loffern Startet 28.September.2006 Link til dette innlegget Startet 28.September.2006 Noen som har erfaringer med disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Kjenner ikke båten, men av nysjerrighet - er det den som ligger til salgs hos D-yachts på Oksenøya du tenker på? Virker som et "motivert" salgsobjekt! Var selv og så på en Dufour 30 der, men båten blir for liten/trang innvendig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hymer Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Det ligger et par erfaringsinnlegg på sailguide, har du sett de? http://www.sailguide.se/synpunkter/synpvis...ltyp=Mamba%2033 Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Mamba-båtene er høykvalitetsbåter som seiler bra.. Har selv en del kjennskap til en 36. Det står en del om Mamba 33 på sailguide Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 er det den som ligger til salgs hos D-yachts på Oksenøya du tenker på? Virker som et "motivert" salgsobjekt! Ja det er den jeg har vært å kikket på. Så i utgangspunktet veldig bra ut og ikke minst veldig romslig. Men "motivert" salgsobjekt, hva mener du med det? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Med "motivert" selger mener jeg "keen" på å selge, et gunstig forhandlingsutganspunkt for interesserte kjøpere. Jeg spurte dem når båtene skulle opp og det var rundt 10 oktober. Spurte ikke konkret på den båten, men de jeg så på var til salgs for kunder som hadde kjøpt ny båt. De færreste er glade for å ha to båter og med opplaget rett rundt hjørnet" Så vidt jeg vet så opphørte verftet i 1987 og det vil vel ha noe, men kanskje ikke allverdens, betydning med tanke på deler osv, men personlig ville jeg foretrukket å kjøpe båt fra et eksisterende verft/forhandlernett. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nefertiti Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Hvis båten er bygget av Vindø som det står, så eksisterer forsåvidt det verftet enda. Selv om produsenten nok forsvant sammen med mange andre. Har hørt at de har fremdeles stående inredningsdetaljer til f.eks Omega på Vindøverftet. Uten at jeg har hatt behov for noe sånt. Det meste av sånt som går i stykker finnes det jo massevis av leverandører av. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Etter det jeg kan se er alla Mambaer bygget på verftet BK Marin AB, og BK står vel for Bengt Karlsson, som jeg forstår var båtbygger. På hjemmesiden til Vindø som du nevner står det: "Vi har stor erfarenhet av Vindö, Swan, Storö, Grand Banks, Nord West, Najad. HR." Mamba er ikke nevnt, kan heller ikke se hvor det står at båten er bygget av Vindø? Virker også som en del Mambaer er selvbyggere og med ujevn kvalitet, men har ingen mening om den aktuelle båten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Ja så tror jag det er Mouche...många Mamba såldes som halvfabrikat...har heller ikke hört att Vindö har byggt dessa! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Langs land Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Vet at Vindø verftet (og andre verft) utrustet andre båttyper innimellom. Feks Omega, som en nevnte, og Norlin 37. Når det skrives et sted her at Mamba er høykvalitetsbåter er vel det å tøye begrepet noe langt. Mamba er midt på treet båter, som så mange andre fra den tiden. Særlig 1/2 og 3/4 fabrikata båter kan være litt av hvert. Redigert 29.September.2006 av Seabiscuit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Mambaen ble bygget i Värmlands hovedstad. På samme sted bygger Skrovab Mamba 37 i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Innredningene ble etterhvert produsert i Ulricehamn (hvor nå det måtte være). Så står skrevet i boken 300 Segelbåtar i test. Modellene som omtales er 34/341 og 36. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Ulricehamn (hvor nå det måtte være liten geografi lektion.. ca 10 mil öst Gbg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Langs land Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Tackar så myckat (som Fleksnes pleier å si). Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Ja her kommer det jo opp masse info om en båt jeg trodde de færreste hadde kjenskap til. Takker så mye. Men jeg er fremdeles veldig usikker, var å så på en Comfortina nå i ettermiddag og liker mange av løsningene her veldig mye. En dypere og mer funksjonell cocpitt og den store åpningen ned + stor plass ved nedgangen. Og ikke minst toalett bak, noe som kommer spesielt bra med når jeg skal seile mye alene. Ellers er jo Mambaen en fot lengere, og med vesentlig større salong og aktercabin men allikevel blir jeg mer fascinert av Comfortinaen i og med at jeg 90% av tiden vil kommer til å være 1 eller 2 ombord..... Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 mente det sto i annonseteksten at den var innredet ved Vindö slik som Omega, men må ha blandet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 fascinert av Comfortinaen Det er flere skribenter her som har en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Det er flere skribenter her som har en slik. Ja, og fornøyde er vi. Dog kan noen være litt overpatriotiske.....kanskje..? Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Mambaen ble bygget i Värmlands hovedstad. På samme sted bygger Skrovab Mamba 37 i dag. Gammel tråd men dog. Etter hva jeg har lest ble innredningen på noen modeller (311 og 33) båtene som ble levert ferdig gjort av Vindø. De har forseggjorte innredninger i massiv teak osv. 311 og 33 er fra ca samme periode og innredningen er veldig lik i detaljene osv så det virker troverdig. Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Har hatt Mamba 33 i 5 år. Verftsbygget. Kjenner godt til de fleste andre svenske båter fra den tiden, og må si at Mambaen holder mye høyere kvalitet på innredning enn gjennomsnittet. Etter min mening så snakker vi Orust kvalitet. Har også blitt fortalt at innredningen er fullført på Vindø verftet. Så dette blir nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Sjekk i hvertfall godt etter vannskader/råte på utsatte steder, selv om treverket ser bra ut på overflaten. Jeg kikket på en Mamba 311 i sommer som så ganske fin ut, men selgeren hylte høyt da jeg begynte å plukke på innsiden av treverket, i underkant rundt åpningen ved nedgangen. Jeg rakk å konstatere at treverket var ganske morkent, og kunne antagelig ha stukket fingeren tvers gjennom akkurat der. Det betyr ikke at alle Mambaer har dette problemet, noe jeg også så på en annen Mamba som ikke hadde noen slike vannskader. Så det gjelder å se seg for, og undersøke godt. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Sjekk i hvertfall godt etter vannskader/råte på utsatte steder, selv om treverket ser bra ut på overflaten. Jeg kikket på en Mamba 311 i sommer som så ganske fin ut, men selgeren hylte høyt da jeg begynte å plukke på innsiden av treverket, i underkant rundt åpningen ved nedgangen. Jeg rakk å konstatere at treverket var ganske morkent, og kunne antagelig ha stukket fingeren tvers gjennom akkurat der. Det betyr ikke at alle Mambaer har dette problemet, noe jeg også så på en annen Mamba som ikke hadde noen slike vannskader. Så det gjelder å se seg for, og undersøke godt. Med mindre du så på Mambaen som jeg endte opp med i høst (lå i Horten) så er det et gjengangerproblem. Bakplata rundt cockpitåpningen råtner i nedkant pga lekkasjer ned cockpitåpningen. Lekkasjer rundt vinduer er også vanlig, heldigvis ingen hos meg. Også verdt å løfte opp dørkplata utenfor doen. Om det har lagt fukt der så kan dørstokken til dodøra og deromkring ha tatt skade. Sånn ellers er interiøret i 311 dønn solid. Teak tåler vel litt... Har hatt Mamba 33 i 5 år. Verftsbygget. Kjenner godt til de fleste andre svenske båter fra den tiden, og må si at Mambaen holder mye høyere kvalitet på innredning enn gjennomsnittet. Etter min mening så snakker vi Orust kvalitet. Har også blitt fortalt at innredningen er fullført på Vindø verftet. Så dette blir nok bra. Rasket med meg båtblader fra 70 og 80 tallet hos foreldrene mine i sommer og kom over en test av Mamba 33. Der stod det at innredningen var bygd på Vindø, og en hel avhandling om hvor flott og storslagen innredningen var. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 (redigert) Med mindre du så på Mambaen som jeg endte opp med i høst (lå i Horten) så er det et gjengangerproblem. Bakplata rundt cockpitåpningen råtner i nedkant pga lekkasjer ned cockpitåpningen. Lekkasjer rundt vinduer er også vanlig, heldigvis ingen hos meg. Ja, det var vel den tenker jeg! Vi har muligens vært innom den før i en annen tråd også, uten at jeg husket hvem som kjøpte den. Hvordan var dette egentlig da? Overdriver jeg kanskje, håper det for din skyld. Redigert 26.Desember.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Ja, det var vel den tenker jeg! Vi har muligens vært innom den før i en annen tråd også, uten at jeg husket hvem som kjøpte den. Hvordan var dette egentlig da? Overdriver jeg kanskje, håper det for din skyld. Er ingen krise det. Bare en rett plate som er festet mot akterveggen mot cockpit. Plata går ca 15 cm nedenfor og div el er strekt i skjul på baksiden. Den store planen er å skru ned hele plata og bytte den. Den lille planen er å legge en lask bak på nedsiden slik at det er frisk ved å feste i bak plata der den er råtten. For plata er jo like pen på yttersiden. 3 lag tokomponent lakk fra 80 tallet er kanskje det som gjør susen :-) Av alt som kunne vært galt og råttent på en 30 år gammel seilbåt er ikke dette det store greiene. ------------ Om det var samme båten som jeg kjøpte så var den helt nedgrodd av grønske, seila hadde stått på i 8 år og så helt jævlige ut (fikset), luker som lekker (fikset), dass som stinket(fikset), spryhood ødelagt (fikset) osv. Er en grei liste med småting som må tas, men båten er heldigvis i god bruksstand så det får bli tatt underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Har hatt Mamba 33 i 5 år. Verftsbygget. Kjenner godt til de fleste andre svenske båter fra den tiden, og må si at Mambaen holder mye høyere kvalitet på innredning enn gjennomsnittet. Etter min mening så snakker vi Orust kvalitet. Har også blitt fortalt at innredningen er fullført på Vindø verftet. Så dette blir nok bra. Fra sailboatguide.com: During a some years other "factories" sub contracted the yard to make the interior of their boats hoping to benefit of the Vindö reputation but probably due to economical reasons never became a success. Dette foregikk etter første konkurs på slutten av 80 tallet og sammenfaller i tid med produksjonen av enkelte Mamba modeller. Så det er ikke urimelig å tro at det stemmer at interiøret ble bygd hos Vindø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.