Jump to content

Trenger tips ang. kjøp av lukket båt

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Har annonse både her og på Finn ang. kjøp av lukket båt.

Har litt lite respons, her på BP har det ikke vært noen tilbakemeldinger :nonod:

Annonsen ser slik ut:

Ønsker å kjøpe lukket båt 25-32 fot, helst halvplaner/ fast aksling.

Fartsområde 13 knop eller mer.

Ønsker også opphøyet sittegruppe.

Kan gjerne være noe småfiks.

Pris maks 500 000,-

Send gjerne e-post!

Er "ønsket kjøpt" noe som ikke leses?

Tips mottas med takk; vet dere om båter som faller noenlunde inn under kriteriene mine?

mvh Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jo, men jeg mistet "losen".... Har lagt den litt på is, med fare for at den blir solgt- selvfølgelig.

Følte meg ikke trygg på motoren, og da tenkte jeg det var bedre å vente på neste ???

Håper det dukker opp noe greit, hadde vært gøy å surret litt med den i vinter :smiley:

Er "Ønskes kjøpt" noe som ikke leses?

Neiiiiii, de leses nok, men denne typen annonser er en invitasjon til en selger om å presentere, og om mulig, å selge varen sin. Er det noe de fleste selgere misliker, er det å springe etter en potensiell kunde som kanskje vil kjøpe båten. Da er det lettere å sitte litt bakoverlent og vente på at den rette kjøperen kommer løpende for å kjøpe båten.

"Vurderes solgt" annonser har en tilsvarende effekt sett fra en kjøpers side. Min første tanke når jeg ser en slik annonse, er at selgeren får heller annonsere på nytt når han/hun har bestemt seg om de vil selge eller ei! :rolleyes:

Var i samme situasjon for 3 år siden. Valget falt tilslutt på Kragerø 32 som det desverre ikke finnes altfor mange av. Det ble kun produsert 48 stk av den og de fleste ble innredet selv. For min egen del var jeg og tittet på 2 stk før jeg fant en som jeg ble meget imponert over når det gjaldt innredningsjobben som var gjort. Jeg ville ha en lukket båt som vi kunne bruke som hytte og fant ut at i den prisklassen var det ikke mye å velge i. Dette er en halvplanede snekke , men ble levert med forskjellige motoralternativer. Jeg for min egen del må si meg meget fornøyd med båten etter et par sesonger. 3 cabiner, stort bad med dusj , ståhøyde(190cm) i hele båten, meget god i sjøen og allt dette på 32 fot! Jeg så også på andre alternativer , men prismessig føler jeg at jeg fikk bra for pengene. Vær obs på at det finnes 3 alternativer når det gjelder denne båten. Lukket og en type som ser helt lik ut bare at det er kallesje over cocpit og en uten aktercabin. Lykke til med båtkjøp ihvertfall. Bruk god tid og se etter lekkasje rundt vinduer etc,det er ofte et problem . Skal man ha lukket båt så bør og må den være tett.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Ja, så den :-)

Flott båt innvendig. Utvendig er jeg mer usikker... "NB"? Har de hatt den modellen? Skroget ser eldre ut, synes jeg, men liker løsningene. Om ikke bildene lyver ser det ut til å være fint arbeid også.

Tror ikke at det er en NB. Har aldri sett at NB har en slik. Dessuten er det en 1985 modell og NB ble startet i 1986.

For 500`må du ganske langt ned i årsmodell hvis du skal ha en lukket båt av anerkjent merke hvsi størrelsen skal være omkring 30 fot. Ofte må du da også regne med å kanskje utbedre ting og koste på båten en del kroner.

Det bør ta med når du tenker å hva båten vil koste deg totalt sett.

Kan hende det vil lønne seg å heller legge til 100`til eller litt mer og få en nyere båt som det ikke trengs å gjøres mye med.

Det var litt "høyttenkning", men du bør som sagt ha tenke på slike ting du også.

Generelt er prisene høye på båt og for 500 laken må du ned på midten av -80 tallet eller eldre for å får en lukket båt på størrelsen som du ønsker. Da bør båt og motor undersøkes grundig slik at du ikke får store utlegg som du ikke hadde regnet med. Ofte må man regne med å koste på eldre båter.

Klarer du deg med en mindre båt så er NB 750 et gidt valg. Den har opphøyet sittegruppe. Ståhøyde i kabinen og på toalettet. Den har bra uteplass. Den er imdlertid kanskje ikke så stor som du helst skulle hatt?

Redigert av OLPI (see edit history)

Takk for svar!

Så faktisk en NB 750 "live" når jeg var ute og fisket i ettermiddag. Fine båter, men er redd den kan bli litt liten....? Kommer det en for salg i nærheten vil jeg ta en tur å kikke, tror jeg.

Ja, et budsjett på 500`er ikke mer enn det må være, og skulle gjerne doblet... :-)

Det har jo mye å si hva en får for pengene også.

Hva med å prøve å prute litt med denne karen, båten har ligget for salg temmelig lenge nå. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=3&tot=3

Steikanes fin båt men jeg vinner jo ikke på den dærran lottoen :boxing:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Merker godt at båtenes beliggenhet spiller inn på interessen. Mange av båtene på nett skulle jeg gjerne sett på, men det innebærer mye reising. Hva om den ikke svarer til forventningene, hva med transport hjem. Mange av båtene har jeg heller ikke sett "i virkeligheten", så skal jeg reise langt for å oppdage at det er en båt jeg ikke likte? Den "gode følelsen" må jo først komme etter å ha møtt både båt og eier, slik at inntrykket blir riktig. Vanskelig å begynne å prute før jeg har sett båten iallefall... Det er iallefall ikke spøk å være sørlending med sansen for vestlandsbåter! Det kan bli mye reising :-)

• 3 uker senere...

Det er ikke blitt noe båtkjøp ennå, og merker det blir færre som legges ut på nett.

Er jo også litt spent på hvordan båtmarkedet utvikler seg i forb. med priser nå som det kan bli dyrere diesel og samtidig mange båter for salg.

Man må jo ha "den gode følelsen" når en skal handle, og det er bedre å vente enn å kjøpe noe en angrer på!

Tips til interessante båter mottas fortsatt :flag:

En båt, spesiellt en brukt båt, må da være det mest særegne produktet i verden.

Skal du få respons fra selger, må du være mer spesifikk i ditt ønske. Jo mer spesifikk, jo mer seriøs vil du bli oppfattet som en bevist interessent som vet hva han vil ha.

De fleste ønskes-kjøpt annonsene oppfattes at det er enten en som skal kjøpe billig, en som ikke vet hva han skal ha eller at han kansje ikke har penger. Dvs. en titter som egentlig ikke er klar til å ta en avgjørelse.

At ønskes-kjøpt annonsene står lenge som "usolgt", dvs. ubenyttet, understreker den oppfatningen; at kjøper ikke er seriøs nok og ikke handler.

Bruktmarkedet er såpass godt at selgerene mener at det holder med salgsannonser.

Er det ikke sånn vi tenker? :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...