Jump to content

Oppheng av gummijolle i daviter

tuffff

Recommended Posts

Dere som har gummijolla hengende i daviter. Hvordan henges denne opp? Jeg ser ingen umiddelbart naturlige festpunkter i jolla. Brukes bånd rundt hele? Dersom motoren henger på er vel ikke feste i akterspeilet noe gunstig, for da heises vel bare motoren rett opp i daviten og jolla blir hengende med hekken ned? :blush:

Noen som har løst dette på en elegant måte?

mvh tuffff

Jeg har en 310 RIB hengende i davitene. Båten har festepunkter på innsiden av akterspeilet. Mellom disse har jeg en kjettingbit som jeg hekter karabinkroken fra davitvaieren fast i. Da kommer selve daviten foran påhengsmotoren og den kan heises helt opp slik at den henger stabilt. Forut er det feste i dørken inne i RIBen som jeg feste karabinkroken i - da kan den også heises helt opp og RIBen henger helt stabilt.

Tidligere hadde jeg en Bombard265 som jeg festet på samme måte akter. Da festet jeg gjennomgående øyeskruer med øyet innover på akterspeilet og kjetting mellom disse. På denne båten var jeg nødt til å feste en stropp i ringen på utsiden av båten forut da det ikke var festemuligheter inne i båten der. Fungerte tilfredsstillende det også.

Redigert av goggen (see edit history)

Fant et bilde som viser det noe bedre.

jolle.JPG

Her ser du kjettingen som ligger under motoren. Når båten heises opp i dette festet vil pontongene hvile mot davitene og gjøre at den henger stabilt med motoren på "utsiden" av davitene. Fant i farten ingen bilder som viser hvordan dette ser ut når den er heist opp....

Informativt, Worse, men jeg har kjøpt billigutgaven :blush: av Zodiac (240) med spilebunn. Ingen plate å feste i i baugen.

Jeg så for øvrig også for meg et par øyer slik som du og goggen har gjort i akterspeilet. Jeg bare lurte på det med kollisjon mellom toppen av påhengsen og daviten, men det har jo goggen løst på et snedig vis.

Har du motoren hengende på jolla, eller er den normalt ombord i moderskipet?

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Samma opplegg som goggen har ... siden kjettingen/øyeboltene er på innsiden av akterspeilet, kommer motoren akkurat til side for daviten. Fungerer greit, det!!

Og så sikrer jeg selvsagt hele greia med et par "Fasty" stropper.

DSCN2256a.JPG

Gummibatopph.jpg

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Når det gjelder fester foran i båten har jeg valgt å lime på et par ekstra slepe-ringer, men har disse på innsiden av pongtongene litt langt ned mot dørken. Hos meg er dørken oppblåsbar og sitter ikke så godt fast. Fungerer greit det også, men dyrt - kostet vel nærmere 200kr per ring + lim. Men når det først er gjort fungerer det bra.

Bak har jeg benyttet samme løsning som nevnt over

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...