redigert 28.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 Sett på whf til salgs i statene selv, får en 75watt med selvprogrammering så du kan lage det oppsettet su selv vil, ingen ferdigprogramerte kanaler. 137-174.00Mhz er båndbredden på denne selges for rett rundt 200dollar. hvor mange watt er de man får kjøpt i norge? ICOM IC-V8000 75 Watts VHF Mobile Two Way Radio ICOM IC-F121 50 Watts VHF F 121 NEW - FREE PROGRAMMING Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 hvor mange watt er de man får kjøpt i norge? ICOM IC-V8000 75 Watts VHF Mobile Two Way Radio ICOM IC-F121 50 Watts VHF F 121 NEW - FREE PROGRAMMING Hva skal du med noe slikt i Norge? Maritim VHF sender på maks 25 Watt. Når båten ligger i havn skal du sende på redusert effekt. Å sende på høyere effekt er ikke tillatt og betyr vanligvis at du bruker en radio som er ulovlig innført til landet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 ICOM IC-V8000 75 Watts VHF Mobile Two Way Radio ICOM IC-F121 50 Watts VHF F 121 NEW - FREE PROGRAMMING Dette er vel 2 meter radioer så vidt jeg kan skjønne, kan motta maritime kanaler men ikke sende her. Men så går det vel som regel an å "åpne" den da... Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 De fleste Icom kan åpnes for sending og mottak. Bruk heller penger på en god antenne fremfor å tenk på utgangseffekten på radioen. 25 watt på VHF og en god antenne er mer en godt nok. Så lenge det er konsesjonspliktig burde alle respektere de normer som ligger inn under dette. Man finner nye bærbare radioer fra 700 kroner og stasjonære til under 2000,- kroner helt nytt, derfor er det dumt at det det importeres fra utland uten at de registreres. Vi kan jo prise oss lykkelige for et så bra nettverk som finnes langs kysten, betale for konsesjon og anse dette som en billig investering og sikkerhet.... Puhh, dagens preken :) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 (redigert) Da kan jeg vel avslutte med denne: http://video.google.com/videoplay?docid=-4...4&q=sinking Tjøme Radio ?? Redigert 30.September.2006 av Chriz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.