Jump to content

Oljelekkasje fra Volvo Penta AQ 170 (olje i kjølen)

FredrikW

Recommended Posts

Har en VP AQ170c i min 20 fots Draco. Motoren lekker litt olje, og olja havner i kjølen. Ved blandet kjøring forsvinner det ca.1dl i timen, vil jeg anslå. Oljetrykket har ikke endret seg. Nå skal båten snart opp, og jeg bør vel da prøve å finne ut hvor olja kommer ut...?

Tenkte derfor jeg skulle spørre hvor det er mest sannsynlig at en slik lekkasje oppstår, og hvor jeg bør lete når jeg skal finne ut av dette. Og siden det fortsatt er fire uker til båten skal opp, lurer jeg også på om det er noe problem å bruke båten disse siste ukene av min sesong, med denne lekkasjen? Kan ikke se at lekkasjen har blitt nevneverdig verre de 20-30 siste driftstimene.

• 2 måneder senere...

Da har jeg omsider fått båten på land, og tatt av drev. Har sjekket hele motorens underside visuelt ved hjelp av speil og lykt. Det eneste stedet det ser ut til å komme olje er fra undersiden av svinghjulskåpa, som momholt skriver.

Da jeg hadde tatt av drevet fant jeg innmaten (metallfjæra) av en simmerring på bakken under båten. Vet ikke om den lå der fra før av, da... Siden dette er min første sesong med båt som har drev, og jeg i utgangspunktet ikke er plagsomt motorkyndig, har jeg lite greie på hvordan det ser ut bak motoren / mellom motor og drev.

Spørsmål:

Kan restene av simmerringen jeg fant under båten faktisk være simmerringen bak svinghjulet i min båt, som har falt ut da jeg dro av drevet? Og hvis det stemmer, hva må til for å få orden på dette? Må hele motoren løftes frem?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...