Avmønstret4 Startet 27.September.2006 Link til dette innlegget Startet 27.September.2006 Skiftet cutlass-lageret i propellakselgjenomføringen i våres. Da jeg monterte det nye lageret var det en ørliten slakk mellom aksel og cutlesslageret ca 0,5 mm, og ifølge produsent av lageret (Sleipner) skulle det være litt slark. Men når jeg skulle bakke båten ut av båsen i høst etter 14 dager stilleligge skreik det i fra akselen men det forsvant etter noen sek. Og når jeg fikk båten på land og prøver å dreie propellen rundt for hånd, er den meget treg uten slark og det skriker fra gummien i cutlasslageret. Kan det være at det har grodd rur på propellakselen i sporene i cutlesslageret? Hvorfor er dette skjedd? Og hva gjør jeg? Mvh Keiko Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Det er vannet som "smører" cutlesslageret. Har du sjekket om de to "ørene" på lageret er åpne slik at vannet slipper til? At det skriker fra lageret når du har båten på land er naturlig, da har du ikke vann som smører. Kan ikke tenke meg at rur på akslingen har noe med dette å gjøre. Foreslår at du renser "ørene" på lageret og setter ut båten igjen for en liten prøvetur - hvis du har muligheten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 28.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Det er vannet som "smører" cutlesslageret. Har du sjekket om de to "ørene" på lageret er åpne slik at vannet slipper til? At det skriker fra lageret når du har båten på land er naturlig, da har du ikke vann som smører. Kan ikke tenke meg at rur på akslingen har noe med dette å gjøre. Foreslår at du renser "ørene" på lageret og setter ut båten igjen for en liten prøvetur - hvis du har muligheten. Lykke til! Ja de 2 hullene i skroggjennomføringen er åpne, og det var det første jeg sjekket dvs dykket ned og rengjorde de. Men den er teitere nå enn i våres i forholdet mellom gummien og akselen. Jeg trodde det skulle gå andre veien dvs at slakken skulle bli større ettersom gummien ble slitt??? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Er du uheldig og får fiskesene inn i lageret får du skrikelyd. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 28.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Er du uheldig og får fiskesene inn i lageret får du skrikelyd. Ja det kan jeg tenke meg, men jeg kan ikke se noe til dette. Isåfall burde det vel vært mulig å se litt av sena innover i hylsa? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Du bør nok trekke ut akselen og sjekke. Fiskesene har så dårlige glideegenskaper at akselen ofte blir opprevet. I så tilfelle bør du glatte akselen med fin fil og slipepapir. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 28.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Ja det høres fornuftig ut, så jeg får demontere roret og trekke ut akselen for inspeksjon. Skal prøve å ringe sleipner igjen og Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 At det skal/kan være litt slark er greit men 0.5mm høres mye ut. 1-2 tiendels mm er ok. Det er nok lurt å ta av aksel og sjekke lageret nærmere. Kanskje gummien har løsna? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 28.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 At det skal/kan være litt slark er greit men 0.5mm høres mye ut. 1-2 tiendels mm er ok. Det er nok lurt å ta av aksel og sjekke lageret nærmere. Kanskje gummien har løsna? Problemet er ikke at det er 0,5 mm slark i mellom lageret og akselen nå, men at den er for teit. Og gummien har ikke løsnet for den følger ikke med akselen rundt. Men jeg skal ta ut akselen så får vi se.... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Hadde det vært et eldre lager så hadde fett kunnet fått det til svelle i gummien, men ikke på så kort tid. Det er sikkert kilt seg fast noe slik flere andre antyder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.