Jump to content

Problemer med cutlesslager

Avmønstret4

Recommended Posts

Skiftet cutlass-lageret i propellakselgjenomføringen i våres.

Da jeg monterte det nye lageret var det en ørliten slakk mellom aksel og cutlesslageret ca 0,5 mm, og ifølge produsent av lageret (Sleipner) skulle det være litt slark.

Men når jeg skulle bakke båten ut av båsen i høst etter 14 dager stilleligge skreik det i fra akselen men det forsvant etter noen sek.

Og når jeg fikk båten på land og prøver å dreie propellen rundt for hånd, er den meget treg uten slark og det skriker fra gummien i cutlasslageret.

Kan det være at det har grodd rur på propellakselen i sporene i cutlesslageret?

Hvorfor er dette skjedd?

Og hva gjør jeg?

Mvh

Keiko

Det er vannet som "smører" cutlesslageret. Har du sjekket om de to "ørene" på lageret er åpne slik at vannet slipper til? At det skriker fra lageret når du har båten på land er naturlig, da har du ikke vann som smører. Kan ikke tenke meg at rur på akslingen har noe med dette å gjøre. Foreslår at du renser "ørene" på lageret og setter ut båten igjen for en liten prøvetur - hvis du har muligheten. Lykke til!

Det er vannet som "smører" cutlesslageret. Har du sjekket om de to "ørene" på lageret er åpne slik at vannet slipper til? At det skriker fra lageret når du har båten på land er naturlig, da har du ikke vann som smører. Kan ikke tenke meg at rur på akslingen har noe med dette å gjøre. Foreslår at du renser "ørene" på lageret og setter ut båten igjen for en liten prøvetur - hvis du har muligheten. Lykke til!

Ja de 2 hullene i skroggjennomføringen er åpne, og det var det første jeg sjekket dvs dykket ned og rengjorde de.

Men den er teitere nå enn i våres i forholdet mellom gummien og akselen.

Jeg trodde det skulle gå andre veien dvs at slakken skulle bli større ettersom gummien ble slitt???

At det skal/kan være litt slark er greit men 0.5mm høres mye ut. 1-2 tiendels mm er ok. Det er nok lurt å ta av aksel og sjekke lageret nærmere. Kanskje gummien har løsna?

Problemet er ikke at det er 0,5 mm slark i mellom lageret og akselen nå, men at den er for teit. Og gummien har ikke løsnet for den følger ikke med akselen rundt.

Men jeg skal ta ut akselen så får vi se....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...