Marø Startet 28.September.2006 Link til dette innlegget Startet 28.September.2006 (redigert) Jeg har en synging i propellakslingen ved 5 - 6 knop. Ringte Scand og fikk omgående beskjed om at det var ikke noe merkelig. "Bare slip av kanten på propellen din". Ja, vel. Snakket så med en VP mekaniker og han sa akkurat det samme. Bare lag bladene litt skarpere. OK, men jeg er jo redd for å lage ubalanse i propellen. Er det noen her som kan komme med tips eller erfaringer? Kanskje jeg bør sende den bort til en propellspesialist. Redigert 28.September.2006 av Marø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Det er ikke uvanlig med synging i propellen på lavt turtall. Har du i tillegg vibrasjoner i båten ved noen turtallsområder? Sjekk propellmerket og ring til importøren før du gjør noe som helst selv. Der er ikke "bare" å slipe på propellbladene, selv om propellreperatørene gjør dette. De seriøse kontrollerer hvor på bladene slipingen skal skje. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Det KAN være virvelavløsning fra propellen. I tilfelle skal du slipe bakkanten av propellbladene skarpe. Du bør ikke slipe på fremkanten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
slettet Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 sikkert ikke årsaken her men manglende smøring i pakkboks, vannsmurt eller ikke, kan fremkalle en slik synging Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Spørsmål til innlegg #3: sliping av propellblader i bakkkant: Jeg har hørt flere "forstå-seg-påere" diskutere sliping av propell-bladene i bakkant, men aldri sett noen mer detaljert beskrivelse av dette. At de proffe "kunstnerne" gjør dette ut fra lang erfaring er forståelig, men hva er prinsippene? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) "Prinsippet" er: Når vannet slipper bakkanten av propellbladed danner det seg såkalte Karmanske virvler. Når en hvirvel slipper kommer neste i motsatt retning, osv, slik at det oppstår "slag" som kan få propellen til å synge med, som regel, ganske høy frekvens. Frekvensen og energien i hvirvlene avhenger av geometrien på avløpskanten: - Usymetrisk kant motvirker hvirveldannelsen. Derfor bør kanten skråslipes. - Skarp kant øker frekvensen, men reduserer energien. Kanten bør være skarp. Det verste er tykk og avrundet avløpskant. Rediget: Er litt opptatt akkurat nå, men kommer tilbake med detaljert forslag til riktig geometri kveld. dette er egentlig lett å gjøre selv. Sliping er som regel ikke påkrevet. Filing er heller bedre på småpropeller. Redigert 29.September.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
baatsman Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Helt klart Levrandørs ansvar. Hadde det på propell, fikk båten løftet opp og rettet på dette. Kjøpte for vår del en foldeprop. Ville uansett at noen med peiling ordnet dette Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SRC31 Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Jeg har også en synging i styrbord propellaksel i turtallsområdet mellom 1200 og 1800-2000rpm. Syngingen er der om jeg kjører på en eller to motorer. Kan dette vere det samme? Skal bli spennende og se om det er noen løsning på dette. PS! Det går fett inn i akslingen, så den er ikke tørr. Jeg har også lurt braketten akslingen går igjennom, den er jo vannsmurt og av gummi! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Jeg har en sånn propell liggende jeg også. Synger, eller nærmere hyler, ved motorturtall omkring 1500-1700. Prøvde å file forsiktig på den, men det hjalp ikke stort. Tok sikkert ikke nok. Er nok litt redd for å gjøre noe feil. Men siden jeg fikk med en ekstra propell til båten min, byttet jeg nå i våres, og lyden var borte. Ulempen var at denne propellen er litt for stor, så nå får jeg ikke max turtall på motoren, men jeg har behageligere gange i marsjfart. Derfor har jeg ikke gjort noe med den gamle propellen ennå, men kommer nok til å sende den bort for bearbeiding nå i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 men aldri sett noen mer detaljert beskrivelse av dette.Om det er detaljert nok vet jeg ikke, men her er det vist hvor man skal file, altså baksiden av den slepende kanten. Bronse er utrolig hardt å file, vinkelsliper med rondell anbefales. Det er en enkel sak å fjerne propellsang på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Her er det mer om von Karmans virvler: http://en.wikipedia.org/wiki/Von_Karman_vortex_street Her er mitt forslag til filing av avløpskanten på propellen. Redigert: jeg vil legge til at jeg ikke har filt skipspropeller før, men jeg har slipt på vannturbinhjul mange ganger med stort hell. Den profilen jeg viser her er ganske grunnleggende for alle slags profiler i strømmende vann. Redigert 30.September.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Dette er verdifull informasjon om propeller. Filingen skal altså skje på den siden av propellbladene som er nærmest fartsretningen? Skal filingen skje langs hele bladet, eller det det spesielt inn mot basen (akslingen), eller ut mot periferien? Ser at det i skissen til NilsPils opereres med 40 grader, er dette slipevinkelen, som for stemjern, eller skal slipingen rundes? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Ja, det skal files på den siden som er i fartsretningen. I prinsippet skal det files fra basen til tuppen. Men der må en også se litt praktisk på det. Altså ikke HELT inn mot basen og ikke HELT ut til tuppen. Vi sier ca. 40 grader. Som det fremgår av skissen skal det være GOD avrunding langs ryggen (altså ikke som på et stemjern). Det siste er ganske viktig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 For oss som ikke har rede på propeller: Antar at denne filingen som NilsPils beskriver ikke har annet enn promille-effekter på fartspotensialet til propellen? Jeg har tenkt å bruke luftdrevet splipemaskin med rondell. Kan noen anbefale slipestyrke? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Dette er snakk om veldig liten endring av propellen. Det skal ikke ha merkbar innvirkning på virkningsgarad eller fart. Slip for all del ikke for mye! Det er bedre å ta for lite i ved første forsøk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Det spiller vel egentlig ingen rolle om man sliper foran eller bak, poenget er at kanten må bli skarp. På de propellene jeg har slipt har det vært minst jobb ved å gjøre det på baksiden. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Det viktigste er at kanten blir skarp. Men teoretisk skal man slipe motsatt trykksiden av profilet. Det lar seg forklare teoretisk, og har også vist seg å gi sikkert resultat i praksis. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Steinsvigen Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 (redigert) Om det er detaljert nok vet jeg ikke, men her er det vist hvor man skal file, altså baksiden av den slepende kanten. Bronse er utrolig hardt å file, vinkelsliper med rondell anbefales. Det er en enkel sak å fjerne propellsang på denne måten. Er det slik å forstå på dei to bilda at fila skal file det til slik at den kvasse kanten blir på enden av trykksida ikkje heilt slik som fila er avbilda ? Skal propellen være skarp ellers rundt bladet eller ein fin avrunding. Redigert 15.Juni.2011 av Steinsvigen (see edit history) Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
VannTro Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Anbefaler å la Winrace Propellers ta seg av dette, da får man avbalansert propellen i tillegg. Gjorde det samme i våres + en tomme på stigningen da jeg hadde for høyt maks turtall. Båten er ikke til å kjenne igjen. Jeg trodde jeg hadde kast i akslingen, men det var ubalanse i propellen. I tillegg sveiset de noen hakk som hadde kommet. Totalprisen: 2600,- Dette er en billig investering som gir deg masse igjen, ikke bare syngingen blir borte. Ikke så mange som tenker over det, men jeg sammenligner det med å avbalansere hjulene på bilen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Thorlyn Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Litt artig at det er en med baltic som stiller spørsmålet... Jeg kjenner 3 stk med nyere baltic og yanmar 290 som har hatt eller har samme problem.. på 2 av de så har nytt cutless lager hvert medisinen da de orginale har svellet og kniper om propellaksel. tydligvis et baltic fenomen dette.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
einervik Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Jeg har og en Scand Baltic (2006mod med hylse kjølt fra motor) med denne syngingen 1000-1100 omd har pusset propell, men summingen er der fortsatt. jeg mener at denne summingen kommer fra hylsen. men blir veldig usikker når så mange påstår at det kommer fra propell Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Det denne tråden omtaler er 'propellsang', altså en klar hvinende pipe-lyd. Når du sier 'summing' ligger nok forklaringen et annet sted, en resonans i det aktuelle turtallsområdet. Slik resonans kan komme fra roret. Forandrer lyden seg når båten svinger? Du har sjekket om lyden er der med gearet fri? Mulig du kan finne ut mer med stetoskop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.